Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. Биков: Можем ли да разрушим границите с Република Северна Македония?

Мрежата

Биков: Можем ли да разрушим границите с Република Северна Македония?

Биков: Можем ли да разрушим границите с Република Северна Македония? - Tribune.bg
Снимка:

От Фейсбук профила на Тома Биков, ГЕРБ

Спорът между България и Република Северна Македония вероятно ще се води дълго, защото този спор е идентичностен. За идеологическия рационализъм, който инстинктивно се опитва да съществува без минало, този спор изглежда изкуствен и безсмислен. В дълбочината си обаче той е валиден и дори екзистенциален. Въпросът за България изглежда така – готова ли е нацията да се откаже от част от своята идентичност, за да гарантира мира и сигурността в една съседна държава? Това е важен въпрос, защото всяка нестабилност по границите на България е заплаха за националната сигурност и представлява предизвикателство пред нея. А най-голямата гаранция за съхраняването на гражданския мир в Република Северна Македония е приемането на страната в НАТО и ЕС.

В същото време, темата за Македония е съществена част от съвременната българска национална идентичност. В нея са заложени травматични национални пластове, които датират от Възраждането, преминават през две балкански войни, две световни войни и две национални катастрофи. Затова ако признаем, че Гоце Делчев няма нищо общо с България, както настояват някои македонски историци, то би трябвало да извадим от учебниците си по история не само него, но и Илинденско-Преображенското въстание заедно с всички негови дейци част, от които влияят пряко на българския исторически разказ. Ако приемем тази теза, би трябва да се дистанцираме и от Димитър Талев и Симеон Радев, които в качеството си не просто на българи от Македония, но и на български националисти, през целия си живот пропагандират българския характер на славянското население в Македония. Разбира се това е невъзможно, защото всички тези хора и събития представляват дълбок пласт от българската национална идентичност, който има много повече емоционална, отколкото рационална структура и затова не зависи само от взимането на едно или друго политическо решение. 

Първото, което би трябвало да направим за решаването на един толкова дълбок и многопластов проблем, какъвто са отношенията между българското и македонското общество е да го дефинираме. На първо място трябва да кажем, че разположението на този проблем е преди всичко в настоящето, а не в миналото. Дори историческите спорове и интерпретацията на историята са факт, който се намира в настоящето. Затова и комисията съставена от македонски и български историци няма как да реши този настоящ политически проблем. Комисията би могла да изясни определени исторически факти и понятия и в най-добрия случай да постигне академичен консенсус около тях, но по никакъв начин не е в състояние да вземе ефективни политически решения, които да очертаят отношенията на двете държави за десетилетия напред.

Общото минало е част от настоящия проблем, но то не е подвластно на политически решения. На политически решения са подвластни единствено настоящето и бъдещето. Един от основните проблеми при преговорите между България и Република Северна Македония, е че те не адресират политическите факти на настоящето, а целят да постигнат съгласие по въпроса с различните истини за миналото. А македонската и българската истина очевидно се различават драматично и са разделени от взаимноотхвърлящи се идентичностни пластове, които са разположени преди всичко в настоящето. Точно затова е важно да очертаем какъв е проблемът.

Колкото и скандално да звучи, настоящият български проблем не е свързан с историческата истина. Тя няма как да бъде решена с договаряне и компромиси, защото историята все още е наука и в нея могат да се водят само академични спорове, но не и да се постигат договорености. Настоящият български проблем е свързан с македонската идентичност, която според македонския политически елит е червена линия, която не може да бъде нарушавана. Трябва да знаем, че всяка идентичност се крепи на отрицание, което е насочено преди всичко към ограничаване и разграничаване от културните близости. Да заявиш себе си означава да се отграничиш и да заявиш уникалност спрямо останалите и особено спрямо онези, които поради културната си близост имат потенциал да те обезличат. Така са се породили всички съвременни европейски идентичности, включително и българската. Колкото по-млада е една идентичност, толкова по-силно е и отрицанието спрямо онези, които могат да я обезличат.

