Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. „Министерството на истината“ на Иво Прокопиев

Мрежата

„Министерството на истината“ на Иво Прокопиев

Министерството на истината на Иво Прокопиев - Tribune.bg
Снимка:

Коментар на Павел Кръстев за standartnews

„Невежеството е сила!“ Това гласеше един от лозунгите на Министерството на истината в антиутопията на Джордж Оруел „1984“. Когато е писал шедьовъра си, британският автор със сигурност не е очаквал, че вместо да бие камбаната като предупреждение, десетилетия по-късно създадената от него фикция ще започне да се превръща в тъжна и грозна реалност.

Защото фактът е, че в България вече от години има Министерство на истината. Показа го ясно и за пореден път реакцията на конкретни медии и НПО-та спрямо напълно нормалната среща между посланиците от страните на ЕС и ръководството на третата по големина българска парламентарна формация.

Разговорът се проведе на 9 май, навръх Деня на Европа и бе с делегация на ДПС, ръководена от лидера на движението Делян Пеевски. Самата среща бе в рамките на Белгийското председателство на ЕС, като на нея са дискутирани теми от национално и международно значение, стана ясно от прессъобщението за нея.

Подобни разговори са напълно нормални в дипломацията, но за сметка на това, в дните след срещата публичното пространство у нас беше залято с лавина от статии, критикуващи посланиците на ЕС, че са разговаряли с Делян Пеевски и с ДПС. Пикът на кампанията дойде седмица по-късно, на 16 май, когато няколко НПО-та изпратиха писмо (веднага препечатано от десетки издания и сайтове) до дипломатите от страните-членки на Европейския съюз, в което им поискаха сметка за участието им в срещата.   

Арогантна акция, излизаща дотолкова отвъд рамките на добрия тон, че се наложи белгийското външно министерство да подчертае в отговор на авторите на писмото, че „подобна среща е напълно нормална и в съответствие с дейността на задграничните дипломатически представителства“. Казано по-просто – да им напомни, че нямат никакво право да им казват с кого да се срещат.

Тук идва най-важният въпрос – защо изобщо се стигна до това български медии и  неправителствени организации да размахват пръст на чужди дипломати?

Отговорът се крие именно в лозунга, с който започнахме. Ролята на медиите и НПО-тата, които участваха в тази операция не е на защитници на интересите на обществото, а на политкомисари - пазачи на входа и на изхода на информационния поток в страната, които са монополизирали комуникацията с важните за България евроатлантически институции и политически лидери. Целта е да се налага своеобразна информационна мъгла за реалните факти, за да може аудиторията да бъде държана в неведение и истината лесно да бъде изкривявана и дори подменяна.

Едно истинско Министерство на истината, което може и да не съществува официално на хартия, но функционира съвсем реално от години. Основите му бяха поставени още в началото на века, а към днешна дата е съставено от десетки звена в медиите, неправителствения сектор и политиката.

Има си стотици „комисари“, работещи иначе като уж "независими" журналисти, политолози и експерти. И се командва от един център – от създателя им Иво Прокопиев, ръководител на кръга „Капитал“. Бизнесменът-приватизатор от 90-те години на 20-ти век, използвал икономическите активи, които придоби тогава на безценица, за да построи в началото на 21-ви век мащабна машина за дезинформация и пропаганда, служеща за фундамент на завладяната (от него) държава.

Какво представлява Машината за пропаганда?

Главната й роля е да държи под контрол информационния поток, като за целта се използват основни за демокрацията инструменти като медиите и неправителствените организации, трансформирани в оръжия в арсенала на Прокопиевата Машина. През тях бизнесменът защитава интересите си чрез лобистки материали (в случая с медиите) и доклади (при НПО-тата), които от една страна обслужват интересите му в икономиката и политиката, а от друга – лепят етикети и водят очернящи кампании срещу хората, които се противопоставят на дългогодишните му опити да овладее държавата през свои подставени лица.

В частта с медиите гръбнакът на Машината е притежаваната от икономическия му кръг „Капитал“ група „Икономедиа“, стояща зад „Капитал“, „Дневник“ и още дузина присъдружни издания. Журналистите, обслужващи интересите на бизнесмена олигарх и неговото Министерство на истината обаче далеч не се ограничават само до тези, които работят в медиите-официална собственост на Прокопиев. Самият бизнесмен, както стана ясно от стенограмите от скандала „АРГО“, държи – по собствени признания, монопол върху мейнстрийма в България през издания и работещи в тях журналисти, които неформално са оплетени с него чрез лесно проследими зависимости. Мрежата стига и до националните телевизии bTV и NOVA, в които също са инсталирани лоялни водещи, репортери и журналисти.

