Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Life
  3. Facebook на 20 години. Как социалната мрежа промени света?

Life

Facebook на 20 години. Как социалната мрежа промени света?

Facebook на 20 години. Как социалната мрежа промени света? - Tribune.bg
Снимка:

На 4 февруари 2004 г. е даден старт на социалната мрежа Фейсбук от Марк Зукърбърг, тогава студент по компютърни науки в Харвардския университет, днес председател и главен изпълнителен директор на „Мета", пише.

Днес Фейсбук навършва 20 години. През 2021 г. американската компания "Фейсбук" променя името си на "Мета" (Meta), а част от нея са Инстаграм, Месинджър и други платформи.

Освен за комуникация Фейсбук днес се използва и като източник на информация. В средата на м.г. институтът „Ройтерс" за изследване на журналистиката публикува доклад, според който като основен източник на новини - 76% от анкетираните българи са посочили онлайн източници, включително социалните медии, 63% ползват телевизиите и едва 12% - печатните медии. При социалните медии най-популярен е Фейсбук, като 64% от анкетираните ни сънародници го използват за новини, а 77% - „на общо основание".

С идването на Фейсбук и социалните мрежи се промени самата парадигма на комуникационния процес, казва проф. Лилия Райчева - преподавател във Факултета по журналистика и масови комуникации в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Една от причините е, че потребителите стават и продуценти на съдържание. Това е предвидено още през 1980 г. в „Третата вълна" на изследователя Алвин Тофлър. Той въвежда понятието „протребител" – съчетава потребител и продуцент на новини. И актуалността на съобщенията във Фейсбук е изключително важна. Тя поражда съперничеството за вниманието на потребителите между социалните мрежи и традиционните медии, коментира проф. Райчева, пише БТА.

Развитието на социалните мрежи и специално Фейсбук оказаха доста голямо внимание върху живота на всички и начина, по който употребяваме информация, коментира за БТА Иван Радев от Асоциацията на европейските журналисти в България (АЕЖ-България). Той посочи, че информацията се персонализира спрямо нашите предпочитания, алгоритмите я подреждат и тя идва при нас и оформя възгледите на голяма част от обществото.

Фейсбук и влиянието му върху журналистиката

Първоначалната цел беше да се свързваме по-лесно помежду си, посочи Радев. Следващата – да демократизират общуването в интернет, но заради техния модел стана така, че ефектът от това демократизиране е доста нееднозначен. Изместиха до голяма степен част от журналистиката, каза той и добави, че най-вече е повлиял на печатните медии. Вместо да получаваме информация, преминала през филтъра на професионални журналисти, се стигна дотам, че голяма част от информацията получаваме от социалните мрежи според техните алгоритми, които подбират какво да ни покажат и какво да скрият. Тези алгоритми са настроени така, че да задържаме колкото се може повече вниманието си в социалната мрежа, коментира Иван Радев.

Има проблеми, свързани най-вече с отговорността на тези, които споделят съдържание, каза проф. Райчева. С появата на неточни и непроверени данни, бързо запълващи информационния вакуум, се формира обществено мнение, което често пъти може да не съответства на реалността, а това е пагубно за журналистиката и създава големи предизвикателства пред спазването на професионалните стандарти. Така социалните мрежи спомагат за разпространение на дезинформация, което е контрапродуктивно за демократичните общества, обясни тя.

По думите на проф. Райчева чрез Фейсбук информацията се движи по-бързо, но тя трябва да бъде верифицирана и всеки, който уважава журналистическата професия, би очаквал официалното и проверено съобщение. Новият Европейски закон за свободата на медиите предлага обща рамка за защита тъкмо на редакционната независимост на медиите в Европейския съюз, на плурализма, на качеството на журналистическото съдържани и много важно – на прозрачността на медийната собственост, каза още тя.


Последвайте ни в Google News

 

Етикети Facebook, 20 години
Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.