„Вдъхновения 7“: „Пейзаж отвъд пейзажа“ в реалността и видения на Красен Кралев

Красен Кралев показва седма самостоятелна изложба в Музей-галерия „Анел“ на 15 октомври
„Всеки жест върху платното е начин да съхраня себе си.“
К. Кралев
Красен Кралев вече е утвърдено име в съвременното българско изкуство, познат на публиката със своя експресивен почерк, ярка колористика и умение да превръща емоциите в живопис. Добре познатият художник ще зарадва публиката с нова изложба в Музей-галерия „Анел“ на бул. Тодор Александров 14 – институция, която утвърждава българската живопис в нейното историческо и съвременно развитие. Именно тук художественият път на Кралев получава нов контекст – като зрялост и кулминация след серията негови предходни изложби в София, Варна и Пловдив, както и участията му в престижни форуми.
Това е седма самостоятелна изложба за автора. „Вдъхновения 7“ – „Пейзаж отвъд пейзажа“ ще бъде представена на 15 октомври (сряда) от 18:00 часа.

В пространството на „Анел“ зрителят ще види разгърнато творчеството му в неговите различни цикли – от морските и горските видения, през митологичните и въображаеми пейзажи, до интимната фигуративна експресия. Това е изложба, която представя Кралев не просто като художник на пейзажа, а като автор, който превръща природата и човека в символен свят от знаци и цветове.
„Живописта на Красен Кралев е пътуване през видимото и невидимото, през природата и подсъзнанието, през личната история и колективната памет. В неговите картини пейзажът не е просто гледка, а пулсиращо тяло – море, дървета, селища и човешки фигури оживяват в ритъма на цвета и светлината“, казва за автора Пламена Димитрова-Рачева, която е куратор на дългоочакваната експозиция.

Роден във Варна, Кралев и до днес е дълбоко свързан с родния си град, но творческите му търсения го отвеждат далеч отвъд местното и познатото, в полето на универсалните теми и вечните символи.
„Стилът на Красен Кралев може да се определи като синтез между декоративна експресия и модернистична абстракция, но вписан в широкия хоризонт на постмодерното изкуство. От модернизма той наследява свободата на жеста и интензивността на колорита, от абстрактния експресионизъм – енергията на фактурата и органичната мрежа от цветове. От постмодернизма идва способността за игра с цитати и влияния – диалог с Дейвид Хокни, Джаксън Полък, Генко Генков, Николай Янакиев, Свилен Блажев, но и осъзната трансформация на тези езици в ярко различим собствен почерк“, обяснява Пламена Димитрова-Рачева.

Първата си самостоятелна изложба Кралев представи през 2017 г. в столичната галерия „Финес“. Още тогава направи впечатление с интензивността на колорита и искрената експресия, с която изгражда образния си свят. В следващите години художникът надгражда своя стил, като организира поредица от самостоятелни експозиции във Варна, София и Пловдив. В рамките само на 2022 г. той показва нови произведения в три различни галерии – „Графит“ (Варна), „Арт галерия Вежди“ (София) и „Art club & gallery SAVOV“ (Пловдив). Irresistible 6 – шестата самостоятелна изложба живопис на Кралев беше показана в „Арт Галерия Нюанс“ миналото лято. Тогава художникът показа 30 нови картини, носещи отличителния му почерк: ярки багри, танц на цветове и светлини, пъстрота от фигурални елементи и изблик на оптимистични емоции, които са отражение на емоциите, темперамента и творческите търсения на твореца.
Творчеството на Кралев досега беше структурирано в тематични серии, които ясно свидетелстват за богатството на неговото въображение. „JP Universe“, „Memento Mori“ и „Memento Vitae“ поставят въпроса за живота и смъртта като две страни на един и същи космически ритъм. „Irresistible“, „Vibrations“ и „Gravity“ улавят динамиката на съществуването, докато „Mystic“ и „Flowerfull“ изследват хармонията и светлината в природата и човешкия дух.