Медиите

Какъв е мащабът на този монопол може да се види от членския състав на едно от НПО-тата в Машината за пропаганда и дезинформация на олигарха – Асоциация на европейските журналисти-България (АЕЖ-България). По същество, организацията обединява всички медийни лица и издания, представляващи интересите на Прокопиев в сектора. В нея освен вече споменатите „Капитал“ и „Дневник“ са също кадри на Клуб Z, Оффнюз, „Сега“ и Медиапул, NOVA, bTV и дори обществената БНР.

А автори, работили през годините за изданията на „Икономедиа“, понастоящем се подвизават в българските секции на известни чуждестранни медии. Какъвто е случаят с „Дойче веле“, в чиято БГ секция автори са бившите кадри на „Сега“ и на „Клуб Z“ Веселин Стойнев и Емилия Милчева.

А също и „Свободна Европа“, чиято българска секция се оглавява от дългогодишния служител на Прокопиев първо в Re:TV, а след това и в „Капитал“ и „Клуб Z“ Иван Бедров. Пак в БГ секцията на „Свободна Европа“ са и други рупори на Машината за дезинформация на Прокопиев като бившия кадър на NOVA и bTV Генка Шикерова, колежката й и ексводещ на „Алтернативата“ Миролюба Бенатова (макар и спорадично като външен автор), а доскоро и настоящата журналистка от „Капитал“ Полина Паунова.

Овладяването през задния вход на информацията за България в чуждестранни издания е един от начините Машината за дезинформация на Прокопиев да подменя истината и фактите с пропагандни опорки срещу опонентите му. Другият е т.нар. „фактчекинг“ – процес на проверка на информацията, създаден от големите социални мрежи като Фейсбук и световни информационни агенции като АФП (Агенция франс прес), за да се гарантира истинност на новините, получавани от потребителите.

В случая с България обаче този процес отново е в ръцете на кадри на Прокопиев. Шеф на фактчекърите на АФП за страната ни е дългогодишният кадър на „Капитал“ и „Дневник“ и член на Управителния съвет на „Антикорупционния фонд“ (едно от НПО-тата, подписали протестното писмо до посланиците на ЕС) – Росен Босев. Той е и зет на известната като основен кадровик на Прокопиев в политиката Румяна Бъчварова.   

НПО секторът

АЕЖ-България и Антикорупционният фонд (АКФ) далеч не са единствените НПО-та, през което минават зависимостите на медии и журналисти с Прокопиев. Основна практика в Машината е представители на медиите да участват във форуми на десетките неправителствени организации, свързани с бизнесмена и неговия икономически кръг „Капитал“, като това участие в множество случаи не е безвъзмездно. Има и парично измерение под формата на хонорари, изплащани на въпросните журналисти -един от механизмите, през който служителите на Машината получават финансови бонуси за лоялността си към нейните интереси и създателя й.

През последните две десетилетия, под ръководството на бизнесмена олигарх, бяха създадени десетки неправителствени организации, концентрирани главно (но не само) в три сектора от особено значение за него – медиите, екологията и околната среда (заради интересите му в енергетиката) и далеч не на последно място - съдебната система. Фиксацията на Прокопиев върху Темида се дължи на един прозаичен факт – овладяването на правораздавателните органи би му гарантирало от една страна имунитет срещу наказателно преследване, а от друга би представлявало бухалка в ръцете му срещу неговите опоненти.

Именно затова от десетилетие основна тема на пропагандата, раждана от Машината за дезинформация и пропаганда е т.нар. „съдебна реформа“, чиято цел всъщност не е гарантиране на независимост на магистратите и осъществяване на реално правосъдие, а замяна на съдии и прокурори с такива, които биха били лоялни на Прокопиев и неговата Машина.

Благодарение на мейнстрийма, овладян от бизнесмена, почти всички НПО-та, чиито представители се изказват в ролята на експерти по съдебната реформа по телевизията, радиата и онлайн медиите, са част от неговото Министерство на истината. В същото време, както медиите, така и НПО секторът играят ролята на инкубатори на кадри на Прокопиев за политическите му проекти, а също и за кадруването му в съдебната власт, както е в случая със Съюза на съдиите в България. Откъдето израснаха кадрово до върховете на Темида много верни на Машината съдии, като Лозан Панов, Калин Калпакчиев, Нели Куцкова, Атанас Атанасов, Мирослава Тодорова и други. А днес Съюза е трамплин на новата звезда на протестърското съсловие в съдебната система съдия Владислава Цариградска.  

