Алибегов пред Tribune: Оставаме в стачна готовност, обещаното не е като даденото
Министерствата на икономиката и иновациите трябва да бъдат закрити, смята ресторантьорът
Интервю на Tribune с председателя на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов за обещаните компенсации за бизнеса от страна на правителството след вчерашната среща с работодателските организации, перспективите за реализация на антикризисните мерки, поведението на управляващата коалиция непосредствено преди протеста на 18 май и ситуацията в бранша към настоящия момент
Г-н Алибегов, ресторантьорите ще излязат ли утре на протест?
Протестът беше организиран от работодателските организации, на които ние сме член по повод високите цени на газа и тока. След като вчера те заедно с правителството уточниха мерките в това отношение, въпреки че обещаното не е като даденото, засега ние, както и работодателските организации, сме в стачна готовност при неизпълнение на поетите обещания по време на срещата, а и в ефир.
Какво мислите за начина, по който властта започна да дава щедро обещания два дни преди протеста?
От месеци се водят тези преговори с браншовите и работодателските организации и трябваше да се стигне до заплашване, до протестни действия, за да обърне някой внимание. И пак казвам, обръщат внимание само и единствено, защото става дума за индустриалния капитал, за едрия капитал. Иначе диалог с малкия и средния бизнес това правителство от ден първи досега не води. Министерството на икономиката и индустрията и Министерството на иновациите и растежа на г-н Лорер могат да бъдат закрити, тъй като там абсолютно нищо не се случва за малкия и средния бизнес. Големите обещания за Българската банка за развитие всъщност също са абсолютна нула. Няма никаква помощ за бизнеса, освен тази за енергото. Но тук става въпрос за свръхпечалби. Това са надвзети пари от бизнеса, които сега след хиляди увещания и молби ще се върнат на бизнеса една част обратно. Иначе всичко това, което вчера беше обявено като антиинфлационни помощи тепърва ще бъде обсъждано, защото, както се разбира това са само предложения. Те даже не са минали коалиционен съвет. Както видяхме по разни сутрешни блокове различни коалиционни партньори научават от медиите за тези помощи. А това значи само едно. Те тепърва ще минават на коалиционен съвет, тепърва ще минават през комисии в парламента, тепърва ще минават през Народното събрание, тъй като никой не ги е одобрил. Повечето от антиинфлационните помощи, които управляващите предлагат, се нуждаят от законодателни промени, което значи минимум два месеца време. Тоест тези бързи антикризисни мерки, изключвам тока, при който става дума за надвзети печалби, всичко друго ще отнеме много време и ще стигне много бавно до хората, включае тези 25 стотинки отстъпка за литър гориво при зареждане до 50 литра. Всичко това ще отнеме време, няма да стане от днеска за утре, което всъщност е лошата новина.
Очевидно тези компенсации, които властта обеща, не са навременни, но по същество смислени ли са, достатъчни ли са?
Навременни не са! Дали ще са смислени и достатъчни ще се види във времето. Аз не чух нищо по отношение ръста на цените и тяхното компенсиране. Вдигането на прага за регистрация по ДДС също е доста безмислено нещо. То е нож с две остриета. От една страна ще улесни микропредприятията откъм администрация, от друга се отваря една огромна дупка за нелоялна конкуренция и укриване на ДДС. Правен ли е анализ по тази тема или не, ние не знаем, тъй като във всички тези антикризисни мерки, които се съобщават, бизнесът не участва. Някакви министри сядат, разбират се нещо да направят за бизнеса без да разбират нищо от дадения бизнес и се създават едни мерки, които в повечето случаи са неработещи. По отношение компенсацията за тока, пак казвам, тук става дума за една кражба от бизнеса, която сега частично ще бъде върната обратно. Това не е никаква антикризисна мярка. Можеше изобщо да не се стига дотук реално. А що се касае до другите антикризисни мерки, тепърва ще видим как ще функционират, какво ще мине в бюджетна комисия, има ли пари, няма ли пари. Чуваме, че бюджетът е пълен, че имаме излишък. В същия момент се теглят заеми, в същия момент искат да се качва акцизът на цигарите. Много разнопосочни сигнали идват от коалицията и бизнесът като цяло малко или много се лута в цялата тази информация. Дават се мерки на парче. Даже мярката за енергото е за месеците май и юни, при положение, че май вече мина, остават десет дни. Така че, за навременни мерки няма как да