Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Костюми и носии

Мнения

Костюми и носии

Костюми и носии - Tribune.bg

Иван Стамболов – Сула, коментар специално за Tribune.bg   

Преди около седмица някакъв ляв либерал и изтъкнат лидер на мнение във фейсбук, малко по-възрастен от мен (което в никакъв случай не го прави дърт киселяк – моля, моля!), си направил труда да събере снимки на български възрожденци-националреволюционери. Те всичките личат в костюми алафранга. Целта на този потресаващ етнографско-исторически опус е да ни внуши, че още тогава народните носии са били простотия и най-големите патриоти са ги отричали. Да оставим настрана снимката на Левски в носия като знаменосец на Панайот Хитов. Да оставим настрана и снимката на самия Панайот Хитов. На Капитан Петко Войвода, Хаджи Димитър, Стефан Караджа и т.н.  

Да не издребняваме, изглежда човекът толкова може. Няма да му споменавам името, защото много ще го заболи – той живее със самочувствието на острие на ляволибералната проевропейска мисъл, проводник на цивилизацията, строг съдник на безвкусиците на „булгар“ и знаме на жълтопаветния умнокрасивитет.

Да не издребняваме също и какво са носели националреволюционерите и големите патриоти на 19 век – костюми или носии, – защото очевидно са носили и двете и са се снимали и с двете. Нас ни интересува повече омразата на съвременния либерал, на съвременния „просвещений европейц“ към българската носия. Етнографска ли е тази омраза, естетическа ли е, цивилизационна, политическа или някаква друга.

Носиите са част от битието на простака – така разсъждава умнокрасивият жълтопаветник. Някой преди време стенеше да се забранят хорàта пред Театъра, едва ли не да се изгорят с напалм и накрая да се посипят с хлорна вар, защото пречели на изтънчената му душа да трепти с вибрациите на световната култура вътре в храма на Мелпомена. Ах, недей! Интересно дали демосът (народът) в Атина не е нахорепсал (танцувал) твърде хороподобните си танци пред театъра на Есхил, Софокъл и Еврипид? Нахорепсал е и още как! И на никого не е минавало през античния ум да заклейми това като простотия.

Ако един простак потребява нещо, все още не означава, че това нещо е просташко. Много простаци носят ролекси, например. Или карат ролс-ройси. Много простаци се тълпят и на новогодишния концерт на Виенската филхармония, вярвайки че това е нещо изключително възвишено. И изтънчено. Но това не означава, че трябва да изпадаме в интелектуална истерия, колчем чуем валс или полка.

Казвал съм го и преди: носията е празничното облекло на заможните хора от миналото. Пролетариатът не е копал на къра  с носии със златни пендари, кожи от норка и кехлибарени броеници. Родопските ратайкини не са доили козите с масивни сребърни пафти.

И днес е допустимо посланиците в най-официални случаи да се явяват в носиите на народите си. Така е по протокол. Помня един купон на английското посолство преди време. Май беше за св. Патрик. Всички бяха със смокинги, а посланикът, който тогава беше ирландец, беше с носия, с килт. Помня и един купон в мароканското посолство по случай годишнина от интронизацията на краля Мохамед VI. Посланичката Закия Ел Мидауи посрещна гостите в носия. Егати простачката! Как е „булгар“ на марокански?

Проблем с носиите и фолклорните танци могат да имат само някакви отчаяни парвенюта, които ги е страх да погледнат в миналото си отвъд своите дядовци, защото кой знае какви вмирисани чобани ще видят там. Всички тези, които пламенно и с високомерна насмешка се опълчват против носиите, фолклорните песни и националния трикольор във всичките му разнообразни употреби, страдат от дефицит на автентично самочувствие. Не са докрай уверени в собствената си стойност, но ревностно държат на нея, особено когато е източник на чувство за превъзходство над другите. За тях е обидно, за тях е дребнаво и провинциално да се отъждествяват с някаква си нацийка. Те са граждани на света, но това нищо не значи. Те могат да се обявят и за граждани на Млечния път, но от това по-големи няма да станат.

На мен и през ума не ми е минавало да се обличам в носии. Не мога да играя хора и ръченица –вижда ми се смешно. Но никога няма да тръгна да разправям, че това е простотия и да се изживявам като по-възвишен от онези, за които не е. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

*** 

Иван Стамболов е хоноруван сценарист и продуцент в БНТ, БНР и „Дарик“ до 1994, а след това се заема с консултантски бизнес, с който се занимава и до днес – предимно в областта на медиите и политическото позициониране.

През последните години поддържа собствени публицистични рубрики в печатни и интернет издания. Автор е на книгите „Безобразна поезия“ (пародия); „Додекамерон“ (12 новели), романите „Янаки Богомил. Загадката на иконата и слънчевия диск“ и „Янаки Богомил 2. Седем смъртни гряха“; сборниците публицистика „Дзен и изкуството да си обършеш гъза“, „Картаген трябва да бъде разрушен“ и „Тънкият гласец на здравия разум“; систематичното ръководство „Технология и философия на творческото писне“.

Бил е колумнист във вестниците „Пари“ и „Сега“, сп. „Економист“ и сайтовете „Уеб кафе“ и „Топ новини“, а понастоящем – във в. „Труд“ и „Нюз БГ“. Автор е на един от най-популярните български блогове Sulla.bg, носител на големите награди на Българската WEB асоциация и Фондация „БГ Сайт”. Член на Обществения съвет на БНТ и на Творческия съвет към Дирекция „Култура” на Столична община. 

 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.