Партиите

От първите години на века досега Прокопиев стои зад няколко партийни проекта, благодарение на които участва задкулисно в управлението на страната, получавайки достъп до властовите инструменти и обществените ресурси, благодарение на които поддържа и тази мащабна Машина. В началото го прави в колаборация с Иван Костов. Човекът, при чийто кабинет и благодарение на когото стана мултимилионер чрез приватизацията. В последствие напълно пое юздите на партийния инженеринг, като два от продуктите му продължават да са на политическата сцена. Това са „Демократична България“ (ДБ) и „Продължаваме промяната“.

Съставна част от ДБ е „Да, България“ – партията на Христо Иванов, на чието раждане присъства лично Иво Прокопиев. Малцина помнят, но преди да стане правосъден министър и основен апологет на съдебната реформа ала кръга „Капитал“, Христо Иванов беше създател и председател на друго ключово НПО в сектора – Българският институт за правни инициативи (БИПИ). Една от организациите, която редовно пробутваше в мониторинговите доклади на ЕК тезиси, обслужващи интересите на ръководителя на кръга „Капитал“. Далеч не случайно впрочем тя също е сред авторите на вече споменатото протестно писмо до посланиците на ЕС.

Пак от НПО сектора тръгна кариерата и на лицето на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков. Далеч преди да създаде ПП заедно с Асен Василев и да влезе във властта, той се вихреше в екоорганизацията „Да запазим Корал“, която впрочем също е сред сдруженията-инкубатори на кадри за Машината.

Освен Петков, в нея преди съпредседателят на ПП да я напусне с фалшификация, за да влезе във властта, са също създателите на сайтовете Bivol и Bird.bg Асен Йорданов и Атанас Чобанов. Последният е небезизвестен с топлата си връзка не само с Прокопиевата пропаганда, но и с руската такава. Неговата съпруга Мария Онучко работи за френската секция на „Русия отвъд“.

Но да се върнем на „Продължаваме промяната“. Преди да я оглави, Кирил Петков бе и сред учредителите на „Да, България“ на Христо Иванов. Пореден нагледен пример за степента, до която са оплетени всички брънки от Министерството на истината на Прокопиев. Тук е моментът да припомним, че лицата на „Да, България“ и ПП имат и още едно общо кратно. Както Христо Иванов, така и Кирил Петков и Асен Василев са лансирани във властта още по времето на първото и второто правителство на Бойко Борисов от Румяна Бъчварова. Петков и Василев в качеството й на началник на кабинета на Борисов. А Христо Иванов във времената, в които тя беше вицепремиер и отговаряше за коалиционните взаимоотношения между ГЕРБ и Реформаторския блок. Друго знаково лице на "умнокрасивитета", израснало политически благодарение на участието си в свързаните с Прокопиев неправителствени организации, е Антоанета Цонева - дългогодишен функционер на "Протестна мрежа" и "Институт за развитие на публичната среда", а понастоящем депутат от партията на Христо Иванов "Да, България".    

Как действа Машината за пропаганда?

На принципа на разпръскване на опорни тезиси. В центъра стоят медиите и журналистите, свързани с кръга „Капитал“, като играят ролята на платформа за разпространяване на тезисите. В момента, в който политик от този кръг – например Христо Иванов или Кирил Петков, лансира теза, тя веднага се разпространява от тях, като се превърта през всички медийни брънки на Машината – както в изданията на „Икономедиа“, така и в останалите сайтове или радио и ТВ студиа от „мейнстрийма“ на Прокопиев. След което се подхваща от експерти от НПО-та, принадлежащи към същия кръг. Процесът действа и в обратната посока. Първи на входа на информационния поток може да са въпросните експерти, които лансират през „мейнстрийма“ съответните опорни тезиси, а думите им след това биват подети от политиците.  

Целта е ясна – постоянно присъствие в новинарския поток и затварянето му и на входа, и на изхода. За да бъде облъчвано постоянно обществото с пропагандни тезиси, а истината да бъде натикана в ъгъла. Затрупана от лъжи и дезинформации. Така именно действа Министерството на истината, но не онова, родено от въображението на Оруел, а реално функциониращото под управлението на Иво Прокопиев.

Олигархът, който от години задкулисно дърпа конците в държавата чрез изградената от него сложна симбиоза от медии, неправителствени организации, зависими журналисти и магистрати, политически инженеринг и множество верни проксита във властта.    


Последвайте ни в Google News

 

Етикети Иво Прокопиев
Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.