Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Д-р Благовест Върбаков, който събира подписка срещу барикадите: Не приемаме това арогантно поведение

Мнения

Д-р Благовест Върбаков, който събира подписка срещу барикадите: Не приемаме това арогантно поведение

Д-р Благовест Върбаков, който събира подписка срещу барикадите: Не приемаме това арогантно поведение - Tribune.bg
Снимка:

„За мен е изключително опорочаващо президент да иска оставка на главния прокурор“, смята инициаторът на подписката против блокадите

Д-р Благовест Върбаков е инициатор на подписка срещу протеста и блокадите на кръстовища в София. Инициативата е на Фейсбук групата „Не подкрепям протеста“.

Подписката се събира в подкрепа на жалба до прокуратурата за проява на хулиганство с особена дързост и циничност от страна на протестиращите, както и на тези, които са блокирали кръстовищата при Президентството и Министерския съвет, пред Ректората и Орлов мост.

В жалбата противниците на протеста подчертават, че искат да ползват правото си на свободно придвижване, работа и почивка.

Д-р Върбаков, инициатор сте на подписка срещу протеста и блокадите на кръстовища в София, как върви тя, какви хора се подписват?

Подписката върви много добре. Бързам да обясня, че тя не е само една. Появиха се доста. Мисля, че за последната седмица около 10 подписки вървят. Днес се входира една на един колега от групата, в която членуваме „Не подкрепям протеста“. Има по-радикални позиции. Някои са по-крайни като убеждения, други по-демократични. Изключително много жалби се написаха, но това, което подех аз като инициатива е не да се напише жалба. Защото ако се направи жалба и се използват непристойни епитети, това само ще налее масло в огъня и ще се стигне до гражданска война. Всъщност това няма да доведе до нищо добро.

Ние оформихме текст, който адресираме до омбудсмана на Република България с копие до абсолютно всички институции и до генералните директори на обществените телевизии. Самото изготвяне на тази гражданска позиция направихме всички заедно. Включиха се много наши сънародници от чужбина, като започнем от САЩ – няколко централни града, включително Чикаго, Западна Европа, Австралия, Австрия, Великобритания и балканските държави. Изключително много хора се включиха в тази гражданска инициатива. На всичкото отгоре и от провинциалните градове на България. Всички ние по предложените текстове изготвихме една ясна позиция, че фактически нямаме нищо против протеста като демократичен начин за изразяване на гражданска позиция, но радикализирането на този протест води до блокиране на бизнеса. Аз се занимавам и с наука, и с бизнес и това ме засяга пряко като човек, който е предприемач, който управлява бизнеси и то на стратегическо ниво. Става въпрос за инвеститори от порядъка на стотици милиони евро за българската икономика. Всяко такова сътресение разколебава сериозните инвеститори.

Всъщност, ако трябва да бъдем честни, в развити демократични държави също има протести. Нека си спомним Берлин преди няколко дена. Знаете в САЩ докъде се стигна. В гражданската позиция ние ясно изразихме категоричното си неподкрепяне и осъждане на отношението спрямо българския полицай. Защото манипулативно се документират действия на полицаи, които са гарантирани по закон. Никой не чете закона, особено Конституцията и всеки се упражнява върху тълкуване на Конституцията. Разбира се, тук съм пристрастен, защото освен Софийския университет, съм завършил Академията на МВР и много добре знам какви са правомощията на полицаите спрямо закона. Ние категорично осъждаме това манипулиране и провокаторите спрямо тях. Осъждаме тази проява, защото не може на всеки един протест, полицаите да го отнасят. В крайна сметка те имат чувство за лично достойнство, пък и са български граждани и изпълняват своя дълг. Нямаме нищо против да се протестира. Ние направихме едни коментари, че орлите на „Орлов мост“ са били свидетели на не едно чудо.

