Ивайло Мирчев: Тепърва ще разглеждаме далаверата „Боташ”
Вижда се, че президентът със служебното правителство е надхвърлил правомощията си и ни е обвързал с дългосрочен договор за 13 години, заяви депутатът
За отказа от руски петрол и концесията на пристанище Росенец, за тръбата Бургас-Александруполис и договора за доставка на природен газ с турската Боташ Tribune.bg разговаря с народия представител от ДБ Ивайло Мирчев.
Г-н Мирчев, премиерът бе на посещение в Гърция и стана ясно, че проектът за нефтопровод Бургас-Александруполис се разглежда като вариант да се замени руския петрол за рафинерията в Бургас, но той не е изграден?
Трябва да направим анализ и това не е, за да се печели време. Аз се учудвам, че в министерството нямат такъв. Излиза, че ГЕРБ правят предложение да спрем дерогацията за страната по отношение на руския петрол, но никой в Министерския съвет няма анализ какво ще стане, ако това се случи. Ситуацията ме изненадва, защото анализът трябваше да бъде направен още от старото правителство, защото новото е от един месец. Служебният кабинет се очакваше да го е направил, но не разполагаме с такъв за момента.
Възможно ли е отказът от дерогацията да вдигне цените на горивата?
Ние се притесняваме, че тези неща не се правят за една седмица. Няма бизнес предвидимост. Не защитавам Лукойл. Става дума за снабдяването с горива на страната и трябва да сме сигурни в това да има петрол за рафинерията и да не се вдигат цените на горивата. Това изисква време.
Дали Румъния и Гърция могат да ни компенсират с количества?
Може да се направи, но въпросът е дали ще бъде на същата цена. Това има значение. Това е целта на въпросния анализ, който не е изготвен. Нямам информация в Министерство на енергетиката или в Министерството на транспорта да разполагат с такъв.
Дерогацията за руския петрол свършва в края на 2024 г., което също не е далеч?
Ние проблем с доставката на петролни продукти няма да имаме. Нашето мнение е, че нужда от тази дерогация нямаше. Идеята е да не се отказваме от нея за една седмица. Иначе нямаме притеснения за доставките на петрол, но са нужни 2-3 месеца, за да се планират самите доставки. Не е драма да се разделим с руския петрол за рафинерията в Бургас.
Споделяте ли прогнозите на някои анализатори, че след отнемането на пристанището в Росенец собствениците на рафинерията в Бургас ще се разделят с нея?
Това е тяхно безнес решение. Ако компанията „Лукойл Литаско” са решили да се разделят със собствеността си в рафинерията, това си е тяхно решение и то не ни вълнува. За нас е важно пазарът на горива да е стабилен, да ограничим руските капитали в България, защото те се превръщат в руска пропаганда и най-различни активности на руските специални служби. Нашата цел е да противодействаме на подобни опити. Това е опасно на фона на изказването на руски депутат, че ще превземат крайбрежието ни.
Кога да очакваме окончателното решение за пристанище Росенец?
Би трябвало следващата седмица всичко да е приключило. Зависи от Министерския съвет. Срокът, който гласувахме, изтича следващата седмица.
На правителствената среща в Атина са обсъждани и сухопътни жп коридори за украинското зърно?
За връзката от Румъния към Свиленград БДЖ трябва да отговори. Ние трябва да проучим възможността за транспорт на зърно с кораби през Румъния и България. Трябва да сме особено внимателни дали е възможно да се случи това. Първо ДАНС трябва да направи анализ, ДА ”Разузнаване” и транспортното министерство. Не е хуманно да се спира украинското зърно за Африка.
Относно 20%-то ни участие в гръцките пристанища Кавала и Александруполис, отговаря ли то на националния ни интерес?
Този дял е достатъчен, защото за терминала за втечнен газ в Александруполис този 20% дял ни гарантира 1 млрд. куб. м. годишно, които са ни достатъчни. Служебното правителство, обаче, ни натресе договора с турската Боташ. В него има едни 4 млрд.куб.м. отгоре, за които ще платим таксата, но няма какво да ги правим.
Трябва да им търсим пазар?
Не е проблем, ако има такъв пазар, но ако няма - става доста сложно. Ние нямаме информация дали има такъв пазар за природен газ. Задължаваме се така или иначе да плащаме таксата на Турция, но не сме наясно дали има на кой да продаваме газа. Без анализ служебното правителство ни е обвързало за 13 години. Това никъде го няма. Никъде в това споразумение не пише, че газът не трябва да бъде руски. А това автоматично означава, че договорът е направен, за да може да се транспортира руски газ през България. Това е голям проблем за страната. Тепърва ще разглеждаме далаверата „Боташ”.
Ще създадете ли парламентарна комисия по въпроса?
БСП бяха внесли точка за временна комисия за договора. Предстои подобна временна комисия да бъде обсъдена. Това, което зависи от нас, ще помогнем истината да излезе наяве. От изнесеното до момента се вижда, че президентът със служебното правителство, чиито живот е два месеца обикновено, е надхвърлил правомощията си и ни е обвързал с дългосрочен договор за 13 години.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mneniq/ivaylo-mirchev-teparva-shte-ra/