Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Богомил Николов: Въпрос на букинг, застраховка и преговори е отмяната на резервацията за хотел, ресторант или театър

Мнения

Богомил Николов: Въпрос на букинг, застраховка и преговори е отмяната на резервацията за хотел, ресторант или театър

Снимка:

Въпрос на букинг, застраховка и преговори е отмяната на резервация за хотел, ресторант или театър, коментира за Tribune.bg председателят на асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов. Няма отговор с една дума. Просто зависи от спецификата на договора или резервацията.

Ако имаме пакетно пътуване с туроператор, тогава трябва да се върнат парите. Това е гарантирано от закона. В останалите случаи зависи от вида на резервацията. Например, ако има хотелска резервация, която е с невъзвращаема стойност, вероятността да ви върнат парите не е гарантирана. Ще зависи от вида резервация и от договорката с хотелиера, който може да приеме да смени датата или да върне пари, но не е гарантирано. Това важи и за всякакви други резервации – за ресторанти и др. Зависи и дали говорим за резервация в България или в чужбина.

Вероятността в България клиентът да си върне парите е по-голяма според Вас?

По-голяма е. Има спор по темата. Преди години сме имали подобни ситуации. Законът за задълженията и договорите важи в този случай. Той е малко неясен, защото той освобождава при форсмажор доставчика от отговорност, но не е много ясно в какво точно се изразява това освобождаване. Нашето тълкуване е, че се освобождава в уговорения срок, а не въобще.

А при обявена карантина?

Ако държавата обявява карантина, за което хотелиерът няма право да настанява гости, това не отменя услугата въобще, а по-скоро я отменя до тогава, когато може да бъде осъществена, т.е. отлага я във времето. Ако имате билети за театър, те би трябвало да важат, но да се презаверят за тогава, когато е възможно изпълнението. Но това е при неизпълнение по вина на търговеца, но ако потребителят сам реши да се откаже, тогава не би трябвало това да ангажира търговеца с каквато и да е отговорност. А това е масовият случай сега в тази ситуация, когато човек решава, че няма да пътува.

Изводът поне за мен от тази ситуация е, че човек особено за хотелските резервации, преди да резервира, все пак да помисли дали да вземе най-евтината цена, която е без право на отказ. Защото обикновено тези „букинг“ системи почти винаги дават различни опции, с възможност за анулиране до определена дата и когато е без възможност. Обикновено, цената е 10-15 евро по-евтина във втория случай, а това не случайно. Той ти дава някаква отстъпка, защото ти му гарантираш, че ще ползваш услугата и съответно рисковете са за твоя сметка. Защото риск винаги има, човек може от днес за утре да се разболее и да не може да пътува. Може да излезе и нещо друго неотложно, така че и ние трябва по принцип да сме по-внимателни.

А за културните институции?

Смятам, че за театър, кино и др. не би трябвало да изгарят билетите, а по-скоро да бъдат презаверявани. Това е апел и към търговците. Мисля, че е справедливо те да приемат такава опция. Представете си - сега за театрите, например, за по-популярните постановки, билетите са изкупени за месеци напред. И сега кой е виновен, че държавата е забранила провеждането им. Нито театърът е виновен, нито зрителят. Най-справедливо  би било да се презаверят за бъдеща дата. Надявам се да се стигне и до някакви дела, които да изяснят правата на потребителите, защото законът е малко неясен. Хубаво е да се водим от разбирането за справедливост.

А при ресторантите?

Имаме тържество, сватба, ангажирано е. Надявам се, че в масовия случай е платено капаро и в най-лошия случай ще се загуби капарото. Такъв е рискът, но пък добрият ресторантьор защо да си ядосва клиентите, когато по-разумно от негова страна е да се използва това капаро за друга дата.

Горят ли самолетните резервации?

Водещият принцип е кой отказва услугата. Италия обявява карантина. Авиокомпанията анулира полет и трябва да върне парите. Ако е по-малко от 14 дена, по регламент трябва да плати и обезщетение. Тъй като не е по вина на авиокомпанията, няма да плати обезщетение, но трябва да върне парите. Ако пътникът се откаже, хипотезата е друга, защото е по негова вина. Принципът е – по чия вина е отказът на услугата и тази страна е отговорна за това нещо.

Има нещо друго, на пазара се предлага една застраховка „Отказ от пътуване“. Тя покрива точно тази хипотеза, когато пътникът се откаже по една или друга причина. Въпрос на преценка е. Не е много скъпа. Винаги е по-разумно да дадеш 20 лв., но да имаш гаранция с тази застраховка.  


Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини

виж още

Актуална тема

Мрежата

виж още