Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мнения
  3. Спорната граница между трагичното и комичното

Мнения

Спорната граница между трагичното и комичното

Спорната граница между трагичното и комичното - Tribune.bg

Иван Стамболов – Сула, коментар специално за Tribune.bg   

Не знам дали е ставало дума, но когато завършвах университета, темата на дипломната ми работа беше „Заглавието на лирическата творба“. Вероятно поради това оттогава съм особено чувствителен към този паратекст (или, ако щете, метатекст – зависи на кое направление в титрологията [1] симпатизирате) и през тялото ми сякаш премина електрически ток, когато зърнах заглавието

Георги Лозанов: Отпадането на ПП-ДБ от властта ще доведе до разпадане на либералната демокрация

Георги Лозанов: Отпадането на ПП-ДБ от властта ще доведе до разпадане на либералната демокрация

Според мен проф. Лозанов е прекалено сдържан. Бих казал: минималистичен. Не либералната демокрация ще се разпадне, ако ПП-ДБ отпадне от властта, а ще се стопят ледените шапки на планетата, нивото на океаните ще се покачи и те ще залеят половината суша ведно с урбанистичните агломерации; от отчаяние Слънцето ще напусне Млечния път и ще се хвърли в космическия вакуум, за да търси по-оптимистични констелации. Ще се раждат бебета с по две глави и реките ще потекат обратно към изворите си. Ето това ще се случи, ако Промяната престане да продължава!

Шегувам се, разбира се.

Но тъй както се шегувам, така и се питам комично ли е всички това, на което ни принудиха да станем свидетели, откакто дойде време за договорената преди 9 месеца „ротация“, или е трагично. Защото трябва да ви призная, че почти съм изгубил желание да пиша седмичните си коментари и може би скоро съвсем ще се откажа – толкова грозно е станало всичко, което се разиграва на политическата сцена!

Трагедия или комедия? Призовавам литературоведи (какъвто съм аз поне по образование) и естети (какъвто не съм и никога няма да бъда) да обединят сили, мозъците им да запулсират в синхрон, така че тревожното им туптене да отекне далеч отвъд границите на нашата земя като една човешка длан, и да се опитат да опишат онова, което се случва на окървавената ни политическа арена. И не само да го опишат, но и да кажат дали то е трагично, дали е комично и ако е и двете, то къде минава границата между тях.

По принцип главната разлика между трагичното и комичното е тази, че при първото у публиката се предизвиква състрадание, а при второто състраданието е съзнателно изключено. Когато Ахил страда за убития Патрокъл, ние като публика му състрадаваме, състрадаваме му толкова силно, че се възвисяваме и току-виж сме стигнали до катарзис. Когато обаче Джери хвърли в устата на Том пръчка динамит и тя се взриви така, че от ушите му изригнат пламъци, а зъбите му се натрошат и се посипят по земята със звук на счупено стъкло – тогава се заливаме от смях, та чак дъх не можем да си поемем. Това е така, защото страданието и съответно състраданието са изключени. В следващия миг Том отново е цял целеничък и пак гони Джери.

Разбира се, колкото и парадоксално да звучи, трагичното и комичното могат да съжителстват в една и съща творба и дори в една и съща сцена. Вижте как завършва забележителният скеч, този последен реверанс на ветераните от една друга епоха – Чарли Чаплин и Бъстър Кийтън – към нямото кино във филма „Светлините на рампата“. Калверо (героят на Чарли Чаплин) така се е разпалил на цигулката, че пада в оркестъра и се заклещва в тъпана. Стърчат само гърдите и краката му, човекът не спира да свири буйния си мотив, макар че е сгънат под остър ъгъл. Публиката се смее с цяло гърло, плаче от смях, защото не знае, че гръбнакът на артиста е счупен, тоест състраданието е изцяло изключено. Когато обаче другата публика – не онази в залата, а ние, които гледаме филма, – научава всичко, когато надниква зад кулисите където първата публика с изключеното състрадание не може да надникне и да присъства на смъртта на Калверо под звуците на аплодисментите, тогава ситуацията мигновено се превръща от комична в трагична. Една и съща ситуация. Разликата е единствено в това какво знае наблюдаващият.

Какво знаем и какво не знаем ние в качеството си на публика, турена да наблюдава напрегнатите процеси по съставянето на поредно правителство? Безспорно комедиантите са от класа. Особено риданията на онези, които виждат как се разпиляват мечтите им и как техният звезден миг, който все още не могат да осмислят, бързо си отива и никога вече няма да се върне. И доколкото към тези ридания ние просто няма как да изпитаме състрадание, то спектакълът определено е комедия. Но пък ако повдигнем завесата още малко и надникнем зад кулисите, тогава добродушният смях ще се преобрази в гняв и възмущение от изнасилената справедливост. До тези две чувства ще се нареди и още едно – срам. Срам от това, че България никога не е била по-орезилена, отколкото е в момента, след всичко онова, което ѝ се случи от вдигнатия юмрук на Румен Радев и вдъхновените от Черепа „протести“ насам. Дано е вярно, че трагедията е страдание, което пречиства, и никога повече да не изпадаме в състоянието на такъв изпепеляващ срам.

И от тази гледна точка кое беше по-добре – на всяка цена да съставим правителство с наличния мат’рял или да вървим на поредни предсрочни избори? Безспорно разумът би казал, че да се направи някакво правителство е по-добре, защото и след нови избори картинката няма да е по-различна и пак ще имаме управление на същите сили, само ще бъдат пропилени пари и време. И всеки ще изгуби голяма част от вече и без друго изтънелия си престиж.

Обаче сърцето казва друго. Сърцето казва да не реанимираме кадавъра [2], да не продължаваме до безкрай агонията (и резила), а да отидем на избори с може би наивната надежда, че този път най-сетне ще се случи нещо хубаво или поне нещо нормално. И нещо морално. Поне малко. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.



[1] Титрология – наука за заглавията

[2] Кадавър – донор в състояние на клинична смърт, труп

 

*** 

Иван Стамболов е хоноруван сценарист и продуцент в БНТ, БНР и „Дарик“ до 1994, а след това се заема с консултантски бизнес, с който се занимава и до днес – предимно в областта на медиите и политическото позициониране.

През последните години поддържа собствени публицистични рубрики в печатни и интернет издания. Автор е на книгите „Безобразна поезия“ (пародия); „Додекамерон“ (12 новели), романите „Янаки Богомил. Загадката на иконата и слънчевия диск“ и „Янаки Богомил 2. Седем смъртни гряха“; сборниците публицистика „Дзен и изкуството да си обършеш гъза“, „Картаген трябва да бъде разрушен“ и „Тънкият гласец на здравия разум“; систематичното ръководство „Технология и философия на творческото писне“.

Бил е колумнист във вестниците „Пари“ и „Сега“, сп. „Економист“ и сайтовете „Уеб кафе“ и „Топ новини“, а понастоящем – във в. „Труд“ и „Нюз БГ“. Автор е на един от най-популярните български блогове Sulla.bg, носител на големите награди на Българската WEB асоциация и Фондация „БГ Сайт”. Член на Обществения съвет на БНТ и на Творческия съвет към Дирекция „Култура” на Столична община. 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.