Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Доц. д-р Борислав Цеков пред Tribune: Президентската атака срещу Конституцията е слабо аргументирана

Мнения

Доц. д-р Борислав Цеков пред Tribune: Президентската атака срещу Конституцията е слабо аргументирана

Доц. д-р Борислав Цеков пред Tribune: Президентската атака срещу Конституцията е слабо аргументирана - Tribune.bg
Снимка:

Атаката на президента срещу основния закон на страната е слабо аргументирана. Това обясни за Tribune.bg конституционалистът доц. д-р Борислав Цеков. Според него Радев оспорва само текстове, които засягат президентската институция. В този смисъл неговото искане има тясно ведомствен характер, смята експертът. Публикуваме цялото му мнение

 

Мотивите, с които президентът атакува отделни разпоредби от приетите конституционни промени в по-голямата си част са неоснователни. В него се прави опит - според мен неубедителен - да се компилират и натамънят към ведомствените интереси на президента някои критични тези, лансирани по време на конституционните дебати. Любопитното е, че в искането има и истински "кандидат-студентски бисери", като например, че изпълнителната власт била "власт най-близко до хората". Подобни постановки са несъстоятелни от гледна точка на модерния конституционализъм и цялостната концепция на представителното управление и парламентаризма, които са заложени в европейския и българския конституционен модел. Това е така, защото по дефиниция единствено законодателната власт е "власт най-близко до хората", тя е еманацията на народния суверенитет. Изпълнителната власт е функция на законодателната в условията на парламентарно управление и се базира не пряко на доверието на гражданите, а на доверието на излъченото от гражданите парламентарно мнозинство. Наред с това прави впечатление, че президентът не атакува разпоредбите за съдебната власт, които всъщност предизвикват най-сериозни полемики, а оспорва само онези текстове, които засягат президентската институция. В този смисъл неговото искане има тясно ведомствен характер. Добри думи заслужава единствено последният параграф от неговото искане - по процедурата за конституционна ревизия, където има по-солидна аргументация. Трябва да се държи сметка обаче, че този въпрос няма еднозначен отговор от типа "а" плюс "б" равно на "c". При липса на изрично уредена в детайли конституционна процедура за ревизия, парламентът разполага с т.нар. регламентарна автономия и може да уреди по суверенен начин детайлите на процедурата, чиято рамка е зададена от Конституцията. Затова е важно какъв подход ще избере и наложи Конституционният съд по този въпрос занапред - дали ще заложи на подхода, че всяко от трите гласувания на промените трябва да получи мнозинство от три четвърти, а ако не получи - за всяко от трите гласувания да се изчаква минимум от два месеца и тогава да се гласува с 2/ 3, каквато беше досегашната парламентарна практика. Или пък ще се утвърди подходът на настоящия парламент, който пусна трите четения по бавната писта още след като първото гласуване не постигна мнозинство от 3/4.

Що се отнася до искането на президента за двойното гражданство на депутати и министри, трябва да се припомни, че лично президентът и неговата кохорта носят отговорността да бъде отворена "кутията на Пандора" по този въпрос. Те лансираха идеята чужди граждани да стават депутати и министри. Няма никакво значение, че те били си мислели това да е само за граждани на ЕС. Те поискаха чужди граждани да управляват България и по този начин да се демонтира ключов елемент на националната държава и държавния суверенитет. Нещо повече, с публични изявления и декларации г-н Радев и неговия инициативен комитет бранеха двойният гражданин Кирил Петков, който беше назначен за министър именно от президента Радев, и дори обявиха забраната за двойно гражданство за нещо "архаично". Сега са обърнали мнението си според днешната конюнктура и мислят различно по този въпрос. Но са в позицията на "крадеца вика "дръжте крадеца". Този случай е много илюстративен за това колко е важно политици, които нямат необходимия политически опит и конституционни познания, да се въздържат от амбиции да "реформират" конституцията и държавното управление, защото това по правило води до негативни резултати.

Неоснователни са аргументите, с които президентът оспорва промените в статуса на служебното правителство. Трябва да се подчертае, че тези промени не са насочени към него лично, както се твърди тук и там, а са насочени към решаването на възникнали проблеми и опасни тенденции, създадени от неговата политика, действия и бездействия. Служебните правителства, назначени през втория му мандат бяха превърнати в инструмент за пряко президентско управление и узурпиране на изпълнителна власт от държавния глава, каквото Конституцията не предвижда. Извършени бяха поголовни кадрови чистки и назначения по всички нива на държавната администрация, специалните служби, митниците, държавните стопански субекти и пр. Зад това кадруване стоеше президентът, това е публична тайна. Заедно с това, тези служебни правителства под диктовката на президента ангажираха държавата с дългосрочни решения, примерно сделката с "Боташ". Дръзнаха дори по указание от президента да оспорват волята на Народното събрание за оказване на военно-техническа и икономическа помощ на братска Украйна, която е жертва на престъпната руска агресия. Президентът напусна изцяло статуса на неутрална власт, който Конституцията предвижда за него и се превърна във фактическа политическа партия, която враждува с легитимните парламентарни партии. Дори отказва да изпълнява задължението си да свиква Консултативния съвет за национална сигурност, защото е във война с парламентарните партии. От неговото обкръжение дори словообразуват възмутителни от гледище на конституционния ред тези, като например, че президентът бил "политическа алтернатива" на партиите в Парламента. Това свидетелства не само за тежко самозабравяне и волунтаризъм, но и за много сериозни демократични и познавателни дефицити от страна на авторите на подобни тези, защото те грубо нарушават основни принципи и правила на конституционната система. Всички тези проблеми станаха причина за въвеждане на допълнителни конституционни гаранции за парламентарната република и срещу узурпация на изпълнителна власт от президента.

Разбира се, в крайна сметка предстои да видим до какви изводи ще стигне конституционната юрисдикция.

 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.