Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Хороскоп
  3. Полезни свойства на патладжана

Хороскоп

Полезни свойства на патладжана

Снимка:

На изток този зеленчук се нарича „зеленчуково дълголетие“

Родината на патладжана не е установена, въпреки че е известно, че това растение е широко разпространено в древни времена в страни като Индия, Бирма, Алжир и Египет. В Китай е споменат като отглеждан през V век пр.н.е. В древна Гърция и Рим явно не са го познавали, защото никой автор не го споменава. В Европа патладжаните се появили през Средновековието, въпреки че в продължение на много години се култивират изключително като декоративни растения. У нас е донесен от турците и твърде бързо се налага в битовите навици на българите, които после го пренесли в Русия.

Обикновено патладжана има лилав цвят, въпреки че има разновидности на различни нюанси: от бяло до черно. Формата на патладжана също е различна. Най-полезните патладжани са с лилаво-черна кожа, продълговати с малък брой семена.

В Турция има любопитна легенда, че първият турски имам, когато за първи път опитва ястие от патладжан, изпитал голям възторг - толкова изискано му изглеждало това ястие, което все още е много популярно в местната кухня и се нарича „Имам баялдъ“, което може да се преведе като „радостта на имама“.

Ако патладжаните не се консумират правилно, те могат да причинят отравяне, което от своя страна се проявява в халюцинации и лудо поведение, както при буйни луди. В средновековна Европа патладжаните дълго време не са били почитани: хората се страхували да ги ядат до 19-и век и ги наричали „луди ябълки“.

За любителите на здравословния начин на живот и за тези, които мечтаят да се отърват от излишните килограми, патладжанът е перфектната храна. Патладжанът е нискокалоричен продукт, така че бързо насища тялото и в същото време ви позволява да не наддавате на тегло.

Патладжанът е съкровищница на полезни микроелементи и витамини. Те включват органични киселини, естествени захари, танини и груби фибри. Витамини: А, В1, В2, В6, В9, С, Е, РР.

Наличието на голямо количество витамин РР в патладжана, известен като никотинова киселина, помага на тези, които искат да се отърват от тютюнопушенето, да се улесни раздялата им с цигарите. Така наречените баластни вещества, съдържащи се в патладжаните - фибри и пектин - премахват холестерола по-добре от много специално предназначени лекарства.

Този зеленчук се препоръчва особено за хора, страдащи от диабет, затлъстяване, подуване, причинено от сърдечно-съдови заболявания, подагра и различни бъбречни заболявания.

Патладжан се препоръчва като диетично ястие, особено за хора със сърдечни проблеми. Сърдечната дейност се връща към нормалното поради минералите, на които са богати патладжаните и особено на калиеви и натриеви соли. Черният дроб също започва да работи нормално, ако редовно включвате патладжан във вашата диета.

Патладжаните са полезни за хора, страдащи от анемия: те помагат за образуването на червени кръвни клетки и нормализират нивото на хемоглобина.

Патладжанът допринася за понижаване на кръвната захар, така че тяхната употреба е много полезна за хора с диабет; също така улесняват подаграта - не позволяват да се натрупва в кръвта и в тялото пикочната киселина, излишъкът от която е една от причините за развитието на това заболяване.

При термична обработка патладжанът не губи полезните си свойства като много зеленчуци, така че ние можем да се възползваме от него в пълен размер.    

Интересното е, че патладжаните съдържат най-балансирания витаминен и минерален комплекс, така че за бременните жени и малките деца е просто необходим. Патладжанът е много полезен за възрастните хора, помага при атеросклероза и има диуретичен ефект.

На изток този зеленчук се нарича „зеленчуково дълголетие“, защото е в състояние да поддържа киселинно-алкален баланс в човешкото тяло. Сравнително наскоро учените са открили, че патладжанът има противораково въздействие върху организма.  

Не съхранявайте патладжан дълго време, тъй като започва да натрупва токсини, които причиняват халюцинации и неподходящо поведение. Нищо чудно, че предците го наричали „луда ябълка“.

Тези, които използват патладжан с цел да отслабнат, трябва да знаят, че пърженият патладжан не е подходящ за диета. Въпреки това, ако все още искате да го запържите, преди това пуснете нарязаните резенчета в студена вода за 10 минути - така че те ще абсорбират по-малко масло.

Използването на печен патладжан заедно с мед преди лягане, ще ви помогне да се отървете от безсънието. Витамините от група В ще ви помогнат да се отпуснете след умствена и физическа активност, което също ще направи съня здрав.

Най-доброто ястие от патладжан е студено кьопоолу. Опечен патладжан, обелен, смесен със зеленчуци – печени чушки, магданоз, копър, целина, добавете лук или чесън и домати - те най-добре се комбинират с патладжана. Така се запазват всички полезни свойства на продуктите.

И една вкусна рецепта:

Патладжани в тесто

Продукти: 2 патладжана, 3 с.л. прясно мляко, 2 яйца, 4 с.л. брашно, 100 г кашкавал, 1 малка глава ситно нарязан лук, сол, черен пипер, олио за пържене.

Приготвяне: Патладжаните се измиват и се премахват дръжките, нарязват се на филии, посоляват се и се оставят да се отцедят. След това филийките се събират по две, като между тях се слага парче кашкавал и се овалват в брашно.

Приготвя се гъсто тесто за палачинки от яйцата, млякото и брашното. Посолява се и се добавя черен пипер.

Слепените филийки се потапят в тестото и се пържат в сгорещеното олио от двете страни до златисто. Преди да се сервират се поръсват с лука.                      


Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини

виж още

Актуална тема

Мрежата

виж още