Но не приемаме това арогантно поведение да се възсяда орела или една девойчица, която да се качи на Партийния дом – какво искат да покажат чрез това. И ако тези двама души паднат, кой ще е виновен? Ще е виновна примерно полицията, защото не си е свършила работата. А ако им се направи забележка, те ще кажат, че им се нарушават правата. Конкретно се нарушава не само Конституцията на Република България, гарантираща правата и свободите на българските граждани, защото те нарушават моите права и свободи и на онази част от обществото, която не е съгласна с радикалните прояви на протеста, а не със самия протест. Има си законоустановен ред за протичане на митингите, протестите, манифестациите и т.н. Ние сме против радикализирането на самия протест и опростачването му в най-крайната, най-грубата му форма. Да, нямаме нищо против протестиращите да изразяват свободно своите граждански позиции. Това е регламентирано в Конституцията и в Европейската харта за правата на човека, но не могат група протестъри да говорят от наше име, не могат да бъдат блокирани ключови пътни артерии, като тенденцията е това да се пренесе и в други градове. Чрез радикализиране, ще се стигне до конфронтация, до анархия, а не до постигане на диалог. Затова ние адресирахме нашия граждански иск до Омбудсмана на Република България, за да съдейства за постигане на диалог и за незабавно вдигане на блокадите.

Какво смятате за лидерите, които стоят зад тези протести, кой според Вас е двигателят на тези прояви и смятате ли че има чужди интереси?

Естествено, че има. Дали са чужди или не – има интереси. Основният интерес е да се бутне настоящото управление, което е право на българския народ, но има демократичен начин за отстояване на политики. Първото нещо, което е – учредяваш партия и съответно се явяваш на избори, и суверенът каквото реши. Аз се въздържам от коментари кой стои зад тези протести. Пределно ясно е на обществото кой стои зад тях. Медиите отразяват и се вижда достатъчно. Имайте предвид, че както в протеста се обединяват хора от различни политически партии, така и зад подписката за вдигане на блокадата и против крайните радикални действия на протестиращите застанаха пак хора с различни политически възгледи, социално положение и различна възрастова група. Разпратихме гражданската позиция в електронен вариант на доста медии. Има я на хартиен носител. Има я качена и в групата. Днес ще събера още подписи.

Има много желаещи, включително от чужбина и от провинцията, които имат желание да се включат, но няма как. За 48 часа членовете на групата ни във Фейсбук нарасна на над 5 000 души и броят продължава да се увеличава. Има аналогични такива групи. Но аз като инициатор на този граждански иск съм се стремял да предотвратя радикалния и остър тон от страна на тези, които не са съгласни с крайните прояви на протестиращите. За мен спадането на градуса на напрежението е водещото. Аз самият в младежките си години в началото на 90-те, след това през 96 година заедно с колегите от НАТФИЗ също погребвах комунизма. Търсихме революция. Но тогава беше друго време, на промяната. Сега ние сме европейска държава, членове сме на Европейския съюз. Сега рейтингите на политиците се менят с часове. Спомняте си, когато беше бежанската криза, рейтингът на Ангела Меркел се срина до зеро, но пак тя стана канцлер. Така че, аз подкрепям протестите като начин на изразяване на гражданска позиция, но не да дестабилизират държавата, в никакъв случай. Не може четири-пет души да стоят на „Орлов мост“ и да настояват за промяна, а всъщност да блокират икономиката по този начин!

Как гледате на призивите на протестиращите: че го правят за нас, за нашето бъдеще и нашите деца и не приемат чуждото мнение. Според тях – които не протестират са лакеи, роби, страхливци?

Това е много грубо, защото всяко управление има своите грешки. Като се влезе в политиката, има съобразяване, компромиси и т.н. Не може една политическа формация или група протестиращи с определени политически убеждения да анатемосват други, които не са съгласни. В крайна сметка ние живеем в плуралистично общество и аз не мога да разбера защо от няколко години насам се призовава да се спре партийната система и да се стигне до народовластие. Сега целта е да върнем Димитровската конституция ли? Как така? Аз лично, както и много хора, членуващи в групи като нашата, не сме съгласни. Ние сме заявили в гражданската си позиция, че не приемаме от наше име някой да говори. От наше име се събираме ние група хора, изразяваме в декларация нашето мнение и на политически избори – на парламентарни, на президентски или за местна власт – пускаме бюлетинката и суверенът избира кой да ни управлява, а не някой да казва. Тези провокации вчера? Пет-шест хиляди души бяха на конференцията на ГЕРБ.

