Как Фейсбук ще се окаже безполезен за политически кампании?
Често ли виждате политика и политически публикации във фийда си във Фейсбук? Със сигурност не колкото преди години. Замисляли ли сте се колко различно изглежда днес съдържанието, което ви излиза в социалните мрежи, и защо се получи така. Защо виждате основно видеа или недобре таргетирани публикации, често неуместни за вас, от групи, които не следвате? А ги няма медиите, политиците и обществениците, които съвсем съзнателно сте последвали някога, защото харесвате или искате да се информирате от тях.
Големият виновник е промененият алгоритъм на Мета, вече задвижван и от изкуствения интелект, които тихомълком преди време скриха новините и политиката за сметка на по-леките и неангажиращи теми, филми, диети, рецепти, забавни мемета, „мъдри мисли“ и… не толкова мъдри такива.
„New York Times“ обобщи дългият път на Зукърбърг съзнателно и планирано се дистанцира от политиката
Дистанцирането на Мета от политиката беше предначертано преди дълго време. Марк Зукърбърг прекара времето от 2017 г. до 2021 г. обяснявайки се на законодателите в САЩ и Европа по обвиненията, че компанията му е разпространявала руска дезинформация около американските избори през 2016 г. През януари 2021 г., след като про-Тръмп бунтовници щурмуваха Капитолия, Зукърбърг обяви нов приоритет за Meta: да намали количеството политическо съдържание в приложенията на компанията, включително Facebook и Instagram.
През 2024 г. това вече е факт и във Facebook, Instagram и Threads политическото съдържанието е осезаемо по-малко видимо. Настройките на приложенията са зададени по дефолт да премахват акцента от публикациите, които потребителите виждат за политически кампании и кандидати. „Хората не искат политиката и битките да имат основно място в нашите платформи“, твърди през цялото време Зукърбърг.
Той вече не се среща всяка седмица с ръководителите на звеното за честни избори, както преди, разкриват негови служители. През тази и миналата година Зукърбърг съкрати приблизително една трета от общата работна сила на Meta. Сред първите, на които беше посочена вратата, бяха именно членове на „екипите за почтеност“. Миналия месец Зукърбърг пък изпрати писмо до съдебната комисия на Камарата на представителите, в което изложи планове да дистанцира себе си и компанията си от политиката. Целта, подчерта той, е да бъдат „неутрални“ и „дори да не изглежда, че играят някаква роля“.
Вместо новини и политика, на потребителите се предлага повече съдържание за спорт, готвене, животни и клюки за знаменитости. И все пак политическите публикации, изображения и видеоклипове не са изчезнали от приложенията на Мета - те просто са по-малко видими. От компанията също потвърдиха, че намаляват политическите публикации в публичните емисии и казаха, че ангажираността в приложенията им остава стабилна, защото хората искат да виждат по-малко, а не повече, политическо съдържание. Броят на нейните потребители нараснал и приходите продължавали да растат, тъй като компанията подобрявала насочването на рекламите с помощта на изкуствен интелект.
„Както сме казвали от години, хората ни казаха, че искат да виждат по-малко политика като цяло, като същевременно могат да се ангажират с политическо съдържание на нашите платформи, ако искат, и точно това правим“, категорична е Дани Левър, говорител на Meta.
Новата реалност се усети още на изборите във Великобритания на 4 юли, а „Guardian“ тогава сравни таргетирането на потенциални избиратели с това пиян човек да си търси ключа в тъмното
„Чували ли сте тази история за пияния мъж, който търсел ключовете си под уличната лампа? След известно време крачене напред-назад, оглеждайки земята за тях, неговият приятел го питал къде мисли, че ги е изпуснал. Пияният посочил другия тротоар, където била тъмница. „Тогава защо не търсиш там“, питал приятелят му. Човекът вдигнал рамене. „Защото тук е светло.“
Добра шега. Всички се смеем. Но сериозно…
„Микротаргетиране вече няма“, обяснява Джим Уотърсън от „Guardian“ и подчертава, че не трябва да има очаквания за микротаргетирани политически реклами в стил Cambridge Analytica, на базата на реални данни за потребители и интереси. Медията прави сравнение на стратегиите за реклама на политически кандидати във Фейсбук с тактиката „червена херинга“ – това е логическа грешка, при която неуместна информация се представя заедно с уместна информация, отвличайки вниманието от тази уместна информация.
Дигиталният стратег Том Едмъндс обяснява, че Facebook е забранил политическите кампании да използват много от тактиките, използвани на предишни избори. „Провеждането на кампания, насочена към 500 души например, няма да спечели нищо за пускащите я, а просто ще им донесе купища глупости“, смята той.
Идеята на микротаргетирането беше, че можете да насочите хиляда различни послания към хиляда различни демографски групи. А това вече просто не работи.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mneniq/kak-feysbuk-shte-se-okazhe-bez/