Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Богомил Николов: Туроператорите и хотелиерите да предлагат продукт с гъвкав период

Мнения

Богомил Николов: Туроператорите и хотелиерите да предлагат продукт с гъвкав период

Снимка:

„Спрямо сегашните цени на бензина и дизела у нас може да очакваме намаление с 10 до 20 %, но не повече“, смята експертът

Интервю за Tribune.bg с Богомил Николов – председател на Асоциация „Активни потребители“

Г-н Николов, Все още не е ясно докога ще продължи извънредното положение у нас. Наближават абитуриентските балове, какво бихте посъветвали всички млади хора, които вече са резервирали ресторанти и хотели. Много от тях са планирали и екскурзии в съседни страни и не само. Ако баловете могат да се изместят като дати, то как да процедират с резервациите за пътувания? Могат ли да си върнат парите?

Темата е голям проблем и не само за младите хора. Има и много други, които са се възползвали от предимствата на ранните записвания за най-различни почивки. Трябва да знаем, че най-много права имат тези, които ползват организирано туристическо пътуване от туроператор, защото правилата там са малко по-благоприятни за потребителите. Но дори и при тях в момента има сериозен проблем в цяла Европа, защото туроператорите са притиснати, имат затруднения да връщат парите – така както се изисква по закон и по директива, и предлагат предоставянето на ваучери. Но те искат това да бъде без алтернатива. Ние казваме, че ваучерите трябва да бъдат възможност, т.е. те да убедят клиентите си, че е по-добре да получат ваучери, отколкото да си получат парите обратно. Според мен е въпрос на подход. Въпреки че целият туроператорски бизнес в Европа в момента се опитва да промени европейските правила, не само в България. Но ваучерите за известен период остават задължителни.

Вторият проблем е в това, че някои застрахователи започнаха да прекратяват застраховките на туроператорите, което е много обезпокояващо. Смятам, че е абсолютно нередно и е бягство от отговорност от тяхна страна. Защото, ако туроператорът няма откъде да си направи такава застраховка или нейната цена е вдигната многократно, това може да доведе до фалити на туроператори, заради това, че нямат задължителната застраховка по закон, което пък от своя страна ще прехвърли абсолютно всички щети върху клиентите, защото ще имаме фалит, ще имаме и липса на застраховка. Темата е голям проблем и за момента не мога да дам никакъв съвет. Единствено призовавам туроператорите да са учтиви с клиентите и наистина да ги убедят да получат такива ваучери, защото никой няма интерес да фалира този бранш.

Без съмнение през този период много хора са планирали също така сватби и кръщенета. Известни са случаи, при които ресторантите не искат и не могат да върнат парите, как можем да си потърсим правата?

За това няма специални потребителски разпоредби. Важат си общите правила при сключване на договори. Всяка една сделка има предмет, цена, условия и когато услугата не е предоставена, би трябвало капарото да се върне. В противен случай човек може да си търси правото и по съдебен път. Надявам се на разум от страна на всички, защото ситуацията е изключително необичайна.

Що се отнася до летните почивки, разумно ли е да се отменят резервациите, ако те са планирани за юни, юли, август?

На този етап не. Направи ми впечатление, че някои авиокомпании вече започнаха да предлагат билети с отворена дата и мисля, че това е до голяма степен възможност и за туроператори, хотелиери и т.н.- да предлагат продукти, които все пак да имат някаква гъвкавост като период. И дори и да има извънредни мерки за края на юни и след това, да може самият продукт или резервация да бъде пренасочен за друга дата. Още при самото сключване на сделката това да е ясно, защото иначе хората просто не биха си правили резервации.

Свидетели сме на спекула с цените на някои продукти, особено що се отнася до дезинфектанти, ръкавици, маски. Има и някои хранителни продукти, при които също се наблюдава увеличение на цените. Има ли начин да бъдат санкционирани търговците, които си позволяват?

Има и тази санкция вече я осъществи самият пазар. Аз смятам, че да се връщаме там, където бяхме преди 30 години, би било грешка – да фиксираме цените, защото просто ще се върнем в социализма и някои стоки ще изчезнат. Най-добрият регулатор си остава пазарът. С радост мога да кажа, че въпреки че имаше такива настроения в България, знаете прие се закон, който после се отмени, ние не фиксирахме цените и в крайна сметка това беше правилният ход. Защото, ако имаше проблеми с маски и дезинфектанти в началото, виждате как пазарът ги преодоля за около месец и в момента можете да си купите дезинфектант, включително от места, където никога досега не са се продавали като бензиностанции, супермаркети. Мога да се обзаложа с всеки, че в крайна сметка насищането на пазара и предлагането им, ще доведе дотам, че цените им ще бъдат по-ниски отколкото преди кризата. Така че не бива да влагаме в понятието „спекула“ прекалено много негативизъм. По-важното е да сме сигурни, че има достатъчно конкуренция в предлагането, която ще свали цените в крайна сметка и също така да има непрекъсваемост на доставките, защото тези опашки по границите или някои други затруднения довеждат до дефицит, а дефицитът поражда това, което наричаме спекула и всички сме недоволни. Ако ние сме сигурни, че няма проблеми по границите и че няма някакъв вид монопол в пазара, мога да ви гарантирам, че такива явления просто ще бъдат екзотични.

Един въпрос, който ангажира вниманието на българина напоследък, е цената на петрола и защо въпреки драстичното ѝ падане зад океана, това не се отразява на цените на бензина и дизела в България? Как бихте коментирали?

Вижте, петролът наистина много поевтиня и играе – един ден пада, на другия се качва, но като цяло е много по-евтин. Има един голям проблем в цял свят – складовете са пълни в момента и точно това сваля цената му още повече, защото повечето инсталации са с непрекъснат процес на работа и тъй като добиват още петрол, няма къде да го пласират, защото навсякъде складове и рафинерии са пълни. Ние не трябва да имаме илюзии, че вносът на бензин или дизел в България ще стане 1 левче, просто защото знаете и на касовата бележка го пише – акцизът е доста голям фактор в цената, плюс ДДС и някои други разходи. Така че, може спрямо сегашните цени да очакваме намаление може би с 10 до 20 %, но не повече, защото в крайна сметка дори петролът да е без пари, като калкулирате всички други разходи в цената, тя има някакъв абсолютен минимум. Тук пак ще се повторя, че трябва да има свободна конкуренция, за да имаме най-справедливите цени.  


Коментари (1)

Марио Точно така -Искаме си парите Абакс Екватор и тяхната майка Пи Груп ми дължат 3900 лв. По нагли от тях няма
28.04.2020 15:53 / Отговор

Добави коментар




Топ новини

виж още

Актуална тема

Мрежата

виж още