Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. На Трибуната – Богомил Николов след Черния петък: Срокът на доставките в България се спазва много по-добре от този в Западна Европа

Мнения

На Трибуната – Богомил Николов след Черния петък: Срокът на доставките в България се спазва много по-добре от този в Западна Европа

Снимка:

Тази година е минала почти без сигнали от гражданите, казва директорът на Българската национална асоциация „Активни потребители“.

Тазгодишният Черен петък би всички рекорди - не само по похарчени средства, но и по брой поръчки. Имало ли е проблеми със сроковете за доставка? От какво са се оплаквали най-често потребителите? На въпросите пред Tribune отговаря Богомил Николов - изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“.

-Г-н Николов, имаше ли проблеми със сроковете на доставките през тазгодишния Черен петък? Могат ли да претендират за нещо потребителите в такива ситуации?

-Зависи! Законовият лимит за изпращане е 30 дни. В България рядко имаме проблем със срока на доставката, защото най-масовият начин на плащане е на куриера при доставката. Българите не обичат да плащат с кредитни карти или с банкови преводи. По тази причина имаме много малко оплаквания за забавяне, защото търговецът има интерес да достави пратката максимално бързо.
Ако има такива забавяния, те са по-скоро рядкост или изключение. В Западна Европа има много повече такива оплаквания. Това е нещо, в което българите са по-добре от Западна Европа!

-Имате ли все пак сигнали за закъснения и какви други оплаквания постъпиха при вас около кампанията Черен петък?

-Тази година - почти не. Имаше няколко сигнала за съмнителни намаления, буквално подвеждащи, неверни. Съответно ние сме ги насочили към Комисията за защита на потребителите. Комисията в рамките на два-три месеца вероятно ще се произнесе с резултати. Ние и друг път сме казвали, че има един дефект в закона. Глобите са малки и не са адекватни на евентуалната печалба, на икономическия интерес. Колкото и контролният орган да налага санкции, винаги ще има търговци, които злоумишлено ще правят такива нарушения, защото могат да си позволят и да си калкулират глобата в самия бизнес план.

Другото нещо, от което се оплакват хората, е гаранцията и рекламацията. Когато стоката има някакъв дефект, тогава има и най-много спорове. По повод правото на връщане на потребителя, има търговци, които предявяват различни претенции към стоката. Искат опаковката да не е била отваряна или казват, че стоката е използвана.

Когато става въпрос за дефект, там спорът е най-често от какво е причинен дефектът. В тези случаи потребителят казва, че продуктът е дефектен, а търговецът казва, че потребителят го е използвал неправилно. Там има най-чести спорове, които доста трудно се решават.

-Какви изводи можем да си направим от тазгодишния Черен петък?

-Скоро ще се опитаме да направим един анализ на цените на базата на този сайт, който създадохме за регистриране на историята на цените. Ще направим анализ какво се е случило с цените след Черния петък, защото миналата година нашите колеги в Англия направиха такова проучване. Установиха, че 86% от цените са били същите или по-ниски след Черния петък, а 85% от цените са били същите или по-ниски преди Черния петък. Дори да има някакви големи намаления по време на тази кампания, те са ограничени и в много случаи се отнасят за продукти, които така или иначе не са модерни вече. В крайна сметка, след като мине Черният петък, промоциите всъщност продължават.

Когато говорим за конкретни продукти, картината е много индивидуална. Човек, който си е харесал, да речем, определен модел компютър и го наблюдава как върви цената два, три месеца при различни търговци, разбира се, че ако има реално намаление, той ще се възползва от Черния петък, защото ще види, че продуктът е евтин. Ако просто разчитаме на момента да си купим нещо, което е обявено за намалено, без да имаме нужда от него, вероятността да си купим продукт, който не е чак толкова изгоден, е по-голяма.

Интервю на: Андреа Дреганова  

 


Коментари (2)

Германец Това не е точно така. В Германия се доставят поръчки от Амазон на същия ден. А писмата пристигат на следващата сутрин във всяка точка на страната. Освен това българските услуги са скъпи. Колети и пратки от България се носят до врата. В България трябва да ходиш в клона.
13.12.2018 04:31 / Отговор
Стоян Йорданов Така е, но Амазон примерно има разпределителен склад в Германия и затова изпълняват поръчките бързо. Ако искаш да поръчаш от Амазон за България цената на доставката може да надхвърли дори цената на поръчания продукт, защото Амазон нямат склад в близост до нас.
13.12.2018 08:58

Добави коментар




Топ новини

виж още

Актуална тема

Мрежата

виж още