Съвременната българска национална идентичност се оформя през отрицанието и отграничаването от гръцкия православен и национален фактор в края на XVIII и началото на XIX век. Кулминацията на това отграничаване от гръцката близост е създаването на Българската екзархия през 1870 година, която е обявена със султански ферман и очертава политическите граници на българския етнос. В този контекст, „История славянобългарска” от Паисий Хиляндарски не е исторически труд, а политически и идеологически документ, който дава политически и идеологически аргументи за отграничаване на българите от гръцкото културно пространство. Създаването на тази книга е толкова емоционално и ефективно политическо действие, че представлява началото на националното пробуждане на българите, което първоначално преминава през сблъсък с гръцкия национален фактор, а след това се отделя и от границите на османското цивилизационно пространство. Затова и емоцията на младата национална идентичност на българите е насочена преди всичко срещу османския и гръцкия фактор.

Огромният проблем на България по отношение на младата македонска идентичност днес е именно яростното отграничаване от българското културно пространство, отстрана на значима част от македонското общество. Отграничаването от българското влияние е най-горният пласт на съвременната македонска идентичност, който продължава да се формира и затова е най-видимият и водещ в нейната виталност.

Безспорен факт е, че през последните над 140 години, България и Вардарска Македония са функционирали в различни геополитически, а донякъде и в различни цивилизационни орбити. През по-голямата част от последните близо 80 години, комуникацията между двете общества е прекъсната или крайно недостатъчна, за да се познават дори повърхностно. Затова и разговорът днес е нестроен и почти невъзможен. През социализма България е част от съветската геополитическа зона, докато Македония е част от демонстриращата неутралитет Югославия. След рухването на социалистическите режими и разпадането на Югославия, България последователно търсеше интеграция в структурите на НАТО и ЕС, докато Македония дълго време продължи да функционира като бивша югославска република и беше част от протяжността на югославския разпад. Това е прекалено дълъг период от време, в който двете общества са имали значима геополитическа, а оттам културна и икономическа граница, за да могат да осъществят лесна комуникация помежду си днес. Това са различни реалности и светогледи, които трябва да бъдат отчитани и от двете страни.

След като преди време премиерът Зоран Заев обяви, че България не е враг, а българите не са фашисти, в Македония избухнаха протести организирани от най-голямата опозиционна формация ВМРО-ДПМНЕ. Антибългарската теза се превърна в основен политически аргумент на опозицията срещу управлението на Заев. Този факт би трябвало да се анализира в дълбочина. Обвинението към една или друга македонска партия в антибългарска реторика и слово на омразата няма да бъдат достатъчни, за да дефинираме същинския проблем. А той е, че антибългарската теза играе ролята на популизъм в Северна Македония. А щом е популизъм, то означава, че значими групи от македонското общество харесват и подкрепят този тип говорене. Не бива да замитаме този неприятен за нас факт под килима и да се правим, че не го виждаме. Той не може да бъде отменен, дори и правителствата на България и Република Северна Македония да постигнат договореност по всички въпроси. Този факт вероятно ще продължи да съществува още десетилетия и то само ако България води разумна и последователна политика спрямо Република Северна Македония. Ако не води такава, той ще остане като значим пласт в македонската идентичност и вместо с братска и съюзническа страна ние ще се сдобием с проблемен съсед, чието вътрешно единство ще се гарантира най-вече от воденето на антибългарска политика.

Поведението на ВМРО-ДПМНЕ би трябвало да се разглежда като симптом, а не като заболяване. Трябва да имаме предвид, че през 90-те години на миналия век тази партия водеше политика за ревизия на югославското минало и беше обвинявана от постюгославските и просръбските фактори в пробългарска политика. СДСМ на Зоран Заев пък беше партията наследила югославките комунистически структури, която последователно се противопоставяше на затоплянето на отношенията между България и Бившата югославска република Македония. Затова би трябвало да сме наясно, че на този етап България не е в състояние да гарантира добро отношение за себе си в нито една от двете партии и най-вече в мнозинството от техните привърженици. Не бива да пропускаме и факта, че двете партии имат почти равна подкрепа в македонското общество, което показва, че поне половината граждани на Република Северна Македония(като изключим малцинствата) подкрепят антибългарската политика на ВМРО-ДПМНЕ. Към това трябва да прибавим и югоносталгиците от избирателния корпус на СДСМ, които също не са малък брой.   

На фона на тази реалност би трябвало да си отговорим поне на два важни въпроса. Първият е какво искаме ние от Република Северна Македония, а вторият е какво иска Република Северна Македония от нас. Голямото разминаване идва от това, че българското искане е да има сближаване на двете общества. Реакцията на това е македонското притеснение, че по този начин ще бъде подкопана македонската идентичност. В македонското общество съществува рефлекс, който провижда в изваждането на антибългарския пласт от македонската идентичност, като нейна загуба. От кого би се отграничавала македонската идентичност ако не от българското предизвикателство? Това е съществен въпрос, който дълго време няма да намери своя отговор.