„В новата изложба всеки цикъл разкрива различно измерение на вътрешната необходимост на твореца. В „Морски брегове“ хоризонтите са ясни и декоративни, а скалите се взривяват от експресия – пейзажът се превръща в карта на енергии. В „Танцуващи дървета“ гората оживява като хореография от цветове и ритъм, докато в „Гора“ вертикалите добиват монументалност и абстрактна сила. „Средиземноморие“ носи светлината и митологията на юга, а „Нощни пейзажи“ разкриват тъмнината като вътрешна музика. В „Измислена природа“ и „Топла есен“ природните мотиви вече са преобразени в знаци, а „Забравени селища“ и „Преродени музи“ изследват архетипа на дома и тялото – като пространства на паметта и вдъхновението“, загатва за публиката кураторът Пламена Димитрова-Рачева.
Пламена Димитрова-Рачева:
„Така изкуството му се оказва едновременно локално и универсално – дълбоко свързано с българския пейзаж и визуална традиция, но в същото време част от глобалната естетика на XXI век, в която реалността е пречупена през символи, а природата се възприема като знакова система. В този смисъл живописта на Кралев е съвременно изкуство, защото не се стреми към илюзия, а към интерпретация: природата и човешкото тяло са не обекти, а знаци, носители на емоция, памет и метафора. Постмодернизмът му дава свободата да превръща влиянията в собствен почерк. Диалогът с големите имена е само началото – финалът е винаги личен.

Самият художник определя платното като „поле за емоционален изблик“ – пространство, където цветовете водят, а формите следват. „Мен ме вдъхновяват цветовете, а не формите – никога не бих тръгнал да търся образи и пейзажи. Затова търся цветовете – за да няма имплозия в мен, експлозията изразявам върху платното“, признава той. Тази откровеност превръща работите му в лични послания, в които зрителят разчита радост, страст, тревога, но винаги и жажда за живот.
„Изкуството винаги е успявало да пробива и в най-мрачните времена – казва художникът, – то ми помага да съхраня себе си и да запазя цветността в мисленето си и топлотата.“
„Най-голямото откровение – казва още той – се получава в изобразителното изкуство. Там няма как да лъжеш, там си ти такъв, какъвто си.“ И именно тази автентичност, съчетана с постмодерната свобода на стила, определя спецификата на неговото творчество днес.

През годините творбите на Красен Кралев винаги са посрещани със зашеметяващ интерес и положителни оценки от критиката. Скулпторът Вежди Рашидов вижда в неговото изкуство „прозорец към пъстротата на живота, към душата, която изригва в цветове и намира в живописта единствено възможния си път към красотата“. Венцеслав Антонов, председател на СБХ – Варна, подчертава „индивидуалността и стиловото разнообразие, които правят Кралев свободен артист със собствен принос в съвременното изкуство“.
Към днешна дата над 140 негови платна са намерили своя дом, а всяка нова изложба предизвиква силен интерес и емоционален отзвук сред публиката. Неговата живопис се разпознава отдалеч – чрез ярката цветова гама, богатството на фигурални елементи и умението да превръща личните преживявания в универсален художествен език.

Красен Кралев продължава да търси, да експериментира и да разгръща собствената си визуална вселена – динамична, цветна и изпълнена с енергия, която прелива от платното към зрителя.
Изложбата „Реалност и видения“ е покана към зрителя да участва в това преобразяване – да открие в живописта онова, което думите едва загатват: топлината, ритъма и откровението на жеста.

Досегашните самостоятелни изложби на автора:
2017 – първа самостоятелна изложба, галерия „Финес“, София
2022 – втора самостоятелна изложба, галерия „Графит“, Варна
2022 – трета самостоятелна изложба, галерия „Вежди“, София
2022–2023 – четвърта самостоятелна изложба, галерия „Савов“, Пловдив
2023 – участие в XXII Международно биенале на графиката, Варна
2023 – пета самостоятелна изложба, The Residence Exclusive Club, София
2024 – шеста самостоятелна изложба, галерия „Нюанс“, София

FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/art/-vdahnoveniya-7-peyzazh-otvad-/


