Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Грешката на либерализма

Мнения

Грешката на либерализма

Грешката на либерализма - Tribune.bg

Иван Стамболов – Сула, коментар специално за Tribune.bg

Не съм специалист и не съм съвсем сигурен как да го нарека – дали либерализъм, дали либертарианство или по някакъв друг начин. Става дума за онази идеология, според която хората ще се справят най-добре, ако ги оставиш на мира. Това схващане е особено натрапчиво, когато става дума за икономика. Според него свободният пазар и законите на конкуренцията, които действат в него, са напълно достатъчни за развитието на стопанските отношения. Всеки опит за изкуствена регулация или интервенция е вреден, защото пречи на тази вълшебна саморегулация – laissez-faire. Оставете пазарните закони (които са вид природни закони) да действат необезпокоявани и ще видите как благодарение трудолюбието, предприемчивостта и благородството на капиталистите, обществата ще процъфтят! Ах, как и ние сме се увличали по тези идеи в бунта си против тоталитарния комунизъм, гледайки на капитализма като на откровение!

Такава е философията в огромния роман на Алиса Розенбаум (по-известна като Айн Ранд) „Атлас изправи рамене“ – едно от най-богоборческите и същевременно най-наивни четива, на които съм попадал. Но вероятно не съм прав от позиция на личното си тесногръдие, защото към Ранд има нещо като култ, философията ѝ се приема като религия, последователите ѝ приличат на секта. Познавам такива и у нас. Наричат себе си „либертарианци“, но не знам доколко са прави, освен ако не са съгласни да ги определят като анархисти или в най-добрия случай – минархисти. Център на въпросния роман е една утопия, наречена „дерето на Голт“ – недостъпно място посред Скалистите планини в Колорадо, където са избягали от света най-кадърните представители на човечеството, за да основат нов свят, свое затворено общество, основано на производство, размяна и интерес. Така или иначе, тези, които държат да ги наричат „либертарианци“ са нещо като анархо-капиталисти. Те наистина вярват, че ако оставиш нещата на свободната конкуренция и на „естествените“ икономически и пазарни закони, всичко ще е цветя и рози!

Но не се получава така. Практиката показва, че колкото по-развито и богато е едно общество, толкова по-сложна е системата от всевъзможни регулации в него. Защо е така? Само за да се направи напук на либертарианците? Надали.

Либертарианската заблуда (позволете да въведем временно този термин) трагично произлиза от грешна предпоставка. Всичките тези утопии за честната размяна на блага в името на личния интерес изхождат от грешното схващане, че човекът се ражда добър. Не, човекът е създаден добър, но се ражда увреден, тоест лош. Дерето на Голт е осъществимо с хора, каквито не съществуват. По-близо до истината е, че ако оставиш хората на мира, те няма да процъфтят, а ще се самоунищожат. Особено хора, които не вярват, че отвъд тях съществува и друга сила, която поражда и управлява битието. А персонажите от книгите на Айн Ранд – библията на онези, които решихме да наричаме (а и те често сами се наричат така) „либертарианци“ – са точно такива: самодостатъчни свръхчовеци по смисъла на Ницше.

Забележете, че човеците непрекъснато полагат усилия да се променят. Това усилие е моторът на прогреса. Литературата съществува, за да го опише. Забележете също, че ако някой полага усилия да се промени, то той полага усилия да стане по-добър, отколкото е в момента. Не съм видял някой да полага усилия да стане зъл – това се удава всекиму, защото е в повредената му природа. Тоест, полагайки усилия да стане добър, дори и инстинктивно всеки е наясно, че нещо с него не е наред, че има нещо повредено, нещо, което трябва да се поправи. Citius, Altius, Fortius (олимпийският девиз), калокагатията (идеалът на Платон за хармонията между красотата и добродетелта), Свръхчовекът – това са все имена на стремежа към съвършенство. А стремежът към съвършенство е стремеж към добро, преминаване от зло към добро, завръщане към първоначалното добро, което е истинската човешка природа. Ако човек беше добър по рождение, нямаше към какво повече да се стреми. Но либералите, хуманистите и пр. мислят точно обратното. Мислят че човекът е добър и ако случайно го видим лош, то за това е виновна средата, която го е формирала (или деформирала). Детерминистите също така твърдят, че свободната воля е илюзия, което още повече обърква нещата.

Съвременното политическо говорене (и мислене) се основава именно на това схващане – че човекът се ражда добър, че щастието е право (а не привилегия) и че ако е лош, то не е той виновен, а нещо извън него или още по-добре – някой извън него, някой класов или расов враг, сексист или политически некоректен тип, който трябва да бъде наказан с революционна непримиримост. Е, как да искаш добри резултати от същество, което изживява себе си като бог, вярва, че му се полага несъществуващо в природата щастие и е убийствено гневно, когато не го получава!

Както виждате, самата основа на обществено-политическия дискурс е сбъркана. Как искате тогава смислени резултати?