говорим. Дали ще влязат въобще в сила, предстои да разберем. До момента има само обещания, няма нищо черно на бяло, нито по отношение на инфлационните мерки, нито за подпомагане на хората, нито за ръста на цените. За бензина също нищо не се говори. Там очакваме да видим дали Европейската комисия ще включи България в изключенията. Ако не ни включи, това означава, както казаха екперти, че цената на бензина и дизела ще стане 4-5 лева за литър. Как и откъде ще се компенсира това нещо, тук вече нямаме никакви отговори. Надяваме се да не се стигне дотам. Надяваме се Европа да ни включи в компенсациите или в изключенията. А що се касае до нашия бизнес, мярката 6040, която не срещна никаква чуваемост в България, ние писахме до нашите евродепутати и до ЕК, и смятаме така вече да комуникираме. Когато бизнесът иска нещо, да отправяме директно към Европа нашите искания, тъй като тук малкият и средният бизнес не са приоритет на управляващата коалиция. Това, което забелязвам в последните месеци е, че дневният ред на хората и не бизнеса въобще не съвпада с дневния ред на управляващите. Разминаваме се тотално и докато това е така ще има протести. Днес има протест на мотористите, утре ще има протест на превозвачите най-вероятно. Ние оставаме в стачна готовност, тъй като обещаното не е дадено. Много пъти сме чували обещания от същите тези хора, които след това са се отмятали. Нека да видим първо какво ще дадат, за да знаем как ще процедираме занапред. Отново подчертавам, че тук не става дума за даване. Компенсациите за тока са надвзети пари от самия бизнес, а не от бюджета. Да не останат хората с впечатление, че от данъците ще се компенсира бизнеса. Това е една порочна кражба от бизнеса, която отива в свръхпечалба в енергодружествата и се трупа в АЕЦ „Козлодуй“. Ние от месеци повтаряме, че парите трябва да се вземат оттам и да се върнат обратно на бизнеса. Това можеше да се направи без шум, без протести. Работодателските организации дадоха нужните схеми на правителството, но както виждате до вчера нямаше никаква чуваемост оттам. Сега в последния момент правим пак антикризисни пиар спасения, за да няма протести. Дали реално ще се стигне до компенсации няма как да ви кажа.
Прави впечатление, че различните сектори се срещат поотделно с властта и сякаш всеки договаря каквото на него му върши работа вместо исканията да бъдат обединени, правилна ли е подобна стратегия?
По принцип всеки бизнес си има неговата специфика и това, което всъщност правителството се опитва да направи, да наложи една мярка за всички браншове, няма как да се случи. Трябва да има срещи с всеки бранш поотделно и да се взимат отделни решения. Браншовете имат различни нужди. Ето например превозвачите искат да бъдат намалени тол таксите, акцизът на горивата, ДДС-то на горивата. Други бизнеси искат токът да бъде регулиран, което пък превозвачите не ги касае по никакъв начин. Много са различни бизнесите и няма как да се взимат едни и същи решения. Това, което е най-важното е в разработването на всички тези антикризисни мерки задължително да участват работодатели и браншови организации. Не може хора на ниво министри, които през живота си един лев не са произвели или един човек не са назначили на работа, да взимат такива решения без да се допитат до бизнеса, защото те са 90% грешни и водят до нови разговори. Всичко това е време, а време няма.
Каква е ситуацията във вашия бранш сега? Заведенията изглеждат отново пълни след дълги месеци на covid ограничения. Какви са предизвикателствата, пред които сте изправени в настоящия момент?
Заведенията отново са пълни, да. Има огромен проблем обаче с работната ръка, тъй като през тези две години голяма част от хората започнаха да избягват вече да работят в нашия сектор заради непредвидимостта, заради непрекъснатите затваряния. Знаете какво беше през последните две години – огромна несигурност. Освен това разходите спрямо 2019 година са нараснали доста. Приходите за съжаление са намалели. Тепърва ще видим как ще се развива секторът. Ще видим какво ще се случи лятото, как ще повлияе войната на летния поток на туристите. Страните около нас се организираха доста добре, и Хърватия, и Черна Гора, и Гърция, и Турция. Ще видим къде сме ние на картата в най-скоро време. Но докато туризмът не стане национален приоритет, както е в изброените страни, с които ние се конкурираме, винаги ще бъдем на опашката.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mneniq/alibegov-pred-tribune-ostavame-v-stachna-gotovnost-tay-kato-obeshtanoto-ne-e-kato-dadenoto/