Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Как Фейсбук ще се окаже безполезен за политически кампании?

Мнения

Как Фейсбук ще се окаже безполезен за политически кампании?

Как Фейсбук ще се окаже безполезен за политически кампании? - Tribune.bg
Снимка:

Често ли виждате политика и политически публикации във фийда си във Фейсбук? Със сигурност не колкото преди години. Замисляли ли сте се колко различно изглежда днес съдържанието, което ви излиза в социалните мрежи, и защо се получи така. Защо виждате основно видеа или недобре таргетирани публикации, често неуместни за вас, от групи, които не следвате? А ги няма медиите, политиците и обществениците, които съвсем съзнателно сте последвали някога, защото харесвате или искате да се информирате от тях.

Големият виновник е промененият алгоритъм на Мета, вече задвижван и от изкуствения интелект, които тихомълком преди време скриха новините и политиката за сметка на по-леките и неангажиращи теми, филми, диети, рецепти, забавни мемета, „мъдри мисли“ и… не толкова мъдри такива.

„New York Times“ обобщи дългият път на Зукърбърг съзнателно и планирано се дистанцира от политиката

Дистанцирането на Мета от политиката беше предначертано преди дълго  време. Марк Зукърбърг прекара времето от 2017 г. до 2021 г. обяснявайки се на законодателите в САЩ и Европа по обвиненията, че компанията му  е разпространявала руска дезинформация около американските избори през 2016 г. През януари 2021 г., след като про-Тръмп бунтовници щурмуваха Капитолия, Зукърбърг обяви нов приоритет за Meta: да намали количеството политическо съдържание в приложенията на компанията, включително Facebook и Instagram.

През 2024 г. това вече е факт и във Facebook, Instagram и Threads политическото съдържанието е осезаемо по-малко видимо. Настройките на приложенията са зададени по дефолт да премахват акцента от публикациите, които потребителите виждат за политически кампании и кандидати. „Хората не искат политиката и битките да имат основно място в нашите платформи“, твърди през цялото време Зукърбърг.

Той вече не се среща всяка седмица с ръководителите на звеното за честни избори, както преди, разкриват негови служители. През тази и миналата година Зукърбърг съкрати приблизително една трета от общата работна сила на Meta. Сред първите, на които беше посочена вратата, бяха именно членове на „екипите за почтеност“. Миналия месец Зукърбърг пък изпрати писмо до съдебната комисия на Камарата на представителите, в което изложи планове  да дистанцира себе си и компанията си от политиката. Целта, подчерта той, е да бъдат „неутрални“ и „дори да не изглежда, че играят някаква роля“.

Вместо новини и политика, на потребителите се предлага повече съдържание за спорт, готвене, животни и клюки за знаменитости. И все пак политическите публикации, изображения и видеоклипове не са изчезнали от приложенията на Мета - те просто са по-малко видими. От компанията също потвърдиха, че намаляват политическите публикации в публичните емисии и казаха, че ангажираността в приложенията им остава стабилна, защото хората искат да виждат по-малко, а не повече, политическо съдържание. Броят на нейните потребители нараснал и приходите продължавали да растат, тъй като компанията подобрявала насочването на рекламите с помощта на изкуствен интелект.

„Както сме казвали от години, хората ни казаха, че искат да виждат по-малко политика като цяло, като същевременно могат да се ангажират с политическо съдържание на нашите платформи, ако искат, и точно това правим“, категорична е Дани Левър, говорител на Meta.

Новата реалност се усети още на изборите във Великобритания на 4 юли, а „Guardian“ тогава сравни таргетирането на потенциални избиратели с това пиян човек да си търси ключа в тъмното

„Чували ли сте тази история за пияния мъж, който търсел ключовете си под уличната лампа? След известно време крачене напред-назад, оглеждайки земята за тях, неговият приятел го питал къде мисли, че ги е изпуснал. Пияният посочил другия тротоар, където била тъмница. „Тогава защо не търсиш там“, питал приятелят му. Човекът вдигнал рамене. „Защото тук е светло.“

Добра шега. Всички се смеем. Но сериозно…

„Микротаргетиране вече няма“, обяснява Джим Уотърсън от „Guardian“ и подчертава, че не трябва да има очаквания за микротаргетирани политически реклами в стил Cambridge Analytica, на базата на реални данни за потребители и интереси. Медията прави сравнение на стратегиите за реклама на политически кандидати във Фейсбук с тактиката „червена херинга“ – това е логическа грешка, при която неуместна информация се представя заедно с уместна информация, отвличайки вниманието от тази уместна информация.

Дигиталният стратег Том Едмъндс обяснява, че Facebook е забранил политическите кампании да използват много от тактиките, използвани на предишни избори. „Провеждането на кампания, насочена към 500 души например, няма да спечели нищо за пускащите я, а просто ще им донесе купища глупости“, смята той.

Идеята на микротаргетирането беше, че можете да насочите хиляда различни послания към хиляда различни демографски групи. А това вече просто не работи.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.