Драмата на либерализма идва именно оттам – приемайки, че човекът се е родил добър и че нещо друго извън него е причина за бедите му – причина, която е въпрос единствено на политическа воля да се отстрани, – либерализмът има трагически погрешна представа за свободата, макар да я е взел за свое име. Както казва Ортега-и-Гасет, с една проста граматическа маневра, с едно просто морфологическо действие сме направили така, че днешната представа за свобода няма нищо общо с класическа. Граматическото действие е въвеждането на множествено число. Днес все по-рядко говорим за свобода и все по-често – за свободи.

Какви са свободите, за които, поне на думи, се бори либерализмът? Веднъж поставени в множествено число, те може да са най-различни. Например индивидуалните свободи. Те са в основата на либерализма, на либертарианството и на всичко онова, за което говорим днес и наричаме за удобство „либертарианство“. За съжаление, макар и да не се признава или да се признава само с половин уста, индивидуалните свободи вече са под въпрос, особено в условията на войната с тероризма и най-вече на обявената глобална пандемия. Или пък малцинствените свободи. По важност ги слагат по средата – по-важни от индивидуалните и по-маловажни в сравнение с колективните, макар че напоследък се мъчат да излязат и над тях: например свободите на ЛГБТИ са по-ценни от свободите на обществото. Националните свободи наричаме суверенитет и обикновено ги свързваме с държавите. По тях много страдат евроскептиците, твърдейки, че националните държави правят своите вноски в ЕС не толкова в пари, колкото в суверенитет. Най-сетне икономическите свободи. Казват, че колкото повече ги има, толкова това, в което живеем, повече прилича на капитализъм. По инерция казват също, че икономическите свободи са нещо хубаво, но на практика те отдавна не съществуват, задушени под всевъзможни регулации, регламенти, директиви и пр. Смъртта на икономическите свободи е цената в борбата срещу нелоялната конкуренция и корупцията. С две думи, свободите (в мн. ч.) на практика са мъртви и всички са съгласни, че така е разумно да бъде, само че е прекалено грозно, за да го изрекат на глас.

И залисани по всички тези свободи в множествено число, забравяме за Свободата в единствено. Започваме да губим понятие за нея.

Свободата (в ед. ч.) трябва да се разглежда двояко: като свобода на действие и като свобода на нравствен избор. Това са твърде различни неща. Могат да ви лишат от първото, но да не достигнат второто. А може, лишавайки ви от първото, да деформират второто. Въпрос на устойчивост и приоритети. Мнозина, затворени в тъмница, променят разбиранията си за добро и зло. Също така ги променят и мнозина, превзели върховете на материалното благополучие. И все пак, независимо че е роден по-скоро зъл, отколкото добър, независимо че носи клеймото на първородния грях, независимо че е склонен към всевъзможни падения, човекът трябва да бъде свободен, да има Свободата (в ед. ч.) да прави отговорен избор.

В крайна сметка свободата е нужна на човек, за да ограничи доброволно свободата си – свободата си да върши зло. Парадоксално, нали? Най-могъщата проява на свободна воля е отказът от воля. Парадоксално. Но в тази парадоксалност е Истината, а от Истината се ражда Свободата – „ще познаете истината и истината ще ви направи свободни“ (Иоан, 8:32).

Свободата – това е да не вършиш зло, при положение че имаш възможност.

Не бива да очакваме нищо добро, ако не изясним понятията си за свобода. А трудно ще ги изясним, ако подхождаме към представата си за човека, за самите нас, от грешна предпоставка. Предпоставката на приетата днес за официална философия е тотално погрешна. Тя смята, че човекът е еволюционен продукт, от който няма нищо по-сложно и по-съвършено в безличната „природа“, взела се кой знае откъде. Човекът според официалната философия е не само смъртен, но и окончателно смъртен. Със смъртта свършва всичко. А това е все едно да вярваш, че отвъд входната врата на дома ти не съществува нищо – вакуум. Колко близо ще си до Истината, ако вярваш в това? Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен, дори и всички картагенци до един да са се родили добри като ангели.

***

Иван Стамболов е хоноруван сценарист и продуцент в БНТ, БНР и „Дарик“ до 1994, а след това се заема с консултантски бизнес, с който се занимава и до днес – предимно в областта на медиите и политическото позициониране.

През последните години поддържа собствени публицистични рубрики в печатни и интернет издания. Автор е на книгите „Безобразна поезия“ (пародия); „Додекамерон“ (12 новели), романите „Янаки Богомил. Загадката на иконата и слънчевия диск“ и „Янаки Богомил 2. Седем смъртни гряха“; сборниците публицистика „Дзен и изкуството да си обършеш гъза“, „Картаген трябва да бъде разрушен“ и „Тънкият гласец на здравия разум“; систематичното ръководство „Технология и философия на творческото писне“.

Бил е колумнист във вестниците „Пари“ и „Сега“, сп. „Економист“ и сайтовете „Уеб кафе“ и „Топ новини“, а понастоящем – във в. „Труд“ и „Нюз БГ“. Автор е на един от най-популярните български блогове Sulla.bg, носител на големите награди на Българската WEB асоциация и Фондация „БГ Сайт”. Член на Обществения съвет на БНТ и на Творческия съвет към Дирекция „Култура” на Столична община.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.