Каквито и грешки да имат, те си имат електорален апарат. Не може по такъв начин. Защото както при едните има доста смущаващи симпатизанти като визия, отношение, култура, така и зад другите, така е и сред протестиращите. Пък и доста снимки имаше в медиите, които ни озадачават – тези ли хора ще представляват мене? Лично мое мнение е, че президентът не може да си позволи да прави грубо вмешателство в съдебната власт. Има ясно разделение на властите. Президентът не спада към нито една власт. Той има изключително представителни функции, но не е лишен от политически убеждения. Това, че олицетворява единството на нацията, не означава, че го лишава от политически пристрастия. За мене това е изключително опорочаващо – президент да иска оставка на прокуратурата, на главния прокурор Иван Гешев. Аз се питам къде са европейските институции, за да си кажат своето мнение. С Лаура Кьовеши какво стана? Те я анатемосаха. Искаха и нея да я опандизят, да е под съдебна отговорност, а в момента е водеща фигура в Европейската комисия.

Как всъщност възникна идеята именно с подписка да преборите блокадите, надявате ли се това да доведе до резултат пред институциите?

Разбира се, че се надяваме. Тук не става въпрос за борене. Аз много настоявах колегите от групата да смекчат тона на напрежението, защото това ще налее, нека повторя, масло в огъня. Вярваме, че все пак ще бъдем чути. Мястото на протестите е на площадите по законоустроения ред, а по този начин се нарушават законите на страната. България е правова държава.

Д-р Благовест Върбаков е роден на 25 януари 1981 г. в София.

Завършва богословие в СУ през 2008 г. Доктор по специалността от 2012 г. Завършва и Академията на Министерство на вътрешните работи. Специализирал е в няколко елитни чужди университета. Автор е на множество научни публикации, цитирани в реферирани международни издания, като Кеймбридж, Колумбийския университет в Ню Йорк, Московския и Петербургския университети и др. Експерт в областта на противодействието на религиозния тероризъм.

Професионалната му кариера се развива в сферата на преподавателската и научноизследователска дейност, както и в управлението на международни бизнес проекти. Награждаван е от Българската академия на науките с отличието „Млад учен на Република България“ за 2011 г. Редовен член на Съюза на учените в България. Международно сертифициран по Управление на риска. Класиран в Топ 20 бизнес мотивационни лектори за Централна и Източна Европа според класацията на Европейската организация за мотивационни лектори. 

Инициатор е на подписка срещу протеста и блокадите на кръстовища в София. Инициативата е на Фейсбук групата „Не подкрепям протеста“.   


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (14)

Браво! Успех, уважаеми д-р Върбаков!
06.08.2020 18:43 / Отговор
Надя Всяка вечер Ви слушам . Много ми е приятно и напълно споделям всичко казано от Вас .
06.08.2020 22:07
Дънди Много точно,когато умния говори глупака нека да се вслуша,ама надали ще му стигне до пипето.
06.08.2020 22:11 / Отговор
Дънди Не подкрепям протеста.
06.08.2020 22:14 / Отговор
Димитър А вии вии сте идеоти
06.08.2020 22:28 / Отговор
Р.Овч Бабикян, Хаджикян, Минекян и Черепян в кауша, максимално бързо!
08.08.2020 02:33
Димитър А вии вии сте идеоти
06.08.2020 22:29 / Отговор
Покажи всички

Добави коментар




Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети

Правилно ли е решението за отпускане на великденски добавки за най-бедните пенсионери?
Покажи резултати Скрий резултати