Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Карлос Контрера: Електрическите скутери стават все по-популярни, трябва да се въведе ред в движението им

Мнения

Карлос Контрера: Електрическите скутери стават все по-популярни, трябва да се въведе ред в движението им

Снимка:

Тротинетките са приравнени на велосипедите съгласно европейските регламенти, обясни общинският съветник от ВМРО

Г-н Контрера, защо предложихте общинска система за използването на електрически скутери в столицата, какви бяха основните ви мотиви и какво се случва на този етап?

Това е мое предложение от края на юни. Тогава го направих с идеята да изпреварим събитията. Това е начин на придвижване, който ще става все по-популярен и Столична община трябва да намери начин да въведе що-годе някакъв ред. Говоря най-вече за системите за споделено ползване на скутери, за скутери под наем. Видяхте, че една от големите компании вече започна да оперира и се случва това, за което предупредих. Ако юли месец общинският съвет ме беше послушал, може би нямаше да бъдем в тази ситуация. В момента нещата са ясни. Имаме система за отдаване под наем, организирана от частен оператор, правила общо взето няма, а механизми за намеса на Общината в определени ситуации също няма и всички стоим и чакаме. Какво ще се случва оттук нататък е въпрос на разговори. Според мен от тактическа гледна точка загубихме предимството да започнем работа по темата преди да започне самото организиране на една такава система за предлагане на скутери под наем.

Какви са предимствата на тротинетката като начин на придвижване в градска среда?

Това не е някаква новост, защото сме виждали подобни електрически скутери навсякъде из Европа, в САЩ. От няколко години става все по-популярно. Удобно е за придвижване на къси и не толкова къси разстояния. Със сигурност това е един екологичен транспорт, изключително популярен в някои градове на Западна Европа, начин да се придвижиш много бързо от точка А до точка Б. Безспорно го разглеждам като една скорошна част от общата градска мобилност. Дори чувам такава идея - точките за споделено пътуване със скутери да се разположат около спирките на градския транспорт, но не на пътното платно – слизаш от автобуса, трамвая, тролея, метрото, вземаш скутер, отиваш, свършваш си работата, връщаш се с този скутер, оставяш го някъде около спирката и отново се качваш на обществения транспорт. Това, което се направи в момента, като паркоместа, според мен не беше най-добрият вариант. Но пак казвам, когато не ме послушаха колегите да вземем решение да възложим на Центъра за градска мобилност да подаде някаква правна рамка, да я разработи и да я гласуваме, знаех, че ще се стигне до подобни ситуации. Факт е, че започват  колизиите между каращите скутер и пешеходци, водачи на моторни превозни средства, велосипедисти и т.н.

Може ли това да се превърне в предпочитан начин за пътуване и в София, както в много други европейски градове?

Със сигурност ще се превърне в популярен начин за придвижване. Дали ще стане значително, е въпрос на лично решение на всеки. Така или иначе имаме подобен род ситуация, подобни правоотношения и тук работата на институциите е да намерят начин да постигнат баланс. Чух едно изказване на министър Маринов и изразявам съжаление, че МВР за мен всъщност тръгва в абсолютно грешна посока – именно със санкции да се опитва едва ли не да обезсмисли този модерен начин на придвижване. Подозирам, че министърът е станал жертва на подвеждане от страна на собствените си подчинени. Ясен ми е до болка стилът на работа на средните нива в МВР. Там чиновникът винаги гледа да направи така правилата, че те да са удобни за него, без да си дава сметка какво ще се случи отвън на улицата по тези правила. В този смисъл дори пуснатата теза, че е незаконно карането на подобни електрически скутери, че ще се отнеме свидетелството за управление на МПС, вече граничи с абсурда и с правната лудост. Но виждате, че в институциите има хора, на които идват подобни идеи. Трябва да се намери вариант за една широка дискусия, за дебат и ако е необходимо дори на ниво Закон за движение по пътищата да се намери някакво балансирано решение, да могат да се управляват тези превозни средства и в същото време да не се пречи на останалите.

Какви правила трябва да бъдат създадени с цел безопасността на движение по пътищата, според Вас?

Добре е да се представят различни хипотези и те да се обсъждат известно време. В крайна сметка, безспорно  е, че електрическият скутер е приравнен на велосипеда съгласно европейските регламенти. И в този смисъл идеята на „Пътна полиция“ за регистрация на подобни средства е безумна. Тя противоречи на правото на ЕС. За мен е безумна и една идея, която беше пусната, за въвеждане на някакви застраховки. Така или иначе, ако има инцидент, по общия ред причинилият инцидента носи отговорност за вредите, които е причинил. Така че, лъжа е и това, че нямало механизъм при инциденти да се компенсират щетите. Оттук нататък големият въпрос е къде да се движат тези електрически скутери и да има ли някакво възрастово ограничение предвид това, че развиват значителна скорост. В интерес на истината Вие с един хубав, скъп велосипед, макар и той да е без мотор, също можете да развиете тази скорост, че и по-голяма. Това, разбира се, не е аргумент да забраним велосипедите, колкото и да им се иска на някои. Лично аз мисля, че категорично трябва  да се каже, че електрическият скутер може да се движи по велоалеите и следва да се движи най-дясно на пътното платно. Такива правила биха създали до известна степен яснота в това къде трябва да бъде тази електрическа тротинетка в движението. Следващото нещо е да се помисли, тъй като стана доста популярно да се кара по тротоарите, дали изцяло да се забрани, което е едната теза и има своите силни аргументи, или да се даде някакво малко изключение – там, където тротоарите са по-широки от метър, да се допусне движение с подобни скутери. Това са въпроси, които трябва да се сложат на масата с конкретни предложения. Инициатор на едни такива разговори биха могли да бъдат както народни представители, така и Министерство на транспорта, така и МВР, така и общините, защото не само в София вече се появяват тези скутери. И в Пловдив се появяват, и във Варна, и т.н. За съжаление закъсняхме с дебата и с предложенията.  


Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини

виж още

Мнения

виж още

Мрежата

виж още

Хороскоп

архив