Закриването на спецправосъдието – пет провала на държавата и пет ползи за бандитите
Това лято донесе повече подаръци за мутрите и обкръженията им, отколкото дядо Коледа носи на децата. Наркобосове, перачи на пари, трафиканти, измамници, престъпници с бели якички може да се излежават самодоволно на сянка, докато стотиците дела на закритите вече спецсъд и спецпрокуратурата кръстосват страната, събират прах по камиони и рафтове в очакване да бъдат описани и да тръгнат отначало, докато тече давност или съдии, прокурори и адвокати спорят къде трябва да се гледа дело срещу банда, върлувала из цялата страна.
Едва ли някой си е представял, че на 27 юли 2022 г. - денят, в който специализираните прокуратури и съдилища престанаха да съществуват, ще рухне и управляващата власт, която ги закри. Председателят на БСП Корнелия Нинова развя бялото знаме за съставяне на кабинет от третия опит и сложи точка на продължилата 7 месеца „подмяна“. Стана така, че душманите на специализираното правосъдие се самозакриха едновременно с него.
Невежеството ражда хаос
Вече е видно как ликвидирането на спецсъдилищата и спецпрокуратурите внася бъркотия в системата на правосъдието. Най-вече заради недоносения закон, с който тези институции бяха закрити. Сякаш са бакалница - врътваш ключа, слагаш лепенката на вратата и готово. Закон, наложен брутално от самодоволни и невежи в наказателното право властници, които отказват да чуят мнението на магистрати и експерти, за да разберат какво всъщност правят. Затова закриването изглежда като успешно изпълнена поръчка.
„Лош закон, но закон“, цитираха старото римско правило спецпрокурорите и се зарекоха да го изпълнят такъв, какъвто е. Макар преди това дълго да предупреждаваха, че дефицитите и пропуските в него са толкова много и толкова сериозни, че той изглежда като дълго престояло на слънце швейцарско сирене - с големи дупки и предизвикващо разстройство в системата. Никой не ги чу.
Няколко пъти спецмагистратите настояваха за среща с депутатите от правната комисия в Народното събрание. Без отговор. Не се състоя и разговор с представители на комисията по СРС, макар там да имаше желание. Три пъти за месец на сайта на Народното събрание бе обявявано изнесено заседание на комисията в сградата на спецсъда и прокуратурата, но и трите пъти то бе отлагано заради горещи дебати в пленарна зала.
Бомба със закъснител пред СРС
Така законът остана „ням“ за съдбата на един от важните източници за събиране на доказателства срещу организираната престъпност – специалните разузнавателни средства. Най-вече за онези СРС-та, чието експлоатиране трябваше да продължи и след закриването на спецправосъдието. На 27 юли те би трябвало да са спрени, тъй като съдът, който ги е разрешил, вече не съществува. Законът обаче не казва за колко време могат да бъдат спрени, след което трябва да се унищожат, дали експлоатацията им може да се възобнови от легитимен съд и в какъв срок. Защото ако става дума за два-три или повече месеца, след като делото бъде разпределено на нов прокурор или съдия, той се запознае с доказателствата, поиска продължаване на използването на СРС и съответния съд го разреши, възобновяването може да се окаже безсмислено, а резултатът да е като в стария италиански филм „Делото приключи, забравете“.
Защитени ли са защитените свидетели?
„Дупка“ в обновения съдебен закон се оказа и липсата на каквато и да било регламентация по отношение на стотиците защитени и тайни свидетели. Ще останат ли и как защитени, а и тайни, когато делата отидат за разглеждане в техния регион? Повечето от тях са се съгласили да свидетелстват в София, защото в столицата са анонимни. Няма ли да се откажат те от показанията си, дори под угрозата за санкции? Дали в бъдеще други ще се преборят със страха за себе си и за близките си и ще свидетелстват на местно ниво срещу рекетьори, наркоразпространители, измамници, убийци и всякакви безчинстващи мутри, при положение, че лесно могат да бъдат разпознати? Именно заради този страх преди повече от 10 г. на спецпрокуратурата бяха възложени компетенции на територията на цялата страна.
Кой ще пази секретният архив?
Неясна остава съдбата и на секретните материали в Специализирания наказателен съд и Специализирана прокуратура, които според степента на класификация са защитени за срок до 15 години. Кой и при какви условия ще съхранява секретния архив, при положение, че не е посочен правоприемник? Софийската градска прокуратура е пряк премник на активите, но не и на делата, в чиито корици са събрани секретни материали.
Прекъсването на контактите на централизирано ниво е и най-сериозното притеснение на европейските прокурори. Връзките с тях на практика са спрени, нови не се създават, а граденото с години доверие между партньори се крепи на надежди. Не че няма да бъде възвърнато - но с цената на много усилия и много загубено за разследващите и спечелено от международната организирана престъпност време. Все пак България е на Балканския път за трансграничния трафик на наркотици, хора, оръжия, нелегални стоки, културни цeнности към Западна Европа.
Риск да изтекат замразени 3 милиарда
Гротескното е, че калпавият закон, с който бе закрито спецправосъдието, постави в капан приемащите делата съдии и прокурори. На тях единствено ще лежи отговорността да намират верния път в законовата мъгла и да въздават правосъдие. Доколкото им е възможно. Да им стискаме палци, заслужават го.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mneniq/zakrivaneto-na-spetspravosadieto--pet-provala-na-darzhavata-i-pet-polzi-za-banditite/