Експерти се съмняват, че увеличението на данъците за старите коли ще откаже хората от тях
Данъкът за един автомобил от 1994 г. ще се увеличи с около 9 лв
По-високи налози може да има за старите автомобили от следващата година у нас. Това стана ясно при разглеждането на пакета от данъчни закони на Тристранния съвет вчера. Страната ни е сред първите в Европа по стари автомобили, съобщи БТВ.
Основният мотив за новите правила е борбата със замърсяването на въздуха.
Ако проектът на финансовото министерство бъде приет, данъците за собствениците на стари коли ще се увеличат драстично.
Налогът за автомобилите ще се определя както и досега – от мощността на превозното средство и екологичната оценка. Предвижда се отстъпки да има само за автомобили, отговарящи на екостандарт „ЕВРО“ 4 – това са произведените след 2005 година. В момента дори и собствениците на по-стари коли ползват до 40% намаление в данъка, стига колата да не е мощна и да имат катализатор. Облекчението обаче ще отпадне.
В проекта на финансовото министерство няма оценка колко са собствениците, които ще бъдат засегнати от новите правила.
Регистрираните леки коли през 2017 г. у нас са 3,4 млн. Това показват данните на Евростат.
От тях 50% са автомобили на възраст над 20 години. 35% са произведени преди повече от 15 години. 10% са на възраст до 10 години. И едва 5% от колите са нови.
По първоначални изчисления, след приемането на промените, налогът за колите, които са над 15 години, ще е по-висок с близо 30%.
А за автомобилите, които са със сертификат над „Евро 4“, ще се плаща с около 20% по-нисък данък.
Пред БТВ Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили заяви, че не трябва да се спекулира с думата „поскъпване” защото данъкът за един автомобил от 1994 г. ще се увеличи с около 9 лв. Автомобилът е ангажимент и отговорност. За да сме в безопасност и да сме екологичини, трябва да се инвестира, смята Цанева.
Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите, контрира, че увеличението ще е по-голямо, ако се вземат предвид и по-мощните автомобили. По думите му решения за данъците се взимат от хора, които не ги плащат, а увеличението е абсолютно ненужно.
„Срещу тези данъци трябва да видим нещо – нови пътища, по-малко задръствания, повече места за паркиране“, коментира Радков.
Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти подкрепя промените в определянето на данъците. „Категорично опитът е в посока спиране или намаляване на замърсяването“, смята той.
Експертите са единни, че по-високите данъци за старите коли няма да принудят хората да оставят автомобилите си.
По текста работи: Андреа Драганова
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/eksperti_se_symnqvat_che_uvelichenieto_na_danycite_za_starite_koli_shte_otkazhe_horata_ot_tqh/
Коментари (1)
09.10.2018 14:41 / Отговор
Добави коментар