Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. След като бойкотираха експертен дебат, служебната власт със „спешни“ мерки срещу войната по пътищата

Мнения

След като бойкотираха експертен дебат, служебната власт със „спешни“ мерки срещу войната по пътищата

След като бойкотираха експертен дебат, служебната власт със спешни мерки срещу войната по пътищата - Tribune.bg
Снимка:

Още като служебен министър на правосъдието Иван Демерджиев изпусна възможността за реални действия, макар да имаше готовите предложения за законодателни промени на главния прокурор Иван Гешев

Спешни мерки за „намаляване на пътнотранспортния травматизъм“ ще обсъждат представители на служебното правителство днес. Анонсът за събитието дойде в края на работния ден в петък, а от съобщението на пресслужбата на Министерския съвет се разбра, че то е под егидата на вицепремиера и вътрешен министър Иван Демерджиев. Ще участват представители на регионалното министерство и на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ - специално създадената структура към Министерски съвет, която трябва да предлага конкретни решения на проблемите с пътната безопасност, с високия брой на жертвите и пострадалите при катастрофи, системното нарушаване на правилата за движение, лошата пътна инфраструктура и др.
 
Провеждането на подобна дискусия е не само наложително, но дори е закъсняло. Особено когато служебният кабинет в лицето на един от вицепремиерите решава да обяви „спешни мерки“ близо седмица, след като от Института за пътна безопасност (ИПБ) вече организираха широка дискусия по темата. Дискусия, на която МВР и МРРБ са били поканени, но в последния момент са отменили потвърденото по-рано участие.
 
Инициативата на ИПБ цели всички държавни институции да обединят усилията си в противодействие на превърналите се в ежедневие тежки пътни инциденти. На форума освен представители на изпълнителната власт бяха поканени и представители на съдебната власт - главният прокурор Иван Гешев и неговият заместник и ръководител на Върховната административна прокуратура Десислава Пиронева. Те отново представиха конкретни предложения за справяне с проблемите на пътната безопасност. Предложенията получиха подкрепата на неправителствения сектор, който от години усилено повдига ред въпроси относно търсенето на отговорност не само от шофьорите, участвали в ПТП, но и от длъжностни лица, отговорни за маркировката, поддръжката и настилката на пътя.
 
Макар да бяха поканени от ИПБ да се включат в обща дискусия, с която да се даде ясен знак на обществото, че ще има нулева толерантност към нарушителите на пътя, представителите на служебната изпълнителна власт тихомълком се измъкнаха, оправдавайки се с ангажираност заради наводненията в Карловско. За наблюдателите на случващото се в последната година в държавата не е трудно да се досетят, че това е чисто формален повод и вероятно истинската причина е Демерджиев да не бъде засечен в обща дискусия с главния прокурор Гешев. Очевидно служебният вътрешен министър страда от някакъв комплекс - само преди две седмици той се чудеше с какви аргументи да избяга от сключването на общ пакт между прокуратурата и МВР в борбата с изборната търговия. Дори да е бил ангажиран, Демерджиев можеше да изпрати или някой от заместниците си, или главния секретар на МВР, или ръководни кадри от „Пътна полиция“, вместо служебният кабинет да си прави алтернативна дискусия само и само „спешните мерки“ на служебната власт да не бъдат засенчени. 
 
Освен като избиване на комплекси, избраният подход от служебния вътрешен министър изглежда и като опит за извличане на краткосрочен пиар ефект. Ако е така, това за пореден път показва, че всеки попаднал случайно или временно във властта се интересува единствено да представи себе си като първооткривател. Само преди два месеца, непосредствено след катастрофата край хотел „Хемус“, при която дрогираният Георги Семерджиев уби две момичета, тогавашният премиер Кирил Петков обяви „война“ на шофьорите, които карат  дрогирани и пияни и газят невинни. И какво се случи, какъв е резултатът от „войната“? Нови жертви почти ден след ден. Дори миналата седмица двама души загубиха живота си при пътен инцидент след употреба на алкохол.
 
На практика Демерджиев влиза в ролята на Петков като изведнъж се сеща, че МВР и паразитната структура - Държавна агенция „Безопасност на движенията по пътищата“ (която не е известно каква точно роля изпълнява),  може да представят поредните „спешни мерки“.  Ако Демерджиев или неговият колега – служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков, бяха откликнали на поканата на неправителствения сектор за обща дискусия, от първа ръка можеха да разберат какви са точно препоръките на главния прокурор за разследване на най-тежките транспортни престъпления в търсене на виновните и на причините, довели до катастрофи с жертви и ранени, някои от които може да останат инвалиди за цял живот.
 
Вярно, министрите у нас се сменят по-често от сезоните на времето, но е факт, че още преди повече от две години Иван Гешев представи достатъчно разумни мерки срещу най-арогантните нарушители на правилата за движение. През май 2020 г., а после и през юни 2022 г., от прокуратурата предложиха експертни предложения за промени в наказателното законодателство, свързано с употребата на алкохол и наркотици от рецидивисти на пътя. Едно от предложенията бе да се отнемат автомобилите на такива шофьори, когато са причинили произшествия с убити и ранени. Звучи радикално - да ти вземат колата, ако те хванат с три бири зад волана, но ако шофираш кола за 200 К (двеста хиляди), дали ще рискуваш? 
 
Повече от 2 години четири парламента не предприеха нищо в тази посока. Действия нямаше нито от редовните, нито от служебните правителства. Толкова за „спешните мерки“, които Демерджиев и компания ще лансират днес в Гранитната зала на Министерския съвет. Неведнъж отговорните за контрола по пътищата органи ни заливат с неефективни и кухи мерки със спорен ефект. Ако временният министър на МВР искаше да противодейства на войната по пътищата, щеше да помисли като държавник още преди година, когато като служебен министър на правосъдието можеше да разпореди на екипа си да подготви законодателни текстове, които да постигнат реален превантивен ефект. Можеше в проекта да включи поне част от експертните предложения на прокуратурата. Вместо това, адвокатът от Пловдив, се занимаваше с атаки срещу независимостта на прокуратурата и на съдебната власт.
 
Тъжната истина е, че с действията си настоящата служебна власт, и конкретно министър Демерджиев, потвърждават думите на ръководителя на Института за пътна безопасност Богдан Милчев, а и на главния прокурор Иван Гешев от миналата седмица, че генералният проблем с пътната безопасност в страната се дължи на безхаберието на институциите и най-вече на липсата на диалог, на разделението и хаотичните действия. 
 
Решения в полза на обществото и в защита на човешкия живот има, но никой от изпълнителната власт не смее да ги предложи. Дали от неразбиране или от преследване на други дивиденти, преценете сами.

Топ новини виж още
Актуална тема
Анкети