За да можем да разберем този светоглед ще дам един пример. Към 1990 година, в България съществуваше антиамерикански, а оттам и антизападен идентичностен пласт и малцина българи можеха да си представят реалистично, че Варшарвският договор ще прекрати своето съществуване, а страната ще заяви категорична позиция за членство в НАТО. В продължение на 45 години БКП внушаваше, че Западът е вечен враг, който винаги е искал и иска да погуби българската нация и единственото спасение е СССР (в миналото Русия). Това внушение се формираше в най-ранна детска възраст и затова и до днес има не толкова малки групи в българското общество, които привиждат в Запада коварен враг, който иска да унищожи идентичността и културната ни автентичност. Тези групи обаче се намират в маргинална позиция и тяхното мнение не намира израз във воденето на държавната политика. По същия начин значими групи от македонското общество днес гледат на възможността за сближаване с България. Впрочем, трябва да подчертаем, че голяма част от онези македонци, които са враждебно настроени към България са враждебно настроени и към Запада по принцип. Затова проблемът с антибългарската пропаганда в учебниците по история и литература в Северна Македония е не само български, но и западен. Причината за антиблъгарската и антизападната съпротива в Северна Македония е, че ефективното приобщаване на страната към геополитическата орбита на Запада ще превърне югославската теза от официална в маргинална. Това означава, че ще има промяна на социални статуси и хора, които са били авторитети ще се превърнат в маргинали и обратно – хора, които са функционирали в маргинална позиция може би ще се превърнат в авторитети. 

В България днес позицията, че Западът иска да ни унищожи, а Русия да ни спаси е маргинална теза, която не фигурира силно нито в академичния, нито в политическия дебат. Дори партии, които изразяват русофилски възгледи като БСП се ограничават в говоренето си до тезата, че трябва да поддържаме приятелски отношения с Русия. Няма значим политически фактор от БСП обаче, който да си позволи да обяви, че Западът иска да унищожи България, да затрие българската идентичност и че страната трябва незабавно да излезе от структурите на НАТО и ЕС. Тази промяна в българската идентичност беше постигната за около 30 години, като след 1998 година по този въпрос съществува консенсус между основните политически сили и между големи групи в обществото.

Вторият факт за идентичностен обрат в българското общество е отношението към т.нар. възродителен процес. Към края на 1989 година по-голямата част от българите са на мнение, че имената на турците и мюсюлманите в България не бива да бъдат възстановявани, а „възродителният процес” е логично и положително действие на комунистическата държава. Днес няма нито една политическа сила, която да споделя тази теза.

Разбира се все още има хора, които са на мнение, че „възродителният процес” е бил позитивен акт, но тяхната позиция се намира в маргинално положение и все повече стои извън реалния обществен контекст.

Не бива да подхождаме към процесите в Република Северна Македония нито с либерална наивност, нито с националистическа агресивност. Либералната наивност предполага, че ако бъдем благосклонни към антибългарските фактори в Република Северна Македония и ги заметем под килима те ще престанат да съществуват. Националистическата агресивност пък изисква силово постигане на чисто български програмни цели сега и веднага без да се съобразява с реалностите, геополитическия контекст и времевия фактор. Към Северна Македония трябва да се подхожда разумно, търпеливо и с разбиране. Затова би трябвало да очертаем няколко линии, които да бъдат в синхрон с интересите на Запада и с негова помощ да ги следваме през следващите десетилетия.

Първата линия е на изкореняване на антибългарския пласт от съвременната македонска идентичност, който в своята дълбочина е и антизападен пласт. В своята цялост, македонското общество трябва да бъде наясно, че кандидатствайки за членство в НАТО и ЕС е изявило и желанието си да бъде в тесни съюзнически отношения с България. Няма как съюзническа държава да бъде представяна като перманентна опасност в македонските учебници и това да представлява официална теза във възприемането на историята. Изваждането на тази теза от учебниците постепенно ще я превърне от официална и престижна в маргинална и непрестижна. Освен това македонското общество трябва да осъзнае в дълбочина факта, че влизайки в НАТО, страната изгражда стратегически съюз със САЩ, които преди 20 години бомбардираха и разрушиха доминираната от Сърбия Югославия. В разговора за идентичността трябва да намерят място общите идентичностни пластове между България и Република Северна Македония. Те са свързани най-вече с православната културна идентичност на доминиращите групи в двете общества, с общото минало в рамките на Османската империя и с участието на България в изгражането на национално-освободителното движение в Македония. Интегрирането на Република Северна Македония в цивилизационната зона на Запада през членството в НАТО и ЕС, би могло да се окаже поредният общ цивилизационен идентичностен пласт в двете общества. Не бива да се пропуска и фактът на наличието на около 150 000 македонски граждани, които през последните години са получили българско гражданство при облекчен режим, защото са декларирали своето и на предците си българско самосъзнание. 

Втората дългосрочна линия на поведение трябва да бъде насочена към изграждане на специални отношения между България и Република Северна Македония. Отношенията с тази държава трябва да бъдат извадени пред скоби за българската външна политика и да излязат от стандартната рамка на отношенията между България и останалите съюзнически страни. Това означава, че българската държава трябва да отдели значим дипломатически, финансов, икономически и не на последно място културен ресурс, за да изгражда тези специални отношения. Даването на зелена светлина на Република Северна Македония за членство в ЕС само по себе си не решава нито един проблем между двете държави. Ако България желае да има специални отношения с Република Северна Македония, тя трябва да определи процент от бюджета си за тази цел и да информира за това и македонското общество. Тази линия на българската политика би трябвало да се поддържа не само от Министерство на външните работи, но поне и от министерствата на икономиката, енергетиката, културата, регионалното развитие, транспорта и туризма. Това означава да бъде изградена ефективна хоризонтална координация и инфраструктура между тези ведомства, която да действа паралелно с рутинните им ангажименти. 

Третата дългосрочна линия на българската политика по отношение на Северна Македония е да започнем да възприемаме това общество в неговата цялост. Македонското общество е мултиетническо и мултикултурно и в него наред с хората, които се самоопределят като етнически македонци участват хора, които се самоопределят като албанци, турци, роми, власи. Тези етнически групи и най-вече албанската, имат значимо влияние във взимането на политически решения и по никакъв начин не бива да бъдат изключвани от българския поглед към Република Северна Македония. Впрочем, в голямата си част те са потенциални съюзници на българската политика в страната, защото са автентично антиюгославски настроени. 

Четвъртата линия е свързана с търсенето и намирането на геополитически и регионални съюзници по отношение на българското позициониране в Република Северна Македония. Трябва да осъзнаем, че най-големият естествен геополитически съюзник в тази посока е САЩ, които целят да откъснат Република Северна Македония от руската, а оттам и от сръбската геополитическа зона на влияние. Най-големият регионален съюзник е Германия, чието желание Република Северна Македония да бъде приобщена към ЕС дава възможност на България да разруши политическите, икономическите и културните граници между двете общества. Затова, трябва да положим усилия, Германия и САЩ да осъзнаят, че антибългарската реторика в Република Северна Македония е и антизападна в своята мотивация. В регионален план българските интереси съвпадат с интересите на Гърция и Турция, които са наши съюзници в НАТО. Първата е православна държава и като част от западния блок е естествен съюзник на България, а втората има интереси в мюсюлманския ареал на македонското общество, който в своята дълбочина, както казахме и по-горе е антиюгославски. Добрите отношения на България с Гърция и Турция биха били стабилна основа за взаимодействие по отношение на Република Северна Македония.

Всички тези линии трябва да се провеждат последователно и едновременно, а не кампанийно и при конкретен повод. Може би е дошло време да осъзнаем един очевиден и значим исторически факт, който сякаш все още пропускаме да видим. За пръв път от 1878 година, България и Вардарска Македония имат шанс да пребивават в една и съща геополитическа и цивилизационна зона на културно, идеологическо и икономическо влияние. Това е огромен поврат в позиционирането на двете общества, които повече от 140 години са били разделяни от цивилизационни, геополитически, идеологически, културни и икономически граници. Ако мислим историята в по-големи интервали от време и в по-големи пространствени измерения, ще разберем, че може би навлизаме в съвършено нов цикъл на отношения между българското и македонското общество. Това се случва в момент, в който България и Гърция функционират в една и съща геополитическа и цивилизационна зона след 200 години на разделение. Мащабният политически поглед трябва да отчете тези факти на историята и да ги осъществи в настоящето и бъдещето. Защото общата ни история освен с минало, може да се окаже и с бъдеще.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.