Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Председателят на Британско-българската бизнес асоциация: Българските компании нямат план Б за Брекзит без сделка

Мнения

Председателят на Британско-българската бизнес асоциация: Българските компании нямат план Б за Брекзит без сделка

Снимка:

Всеки трябва да си направи домашното, съветва Омуртаг Петков

Брекзит се очертава като основно предизвикателство за нашите компании, които правят или искат да правят бизнес във Великобритания. Тази неяснота със или без сделка и кога във времето Обединеното кралство ще напусне Европейския съюз създава непредвидимост за българския бизнес, обясни в интервю за Tribune.bg председателят на Британско-българската бизнес асоциация Омуртаг Петков.

 

- Какви са очакванията на българския бизнес за Брекзит?

- Доскоро, преди сделката на Тереза Мей с Европейския съюз /ЕС/ окончателно да пропадне, българският бизнес, който има търговски и други  взаимоотношения с британския бизнес, някак си не обръщаше сериозно внимание на това. Очакваше се, че или Брекзит няма да се случи, или ще бъде с някаква благоприятна за всички сделка. Обаче се оказа, че вероятността за Брекзит без сделка нарасна рязко след подаването на оставка от Тереза Мей и след като стана ясно, че договорената сделка няма да се случи в този си вид. Сега проблемът е вътрешнополитически за Великобритания, тъй като Борис Джонсън, който е водещият кандидат за министър-председател, заяви, че е напълно готов да излезе от ЕС  без сделка и по този начин изведнъж българският бизнес започна да си дава сметка, че Брекзит очевидно ще се случи, а вероятността да се случи без сделка нарасна рязко. Съответно непредвидимостта на това нещо е притеснение за всички нас, за българския бизнес, който има взаимоотношение с Великобритания.

- Появиха се данни за мита?

- Появяват се данни за мита. Говори се за привилегировано търговско споразумение между Великобритания и САЩ, например, което не е ясно как ще се отрази на всички, които внасят от или за Великобритания.

- Говори се, че Великобритания ще последва примера на Тръмп и ще търси двустранни търговски  споразумения, изгодни за нея. Смятате ли, че това е възможно?

- Да, и отново всичко зависи от това как вътрешнополитически нещата ще бъдат разрешени в Лондон. Защото пак водещият кандидат за премиер Борис Джонсън, той е много вероятно да възприеме подхода на Тръмп и да загърби в някаква степен взаимоотношенията с ЕС. Те не могат да бъдат тотално изолирани. Така или иначе Великобритания е много преплетена с Европа икономически и търговски. Близо половината от британския износ е за Европа. Близо половината от британския внос е от ЕС. Това не може да се прекрати. Загубите ще бъдат огромни. Не е и нужно. Сега има потенциална възможност, ако някой има производство или търговия с Великобритания, да се възползва един ден от търговското споразумение със САЩ, ако ползва Обединеното кралство като база, защо не. Може да има и нови възможности, но това по принцип вдига нещата на съвсем друго ниво, в друг мащаб, по друг начин. Ще се променят правилата на играта, не е ясно доколко. Не е ясно дори кога ще се променят. Ще има ли тарифи, какви ще бъдат те. Досега  правителството на Тереза Мей винаги е заявявало, че избягването на някакви кризисни положения в  икономиката и търговията с Европа е приоритет на правителството. И британските търговски камари винаги са го заявявали това нещо. Имало е и чуваемост от страна на британското правителство. Какъв ще бъде новият премиер и как той ще реагира по този въпрос не е ясно. Т.е. в момента политическият фактор е по-определящ от всякога, а съответно рязко се повиши рискът и тази несигурност и неяснота какво ще се случи, което притеснява всяка компания, която има  интерес да излезе на британския пазар или вече присъства там. Има много български компании, които от години търгуват с Великобритания. Те не знаят какво ще се случи и нямат непременно някакъв план Б как да реагират, ако има тарифи. Не всички компании, особено по-малките предприятия, имат човешкия ресурс и подготовката да посрещнат тарифите и многото нетарифни ограничения, когато Великобритания излезе от ЕС. Съответно ще има забавяне в доставки, логистиката ще се промени. Ако досега голяма част от вноса на Великобритания минаваше през пристанището Дувър и се основава на ТИР-ове, възможно е да се получи много голямо забавяне на входа там. Забавяне в продължение на дни означава огромни финансови загуби. Затова се търсят възможности с фериботи през пристанището в Ливърпул, през Ирландия, защото Великобритания ще продължи да търси привилегировани отношения на внос и износ, на преминаване на стоки с Ирландия, което означава в крайна сметка с ЕС, но от други места, по друг начин. Няма да са камиони, ще бъдат контейнери и т.н.

- Готови ли сме за контейнерите?

- Българският бизнес не е много готов затова. Не мога да кажа. Всяка компания отделно за себе си търси решения. Британската страна е на ясно с този проблем и от тяхна страна се вземат мерки. Но отново, големите компании имат привилегията да имат ресурси и финансови, и човешки да се подготвят. Автомобилните компании, които произвеждат там, те откриват нови логистични паркове и от двете страни на Ламанша. Готови са да наемат допълнително камиони, обмислят преминаването към контейнеровози, вместо с камиони. По-малките компании, сред които са и българските, ще имат проблем.

- Съветът Ви към тези, които работят там?

- Подготовка, подготовка, подготовка. Всеки трябва да си направи домашното. Когато не знае какво или как да попита и ние можем да помогнем с контакти, с идеи, с информация, така че те да имат поне една по-голяма представа, ако се случи Брекзит без сделка, а зависи и каква ще бъде сделката, ако има такава, да знаят какви са алтернативните пътища на доставка, на логистика и т.н.

Моника Гаджанова  


Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини

виж още

Актуална тема

Мрежата

виж още