„Избери живота“: Основният проблем е самонадеяността на някои шофьори, възпитанието е важно да започне в ранна възраст

Диян Иванов от Сдружение „Избери живота“ в интервю за Tribune.bg
Каква мисия стои в основата на „Избери живота“, как започна всичко?
С моите приятели сме активни шофьори и ежедневно ставаме свидетели на разнообразни ситуации. Като млади и отговорни хора решихме да допринесем към обществото като повдигаме темата. И насочваме вниманието на хората. Целта ни е да не вменяваме вини у хората, а да ги накараме сами да достигнат до извода, че толерантното поведение на пътя е важно. От съществено значение е да сме внимателни и отговорни. Искаме да обединим всички усилия и убедено да дойде моментът, в който всички ще си другаруваме по пътищата.
Инициативата цели да обедини възможно най-много младежки организации – както политически, така и граждански. А сред целите ѝ са превенция на употребата на упойващи вещества, както и превенция на шофирането в нетрезво състояние.
Друга цел на „Избери живота“ е инициирането на ефективни промени в законодателството, които да допринесат за намаляване на жертвите от войната по пътищата.
Манталитетът ли е големият проблем, който създава условия за неспирния феномен, който малко метафорично наричаме „Войната по пътищата“? Или има нещо друго – може би недостатъчна подготовка на водачите? Или лош автопарк? Проблемна инфраструктура?
Основният проблем според мен и по-скоро самонадеяността, която имат по-младите шофьори. Разбира се тази самонадеяност се вижда и у шофьорите с по-дълъг стаж, но по-скоро при тях е не достатъчно добра преценка. Причините за едно ПТП не веднъж са комплексни и в повечето случаи са породени от нещо на пръв поглед незначително. Дори и по-старият автомобил с достатъчно добра поддръжка би могъл да бъде достатъчно сигурен за движение по пътищата. Не на последно място инфраструктурата е наистина важна и ще дам пример с нещо, което на пръв поглед е доста безобидно, но съвсем не е – светлоотразителите по мантинелите. Не веднъж на мен ми се е случвало да включвам дългите светлини на автомобила, за да се ориентирам къде точно е, тъй като не се вижда. Светлоотразителната маркировка по асфалта също, навременното поддържане на пътната настилка. За съжаление в последните 2 – 3 години наблюдавам, че наистина поддръжката на пътищата е силно неглижирана.
Младите шофьори ли са най-опасни на пътя? Каква е ролята на семейството в обясняването на младежите, че автомобилите могат да са изключително опасни, ако не се подхожда отговорно?
Възпитанието за правилното поведение на пътя е важно да бъде започнато в ранна възраст, както на децата като бъдещи шофьори, а така също и като пешеходци, велосипедисти и бъдещи родители. Проектът е естествен отговор на граждански активните и ангажирани млади хора срещу зачестилите пътнотранспортни произшествия, много от които с фатален край, предизвикани след употребата на алкохол и упойващи вещества. Статистиката обявена от МВР е плашеща - за 2023 г. - загинали 525 и ранени 9101 при 6993 тежки ПТП; 2022 г. - загинали 531 и ранени 8422 при 6609 тежки ПТП; за 2021 г. - загинали 561 и ранени 7609 при 6080 тежки ПТП.
На подобряване или на влошаване върви статистиката през последните години?
До месец ноември 2024 г. на територията на страната са настъпили 6642 ТПТП, при които са загинали 437 и са ранени 8365 участници в движението по пътищата, от които 1754 тежко, а 6611 леко. Спрямо същия период на 2023 г. ТПТП през 2024 г. са повече с 212, при загиналите се отчита намаление с 55, а при ранените – намаление с 11. Макар и за 2024 г да се вижда намаляване на загиналите и тежко ранените, аз не бих могъл да кажа, че това е подобряване. Докато продължаваме да отчитаме загинали по пътищата, за мен статистиката ще бъде истински черна.
Каква част от трагичните инциденти са свързани с употребата на алкохол и забранени вещества? Нужни ли са по-строги санкции?
До месец ноември 2024 г. на територията на страната са настъпили 6642 ТПТП, при които са загинали 437 и са ранени 8365 участници в движението по пътищата, от които 1754 тежко, а 6611 леко. Спрямо същия период на 2023 г. ТПТП през 2024 г. са повече с 212, при загиналите се отчита намаление с 55, а при ранените – намаление с 11.
