Автобусните превозвачи пред Tribune: Задържахме цените на билетите две години, сега може да поскъпнат с до 50%
Настоявахме в бюджета да се предвидят средства за междуселищните автобусни линии, но това категорично ни беше отказано
„Ние сме в изключително тежко състояние от момента, в който пандемията настъпи. Към нея, като добавим нерегламентираните превози на пътници и високите цени на горивата, ситуацията в бранша въобще не е добра. Знаете, че вече втора година успяваме да задържим цените такива, каквито са, въпреки увеличението на всички консумативи и скока в цените на горивата. Вече просто не сме в състояние да се справим, защото нямаме и реалното подпомагане от страна на държавата, особено за междуселищните автобусни линии“. Това заяви пред Tribune.bg Магдалена Милтенова – председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи във връзка с новината, че от следващата седмица от бранша започват поетапно повишение на цените на билетите - както за градските, така и за междуселищните пътувания.
„Това, което сме разговаряли с транспортния министър Николай Събев е, че всъщност, за да може да бъде облекчена тежестта върху бюджета, ние трябва да завишим цените на билетите и то напълно логично от икономическа гледна точка, защото виждате, че абсолютно всички цени в момента, било на хранителни продукти, други стоки, лекарства, абсолютно всичко в момента върви нагоре. Няма как само в транспорта цените да останат на същите нива, ако за него не се предвиди съответното подпомагане“, добави Милтенова.
По думите ѝ цените на билетите за градски и междуселищни пътувания не са се променяли от 2017 година насам.
„Хората трябва да знаят, че всъщност има населени места в страната, в които в продължение на 10 години цената на билета не е завишавана досега. Обствоятелствата в момента обаче ни принуждават да го направим“, категорична е Магдалена Милтенова.
„Законът ни позволява при подобни форсмажорни обстоятелства да завишим цената с 50% от тази, която е била договорена изначално при сключване на договорите. Това обаче не означава, че навсякъде цената ще бъде завишена с 50%. Всичко е въпрос на изчисления от страна на колегите – на пътникопоток, инфраструктура на самото населено място, интензитет на движение, нерегламентираният превоз също е от огромно значение. Ако държавата в крайна сметка се намеси и преустанови този вид незаконна дейност, ние ще имаме съответно и покачване на пътникопотока в автобусите, което би облекчило от друга страна превозвачите и би допринесло за по-добра цена за пътуване на гражданите. Всичко е комплексно. Това, което в момента наблюдаваме е, че в Стара Загора от началото на годината е завишена цената. Но тъй като това беше един от градовете, който първи предприе тази мярка, смятам, че увеличението остана незабелязано на фона на всички останали събития. От 1 януари 2022 година цената на билетите в Стара Загора вече е 1,30 лева, в Плевен от 1 март е 1,50 лева, а в Благоевград към днешна дата е увеличена с 50% и става 1,20 лева, защото преди това е била 0,80 лева“, подчерта председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи.
По думите ѝ е много относително да се каже в кой район с колко ще бъде увеличена цената.
Тя посочи още, че цените на билетите за междуселищните линии от Републиканската транспортна схема по направлението Благоевград – Сандански – Петрич – Гоце Делчев също са завишени, но с не повече от 20%.
„Пример е „Благоевград – София“, където билетът беше 10 лева, сега вече е 12 лева. Но нали разбирате, че и това е крайно недостатъчно и ние ще продължим да имаме нужда от подкрепата на държавата, защото един сладолед в момента струва 5 лева. Колкото и абсурдно да звучи. На фона на цени на хляба от 2 лева, киселото мляко – 1,50 лева, олио – 5 лева, няма как ние да продължим да работим на цена 1 лев и с този 1 лев да можем да осигурим на служителите си нормално трудово възнаграждение, пари за горива, за поддръжка на тези превозни средства, за да има все пак и сигурност при ползване на тази услуга“, каза още Магдалена Милтенова.
На въпрос какво прави държавата в тази критична ситуация за бранша и какви са исканията на превозвачите към министерствата на транспорта и финансите, тя отговори така:
„Предстои да направим един широк форум през месец април под патронажа на Министерството на транспорта, който ще постави на дневен ред проблемите на автобусния сектор, начина на възлагане, актуализация на транспортните схеми, което по някакъв начин ще повлияе положително върху самия бранш, дотолкова, доколкото в условията, в които се намираме, това ще бъде възможно. Знаете, че ние настоявахме изключително много в Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 година да се предвидят средства за междуселищните автобусни линии. Знаете, че това категорично ни беше отказано“.
Милтенова отбеляза, че от Конфедерацията имат разговори в тази посока с министър Събев, като идеята е въпросните промени в сектора да започнат, за да може той да се финансира по някакъв начин.
„Очакваме съответно позицията на Министерството на транспорта по темата, дали такива средства ще бъдат предвидени във възможно най-кратки срокове, защото актуализацията на бюджета през месец юли е твърде далеч и ние няма как да издържим, а пък и увеличението на цените на билетите в момента по никакъв начин няма да реши проблема на 100%, тъй като при едно увеличение на цената на горивата с 200%, какъвто е случаят при автобусите, които използват метан, на практика с 50% увеличение на цената на превозите не можем да компенсираме тази разлика в скока на горивата. При всички случаи темата остава отворена. Продължаваме да говорим. Да, увеличение ще има, най-вероятно в цяла България. Това ще бъде по преценка на всеки от колегите, на съответната община, възложител на превозите, до каква степен е допустимо и колко може да бъде увеличен този билет. Оттам нататък усилията ни ще продължат в разговори за възможностите за подпомагане, така че да могат хората да използват услугата. Важно е да кажа, че в момента, въпреки увеличението на цената на билетите в Благоевград, колегите запазват цената на абонаментните карти за пенсионери и ученици такава, каквато е била до момента, защото все пак това са уязвимите социални групи, на които ние трябва да осигурим възможност за придвижване“, коментира още Магдалена Милтенова.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mneniq/avtobusnite-prevozvachi-uspyahme-da-zadarzhim-tsenite-na-biletite-dve-godini-no-veche-ne-sme-v-sastoyanie-darzhavata-realno-ne-pomaga/