Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. Анджелина Тотева: Спешните мерки за безопасността на пътя бяха за личен ПР на Кирил Петков

Мрежата

Анджелина Тотева: Спешните мерки за безопасността на пътя бяха за личен ПР на Кирил Петков

Анджелина Тотева: Спешните мерки за безопасността на пътя бяха за личен ПР на Кирил Петков - Tribune.bg
Снимка:

На път сме да отбележим най-тежката година по катастрофи за последните поне 5 години, съобщава Тотева, която се разделя с Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“

Анджелина Тотева от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“

Приключвам една много важна страница от живота си. Хората, които ме познават знаят колко голяма лична кауза за мен е безопасността на пътя и се радвам, че имах възможността да участвам в ръководството на най-висшия държавен орган, който координира политиките в тази област.

За 3 години мисля, че поставихме основата, която да даде хоризонт и резултати. Истината е обаче, че докато мерките не се припознаят на най-високото ниво това няма как да се случи.

Затова, когато си тръгвам от Агенцията, която създадохме с много труд, бих искала да кажа каква е реалната картина. Защото нещата стават все по-притеснителни.

Повече от 100 дни след сформирането на правителството темата с безопасността на пътя попадна във фокуса на управляващите. Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, която оперативно ръководех, бе натоварена с организацията на междуведомствена среща с всички ангажирани институции. Поводът – изключително тежкото начало на 2022 г. и все по-големия брой инциденти на пътя.

Замислена като оперативно заседание за набелязване на спешни мерки, срещата се превърна в личен ПР на Кирил Петков. Единственото важно бе в кой момент ще се включат камерите. Конкретика нямаше.

В пътната безопасност няма политика. Загиналите не се интересуват коя партия управлява, още по-малко техните близки. Това е причината да приемам работата си като кауза – именно защото и аз съм една от засегнатите от тази война по пътищата.

Това, което всъщност премълчаха на срещата е, че сме на път да отбележим най-тежката година по отношение на пътния травматизъм за последните поне 5 години. Само за 3 месеца се вижда увеличение и при тежките произшествия, и при ранените, и при загиналите. То достига до над 30% в сравнение със същия период на миналата година. Основните причини са две: липса на поддръжка на пътищата и занижен контрол.

Искам да подчертая – всички оправдания с Ковид-19 за данните няма да са адекватни, защото още от миналата година отчитахме близо 2 пъти увеличение на трафика. Катастрофите обаче не бяха толкова, колкото са днес.

По разпореждане на Прокуратурата направихме цялостен преглед на Републиканската пътна мрежа в началото на 2022 г. Има места, на които сме сигнализирали за нередности и вече се случват тежки инциденти. Всички проблемни места с техните GPS координати вече са в АПИ. Никакви мерки обаче не се взимат повече от 3 месеца (визирам датата на изготвяне на нашия доклад, а не идването на новото правителство). Тук не говорим само за основни ремонти, а за неща, които могат буквално да се решат за ден, ако има воля. Да се подмени мантинела, да се освежи маркировка, да се премахне грешен знак. Оправданието е, че няма договори за поддръжка с фирмите. И така минава ден след ден.

Всичко това се случва на фона на пълното безвремие, в което е изпаднала държавата. Да – има неща, които са сбъркани от години и за които е нужно време за разрешаване. Има обаче и неща, за които е нужна само воля и желание. Това категорично не се разбира от сегашните управляващи.  

Виждам подхода им да търсят причините за всички проблеми в тежкото наследство. Затова им показах обективната картина – от 1990 г. до сега отчитаме намаляване на жертвите и ранените по пътищата. Темповете са незадоволителни, но намаление винаги е имало. Сега всички цифри тръгват стремглаво нагоре и ако продължават да говорят празни приказки, вместо да работят, не знам до къде ще стигнат.

Затова идеята бе да направим среща на най-високо ниво и да накараме институциите да заработят. Събраха се всички министерства и решиха, че.... „безопасността става приоритет". Цитирам точно заявленията на политическите лица пред медиите. До тук стига целият държавен капацитет. Щеше да е смешно, ако не беше толкова тъжно.    

Имам новина за тях – няма правителство от демократичните промени до сега (а може би и преди това), което да не е декларирало, че това е приоритет. Важно е обаче какви резултати се постигат зад красивите фрази. Докато предходното редовно правителство предприе конкретни стъпки със създаването на Държавната агенция и подготовката на редица промени в областта; сегашното стига само до приказките. Политическите лица не са чували, че имаме Стратегия с 10-годишен хоризонт и конкретни стъпки, които трябва да се следват.

На въпросите как Автомобилна администрация ще подобрят контрола на тежкотоварния трафик получихме отговор, че ще се построят 5 моста на р. Дунав, които ще решат всички проблеми.

Предложението ни, МВР и АПИ да планират и приоретизират дейността си (едните контрола, а другите ремонтите) на база данните за пътния травматизъм, остана във въздуха.

Видях неудоволствието от представянето на статистиката – 19% от загиналите на годишна база са на автомагистралите. Останалите 81% са на другите пътища. Това показва колко са важни инвестициите в инфраструктура и в пътища с физическо разделение на движението. Това обаче няма как да кореспондира с бомбастичните политически послания, които искат да отправят.

МВР докладва, че е подготвило промени в Закона за пътищата с цел намаляване на инцидентите, но удобно премълчават, че дори не са започнали законовата процедура за обществено обсъждане (документът още не е публикуван на държавния портал). Никой не знае кога и дали тези мерки ще влязат в сила.

Ако трябва да се обобщи преминалата среща „на най-високо ниво“, това е констатацията, че „всички проблеми са наследени и затова не може да се търси отговорност в управляващите за решаването им“.

Както се казваше в поговорката - „царят е гол“ и това все по-ясно се вижда във всеки сектор.

Много мога да говоря за това, което направихме за тези 3 години и с колко голяма липса на желание за работа се сблъскахме за тези 3 месеца. Но започнах и ще завърша с това, че в тази област няма политика. Дано и те го разберат. 

Разбрах, че Димитър Илиев ще поеме Агенцията. Желая му успех. Дано постигне резултати, защото цялото ни общество има нужда от тях. Виждайки обаче крайното неразбиране към проблема, високопарните изказвания на най-високо управленско ниво и неадекватното поведение на ръководещите компетентните институции, съм силно песимистична, че това ще се случи.

Първата и най-неотложна задача за управляващите е да разберат, че светът не започва от тях. Ако го направят имат шанс да избегнат стари грешки и да надградят постигнатите успехи.

Защото за 10 години България дори и да не е достигнала Визия 0, има намаление с 40% броя на тежко ранените по пътищата. Това е сравнително добра новина за страната ни, независимо кой е на власт. Не мислите ли? 

Най-важното оставам за накрая – благодаря на всички тези колеги, с които работихме през годините. Много от тях наистина приемат работата си като кауза и не заслужават всичко, което псевдо-експерти ежедневно изсипват по техен адрес. Благодаря на премиера Бойко Борисов защото с негово решение бе създадена тази толкова важна Агенция и получихме пълна подкрепа за провежданите политики в областта на безопасността. Радвам се, че и най-големите критици, и всички политически опоненти признават далновидността на това решение и че тази структура е нужна на държавата ни.

Колеги, за мен бе чест да бъдем част от един екип и вярвам, че разумът ще надделее!


Последвайте ни в Google News

 

Етикети катастрофи
Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети