Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Димитър Гърдев: България трябва да настоява за продължаване на споразумението за бежанците между ЕС и Турция

Мнения

Димитър Гърдев: България трябва да настоява за продължаване на споразумението за бежанците между ЕС и Турция

Димитър Гърдев: България трябва да настоява за продължаване на споразумението за бежанците между ЕС и Турция - Tribune.bg
Снимка:
За отлагането ни за Шенген, за еврозоната, за корупционния скандал в Европейския парламент и предизвикателствата за нашата страна през 2023 г. Tribune.bg разговаря с дипломата, експерт по международни отношения и бивш председател на Комисията по външна политика в Народното събрание Димитър Гърдев.
 
Г-н Гърдев, успя ли България да реши важни въпроси във външнополитически план през годината, в т.ч. и за Шенген? И ако не, какве е причината?
 
За Шенген остана едно огорчение в нашето общество, защото се видя, че пред България се поставят не технически, а чисто политически изисквания. Тук, когато става дума, че въпросът за членство на страната ни в Шенген е политически, смятам, че българските политици не трябва да приемат това. България е подписала договора за ЕС и там тя се задължава и е призната като член на Шенгенското пространство, там е и еврозоната. Така че това са постулати от договора и да се изказват политически съображения е абсурдно.
 
Какво предлагате да направи България?
 
България според мен трябва да направи две неща. Няма съмнение, че страната ни има проблеми с опазването на границата, с борбата с корупцията и с правната система. Искам да подчертая, че това не са част от изискванията за Шенген. Ние това го приехме поради желанието на България да сътрудничи. Така че в това отношение ние можем да покажем една бърза реакция и по-голяма готовност за промени. Могат да бъдат приети Закона за КПКОНПИ или пък промяна в Закона за съдебната власт. Смятам, че страната е в състояние да отговори в следващия период, когато ще заседава Европейският съвет. Освен това е важно навън да говорим, изразявайки едно мнение, защото този разнобой, който видяхме, дори и сега във връзка с Шенген, това е недопустимо, никъде го няма. 
 
Може би по-внимателно трябва да следим пведението на Нидерландия и Австрия?
 
Така е, трябва да се увеличи вниманието върху държавите Нидерландия и Австрия. Те трябва да обяснят какви са техните претенции, ако може публично. Прави впечатление, че от 2011г., откакто сме изпълнили всички технически изисквания за  Шенген, Нидерландия постоянно ни налага вето. При това независимо какво се случва. С Германия, Унгария и Швеция също имахме сериозни противоречия, но те отпаднаха. Нидерландия, обаче, постоянно присъства като спирачка при неясно какви изисквания. Тези изисквания, с които тя в момента ни наложи вето за Шенген, са по Механизма за сътрудничество и проверка, който не е към Шенген. Позова се и на проверка на Визовия механизъм. Тези две механизма не съществуват като условия. Шенгенската верификация е просто нещо, което беше въведено към Гърция, когато Атина пропусна 1 милион мигранти към Европа, но се оказа, че не работи. Самата Нидерландия предложи неговата промяна. И сега в момента има предложение за промяна в този механизъм и ни се иска доклад по него, което няма как да стане. Затова тези два довода на Нидерландия трябва да бъдат постоянно поставяни на масата и да се пита какво се цели там с това. Ако щете и дипломацията да се намеси, защото е ясно, че се цели нещо и не могат да го кажат на глас, но да го кажат по дипломатически канали. Второ, изискването на Австрия ние да покажем активност в залавянето на нелегални бежанци и бройка, е също абсурдно. Как не се намери един политик да ги каже тези неща пред всички в ЕС! Защото как ще определим каква ще бъде вълната от бежанци, че да заковем някаква конкретна бройка?! Това е нелепо като показател. Все едно да кажем - в това поле толкова мълнии ще паднат за тази година. Българската дипломация трябва да се съсредоточи върху тези две държави и да търси обяснение по това. И последно, на България категорично трябва да се даде ясна времева рамка, а поставяните условия да бъдат ясно разписани. Това, което следва, е председателство на Швеция. Тя промени мнението си за членството на България в Шенген, но ако не го включат като приоритет, ще продължи неяснотата. Друг неприятен момент бе опитът да се разделят България и Румъния, което също е необосновано решение.
 
Румъния изрази разочарование и се чувства жертва, че е отхвърлена за Шенген заради България?
 
Не мисля, че е точно така, защото мигрантският поток от Украйна не е приключил. Ще видите какви огромни вълни ще минават през Румъния.
 
България е притисната като в сандвич - от едната страна войната в Украйна, а от другата размириците между Косово и Сърбия, какво ни предстои?
 
Така е. Аз този въпрос го поставям навсякъде. За разлика от много европейски държави България е в това положение и това е изцяло в негативен план за нас. По отношение на Западните Балкани не е само Косово източник на безпокойство, тук е Босна и Херцеговина. Като се включи и ограмния трафик на бежанци по Балканския маршрут, опасността се увеличава. Нещата са много сериозни. Затова България трябва да се обърне към ЕС за подкрепа и туширане на тези негативни тенденции. Идеята, че ако ни приемат в Шенген, България ще стане по-пропусклива, е нелепа. Напротив, границата ще бъде още по-укрепена, защото тогава ще може да се отделят ресурси от Румъния и Гърция, а и по-сериозен ще е ангажиментът на Фронтекс с директни патрули и активни действия.
Относно ситуацията в Западните Балкани, тази ситуация не ескалира внезапно, тя се движеше в такава посока от няколко години. Тук най-важното, което може да предприеме Европа, е да бъде активна там с КФОР. Не трябва да стоим настрани, а активно трябва да търсим съдействие от ЕС и да предлагаме инициативи с ясното съзнание, че ние сме ЕС тук. За България е изключително важно споразумението за бежанците между ЕС и Турция да се поднови, защото то изтича тази година. Каквото и да си говорим - добро или лошо, виждаме, че то донякъде сработи. Бежанските потоци намаляха. Те няма да спрат изобщо. Тези процеси ще бъдат постоянни за разлика от грешната ни оценка в началото, че това ще бъде временно явление. 10-20 години ще продължи потакът, а може би и отгоре, поради военните конфликтите, поради климатичните промени, така че бежанският поток ще е постоянен процес и даже ще се усилва. Споразумението с Турция показа, че това е механизъм, който  намалява донякъде натиска. Ердоган не получи всичките пари, както и не спря всичките бежанци, но той и не може. Важното за нас е да се настоява това споразумение да бъде подновено.
 
Между другото Турция подаде ръка на България, наскоро президентът Радев бе на посещение там, това дава ли основание за успокоение?
 
Според мен това е грешна позиция. Естествено е, че Турция прави огромна и демонстративна разлика между политиката си с България и с Гърция. Това не бива да ни успокоява. И най-важното е отношенията между нашите държави да бъдат принципни и да не зависят от добрите отношения на някои лидери. Така добрите отношения зависят от добрите отношения на Ердоган с някой лидер, което в дипломацията не бива да се допуска. Нещата се променят и не може двустранните отношения да зависят от междуличностните отношения. Това е капан, защото утре ще се разсърди някой и нещата, като не са подкрепени с договори, много бързо ще се променят. Не може такива отношения да се използват за разделяне на две европейски държави - България и Гърция. Много се надявам по-нататъшните ни отношения с Репубика Турция да бъдат поставени на дългосрочни и фундаментални основи.
 
Още повече, че в Средиземно море се води битка за добив въглеводороди, в часност между Турция и Гърция?
 
Това е дългосрочната цел на президента Ердоган и той е на път да я осъществи. Голямата му мечта е да превърне Турция в един огромен енергиен хъб, който е голям почти колкото Саудитска Арабия. Неговите стремежи не са само в Източното Средиземноморие, където е Кипър. Да погледнем към Кавказ и войната в Нагорни Карабах и подкрепата за Баку. Всъщност основната цел и задача на турската външна политика е страната да участва активно в преноса на тези огромни петролни и газови находища, които се намират в Каспия. Има и още един момент, Турция е инициатор на една организация, която е свързана с тюркоезичните народи, а този форум активно се използва, за да се взаимодейства активно с Казахстан. Сега си представете Казахстан, Тюркменистан, Азербайджан и оттам Северен Ирак с големи петролни находища, Северна Сирия, продължаваме до Източното Средиземноморие, където е Либия, с която Ердоган сключи споразумение за съвместно използване и добив на въглеводороди от шелфа й - ето го този периметър, в който Турция има военно присъствие или бази.
 
Турция става една от най-богатите държави?
 
Такива са стремежите на Ердоган, а друг е въпросът, доколко ще успее.Той успява в момента след сблъсъка на Русия и САЩ в тези региони и оттам му се получават нещата. Преди месец руският президент му отправи едно предложение, което е напълно реално, а именно да превърне Турция в хъб за руския газ. Целите на Путин са, че по този начин Русия моментално избягва санкциите, защото тове вече не е неин газ. Турция започва да продава този газ, да определя цени, което е огромен бонус за Анкара. И на всичкото отгоре този хъб ще бъде финансиран изцяло от Русия. Така че това е дългосрочна политика.
 
Очертават ли се проблеми с Брюксел, не може да приемем да сме втора ръка европейци, а и от самия Европарламент избуява проблемът с корупцията?
 
Това изискване към България за борба с организираната престъпност, то е за целия ЕС. Не може да бъде адресирано само до България. Събитията, които видяхме, показват, че това е един недъг за обществото, който съществува навсякъде. Същата тази Австрия бе поразена от един конфликт преди две години, правителството падна, защото вицеканцлерът бе заловен как договаря с една рускиня огромно количество пари, с които той да купи един от големите ежедневници в Австрия, а медията да предостави по-изгодни условия за руската нефто-газова промишленост. Какво е това - корупция на най-високо равнище! Аз не си спомням Европейска комисия, която да е приключила мандата си без скандал. Сега е този случай със заместник-председателя на ЕП от Гърция. Преди това имаше скандал, при който 10 еврокомисаря бяха хванат в корупция. Преди това имаше проблем с лобирането за големите производители на цигари. Самият Барозу беше забъркан в скандал и даже пенсията му от ЕК беше прекратена, защото отиде на работа в банковата група на Голдман Сакс и то през лобиране по повод финансовата криза. Така че корупцията на най-високите нива е негативно явление за целия ЕС и тук не трябва да се отделят държавите на първа и втора ръка, както споменахте, защото борбата трябва да бъде с обща европейска политика против корупцията.
 
Да си пожелаем успех и за еврозоната?!
 
Това е много важен разговор. Това наистина е свързано с усилия и промени. Това е от нещата, които с подписването на договора за ЕС категорично го получаваме. Тук е въпросът, че до момента само негативите консумираме, а сме във Валутен борд и сме вързани за еврото, а ползите не стигат до нас.
 
 

Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети