Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Хороскоп
  3. Правилно хранене при хипертония

Хороскоп

Правилно хранене при хипертония

Правилно хранене при хипертония - Tribune.bg
Снимка:

Храненето при хипертония е неразделна част от лечебната терапия, насочена към коригиране на метаболитните нарушения, максимално натоварване на сърдечната дейност и предотвратяване на развитието на вторични усложнения.

При първите симптоми на високо кръвно налягане (замаяност, гадене, сърдечна болка, двойно виждане) е важно преди всичко да се намали дневната порция сол (до 3 грама), да се увеличи дневният обем на изпитата вода (до 2 литра), изключете животинските мазнини от диетата, обогатете менюто с калий и магнезий.

Здравословни храни за пациенти с хипертония: зърнени храни (пълнозърнест хляб, зърнени храни), ферментирали млечни продукти (извара, суроватка, кефир, сирене, ферментирало печено мляко), плодове (лимон, ябълки, грозде, банан, фурми, сушени кайсии, сини сливи), горски плодове (червени боровинки, къпини, ягоди, малини, диня, пъпеш), зеленчуци (целина, лук, чесън, кориандър, босилек, магданоз), зеленчуци (картофи, цвекло, моркови, зеле), нерафинирани растителни масла (кедър, камелина, ленено семе), варива (леща, грах, боб), ядки (лешници, кашу, орехи, бадеми). За подобряване на липидния метаболизъм (включително за предотвратяване на атеросклероза) е препоръчително диетата на пациента да се обогати с пчелни компоненти (пчелно млечице, мед, прополис).

Храненето при хипертония е най-важният компонент на лечението, насочено към понижаване на кръвното налягане. Ако не контролирате диетата си, болестта само ще прогресира. Най-честите причини за смърт при пациенти с хипертония са: патологии на сърцето и кръвоносните съдове (инсулт, инфаркт на миокарда), бъбречна недостатъчност, усложнения на нервната система.

Целите на диетотерапията: корекция на метаболитни нарушения (особено холестерол), подобряване на функционалното състояние на сърдечния мускул, нормализиране на параметрите на системата за кръвосъсирване, повишаване на еластичността на кръвоносните съдове, увеличаване на хормоните серотонин и допамин, които отговарят за промени в настроението.

Примерно меню:

СЪБОТА

Закуска: 200 г овесени ядки, 100 г ряженка, 70 г сушени плодове (унаби, фурми, стафиди, сини сливи), 50 г бисквити. Обяд: 200 мл млечен шейк с канела.

Обяд: 200 г хайвер от тиква и патладжан, 100 г пюре от боб, 50 г листни зеленчуци.

Следобедна закуска: 200 мл кисело мляко, 50 г орехи.

Вечеря: 250 г зелена елда, 150 г варени зеленчуци (патладжан, цвекло, тиквички, моркови), 70 г пилешка пържола (печена).

2 часа преди лягане: 200 ml суроватка.

НЕДЕЛЯ

Закуска: 200 мл какао, 70 г хляб с трици, 50 г сирене, 30 г масло.

Обяд: 200 г сезонни горски плодове, 50 г бадеми.

Обяд: 150 г картофи в мундир, 100 г карфиол в тесто, 100 г печена пуйка, 15 мл камелиново масло (зеленчуков вкус, наподобяващ грах)

Следобедна закуска: 200 мл ментов чай, 150 г овесено-изварен гювеч.

Вечеря: 150 г рибен стек (задушен), 100 г зеленчукова смес (домати, целина, чушки, краставици, чесън).

2 часа преди лягане: 200 мл кефир.

 

СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети

АНКЕТА: Как ще гласувате на предстоящите избори на 9 юни?
Покажи резултати Скрий резултати