Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Експерти се съмняват, че увеличението на данъците за старите коли ще откаже хората от тях

Общество

Експерти се съмняват, че увеличението на данъците за старите коли ще откаже хората от тях

Снимка:

Данъкът за един автомобил от 1994 г. ще се увеличи с около 9 лв

По-високи налози може да има за старите автомобили от следващата година у нас. Това стана ясно при разглеждането на пакета от данъчни закони на Тристранния съвет вчера. Страната ни е сред първите в Европа по стари автомобили, съобщи БТВ.

Основният мотив за новите правила е борбата със замърсяването на въздуха.

Ако проектът на финансовото министерство бъде приет, данъците за собствениците на стари коли ще се увеличат драстично.

Налогът за автомобилите ще се определя както и досега – от мощността на превозното средство и екологичната оценка. Предвижда се отстъпки да има само за автомобили, отговарящи на екостандарт „ЕВРО“ 4 – това са произведените след 2005 година. В момента дори и собствениците на по-стари коли ползват до 40% намаление в данъка, стига колата да не е мощна и да имат катализатор. Облекчението обаче ще отпадне.

В проекта на финансовото министерство няма оценка колко са собствениците, които ще бъдат засегнати от новите правила.

Регистрираните леки коли през 2017 г. у нас са 3,4 млн. Това показват данните на Евростат.

От тях 50% са автомобили на възраст над 20 години. 35% са произведени преди повече от 15 години. 10% са на възраст до 10 години. И едва 5%  от колите са нови.

По първоначални изчисления, след приемането на промените, налогът за колите, които са над 15 години, ще е по-висок с близо 30%.

А за автомобилите, които са със сертификат над „Евро 4“, ще се плаща с около 20% по-нисък данък.

Пред БТВ Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили заяви, че не трябва да се спекулира с думата „поскъпване” защото данъкът за един автомобил от 1994 г. ще се увеличи с около 9 лв. Автомобилът е ангажимент и отговорност. За да сме в безопасност и да сме екологичини, трябва да се инвестира, смята Цанева.

Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите, контрира, че увеличението ще е по-голямо, ако се вземат предвид и по-мощните автомобили. По думите му решения за данъците се взимат от хора, които не ги плащат, а увеличението е абсолютно ненужно.

„Срещу тези данъци трябва да видим нещо – нови пътища, по-малко задръствания, повече места за паркиране“, коментира Радков.

Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти подкрепя промените в определянето на данъците. „Категорично опитът е в посока спиране или намаляване на замърсяването“, смята той.

Експертите са единни, че по-високите данъци за старите коли няма да принудят хората да оставят автомобилите си.

По текста работи: Андреа Драганова  


Коментари (1)

Атанас Така е, но да незабравяме и доходите на средния българин, на всеки му се иска нова кола да кара,но.....
09.10.2018 14:41 / Отговор

Добави коментар




Топ новини

виж още

Актуална тема