Със сигурност трябва да има строги мерки, които да бъдат освен прилагани, но и спазвани от водачите на МПС. Засилването на контрола по пътищата чрез внедряване на цивилни полицаи е едно от предложенията на министъра на вътрешните работи за намаляване на инцидентите и катастрофите. Повишаване на глобите за шофиране в аварийната лента. Събираемост на глобите и мобилизирането на всички отговорни институции също трябва да бъдат част от мерките, които да бъдат прилагани.
С какви инициативи „Избери живота“ се опитва да достигне до шофьорите, коя е вашата целева аудитория?
Като сдружение в момента реализираме проектът „Спри навреме“. Този проект предвижда да обхване 25 области на територията на страната с подкрепата на министерството на Младежта и спорта по НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА ЗА МЛАДЕЖКИ ДЕЙНОСТИ ПО ЧЛ. 10а ОТ ЗАКОНА ЗА ХАЗАРТА (2023 – 2025) - Политиките за младежта на национално ниво в Република България се създават и реализират с цел осигуряване на благоприятни условия за подобряване качеството на живот на младежите, за да се развиват те като пълноценни членове на обществото.
Целевата група по проект "Спри навреме" обхваща двете поколения, които се характеризират като "поколенията в интернет". Това са поколението Z (генерация интернет) и Алфа. Поколението „Алфа" е първото, което ще израсне изцяло през 21-и век. И то под знака на дигиталните технологии - децата „Алфа" почти не познават аналоговия свят. Z и Алфа поколенията активно потребяват социалните мрежи, електронните медии и все по-малко от тях гледат телевизия и не черпят информация от нея. Именно по тази причина в тази дейност ще обърнем особено голямо внимание на разпространението на информацията в интернет пространството.
Фокуса ни не са само шофьорите на автомобили. Опитваме се да засегнем всички участници на пътя – пешеходци, велосипедисти, водачи на индивидуални превозни средства (тротинетки). Безопасното придвижване по пътищата касае всички участници в него в т.ч и пешеходците. Важно е да се знаят правилата за движение. Например на пешеходна пътека с предимство е трамвая. Имаме и такава тема сред нашите дейности. Направихме инициатива на една такава пешеходна пътека пред Първа Английска гимназия. Получи се добре, защото много от учениците не само не бяха обърнали внимание на специалните табели обозначаващи това. Една от най ефективните инициативи е именно разпространението на видео материали в интернет, тъй като редица изследвания показват, че аудиовизуалният канал всъщност работи отделно в мозъка. Това облекчава значително работата му, а оттам и бързото и лесно възприемане на един видеоклип. Чрез тази лесно за възприемане, силна и емоционална история, ще повишим в пъти запомняемостта на посланието във видеоклипа. Силната история определя и успеха на целия разяснителен видеоклип.
Трябва ли пътната безопасност като тема да влезе в училищата?
Определено темата за пътната безопасност трябва да влезе още по-активно в училищата. Ние самите като сдружение посещаваме училища като там успяваме да се срещнем с млади хора, които се интересуват от именно тема по безопасност. Дискусиите, които успяваме да проведем са истински ползотворни и осмислящи моментите в които ние се придвижваме било то с МПС, велосипед или сме участници в движението като пешеходци. Училищата според мен са едно от важните места в които трябва да се водят разговори именно на тема безопасност на движението и превенция на употреба на упойващи вещества.
Каузата ви има ли необходимата институционална подкрепа? Взаимодействате ли с властта?
Краткият отговор тук е – да. За това говорят именно срещите, които имаме възможност да проведем в училищата. Щастлив съм, че след всяка дискусия получаваме запитване от директорите и учителите, но и най-важното от самите младежи, кога бихме могли отново да направим подобна дискусия с тема за пътната безопасност. Разбира се тук няма как и да не спомена и подкрепата която получаваме от Министерство на младежта и спорта. Друга институционална подкрепа която получаваме е и от областния управител на област Враца и цялата областна администрация. Благодаря на всички институции, които ни подкрепят! Ще продължим да работим за това всички институции и участници в движението по пътищата да бъдем обединени срещу черните статистики.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mneniq/sdruzhenie-izberi-zhivota-doka/