Митрофанова отиде на феминистка изложба, но беше изгонена с викове "Убиец"

Руската посланичка в България Елеонора Митрофанова бе изгонена при откриването на "Герила гърлс" - Изкуството да си непослушна в Националната галерия "Квадрат 500". Провокативната изложба на жени с маски на горили, които се борят за равенство на половете, беше открита снощи в Националната галерия "Квадрат 500".
При пристигането на Митрофанова присъстващи започват да скандират "Тук не е Москва", "Тук е Европа", "Слава на Украйна", "Убиец". Митрофанова на няколко пъти отговорила на руски език, но в крайна сметка си тръгнала.
Руската посланичка, не е имала покана за изложбата, твърдят пред БНТ от Националната галерия, но не можела да бъде възпрепятствана да посещава публични места.
Изложбата показва за първи път в България изкуството на Герила Гърлс – емблематични плакати, видеоклипове и инсталации от постоянните колекции на най-значимите музеи в света (МоМА, Тейт Модърн, Центъра „Жорж Помпиду”). Включен е и легендарният плакат „Трябва ли жените да са голи, за да влязат в музея Метрополитън?“, който провокира публиката през 1989 с пояснението, че по-малко от 5% от художниците в модерното изкуство са жени, но 85% от голите тела са женски.
Проследява се 40-годишната история на групата – от създаването й през 1980-те в Ню Йорк до днешните интервенции, лекции и пърформанси, които отправят критика към неравенството в изкуството, културата и обществото, чрез новаторски подход, съчетаващ изкуство, хумор и социална критика.
Две от основателките на групата – известни с псевдонимите Фрида Кало и Кете Колвиц изнесоха публична перформативна лекция. Този жанр е предпочитан и развит от тях, а събитието по повод първото им пристигане в България символично свързва софийската сцена с Ню Йорк, Лондон, Париж и Виена. Посетителите ще бъдат поканени да се включат активно, да изразят своето мнение и дори да „бъдат непослушни“, като сложат емблематичната маска на горила и поставят под въпрос наложените норми в света на изкуството и равния достъп до него.
Герила Гърлс, анонимната артистична група е основана в Ню Йорк през 1985, след акция, която критикува политиките на Музея за модерно изкуство (MoMA). Групата насочва вниманието си към половото и расовото неравенство в артистичната общност и обществото като цяло. Чрез плакати, книги, билбордове, лекции, интервюта, публични изяви и дигитални интервенции Герила Гърлс разобличават неравенствата, дискриминацията, корупцията и конфликтите на интереси в артистичните институции.
Герила Гърлс често използват хумор, за да направят сериозните си послания по-достъпни и въздействащи. Художничките са известни със своите „партизански“ тактики – като разлепване на плакати или организиране на неочаквани изложби, които провокират диалог и привличат вниманието към социални проблеми.
Анонимността на членовете на Герила Гърлс е ключова за тяхната идентичност. Те носят маски на горили, които символизират тяхната борба. За да осигурят индивидуалност в публичните си изяви, членовете използват псевдоними, вдъхновени от имената на известни художнички, писателки и активистки като Фрида Кало, Кете Колвиц и Гъртруд Стайн.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/Life/mitrofanova-otide-na-feministk/