Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. Член на „Да, България“: Учуден съм от съпартийците ми, които блокират метрото към Симеоновския лифт

Мрежата

Член на „Да, България“: Учуден съм от съпартийците ми, които блокират метрото към Симеоновския лифт

Снимка:

Членът на „Да, България“ Михаил Панайотов изрази във Фейсбук своето несъгласие и учудване от това, че съпартийците му блокира решение в Столичния общински съвет. Става въпрос за разширението на първия лъч на метрото към “Ring Mall”.

Михаил Панайотов, Фейсбук

През последните месец и половина се подложих съвсем целенасочено на информационен детокс - без новини и сутрешни блокове, без Facebook, без политически дискусии и дребни дърляния, без Мутафчийски и Кантарджиев. Даже не съм си отварял и мейлите с партийния вестник. Което обяснява и тази позакъсняла моя реакция по явно назряващата напоследък дискусия около разширението на първия лъч на метрото към “Ring Mall” с междинна станция под “Декатлон”. Нещо, което аз лично следя от вече няколко години, защото е от огромно значение за целия район. Район, в който живеят и работят десетки хиляди хора без адекватен градски транспорт, без адекватна пътна и пешеходна инфраструктура. Район, в който жена ми работи, който сме избрали за бъдещото ни семейно гнездо, и на който му познаваме проблемите до болка.

За огромно мое учудване научавам позицията не на кого да е, а на моите съмишленици и съпартийци от Демократична България, които блокират решението в СОС и се обявяват категорично против разширението на метрото в тази посока. Прочетох и позициите, които преминават през незаконосъобразен ПУП (не съм юрист и не коментирам), до икономически необоснована инвестиция и различни по-евтини алтернативи чрез пускането на съчленени автобуси за достъп до IKEA, Ring Mall и Симеоновския лифт. Без да искам да влизам в конфронтация с хора, с които иначе споделям солидно сечение от идеи, в случая за мен подлежат на сериозна критика и не смятам да им я спестя.

Ще се обоснова в редовете по-долу.

Тук далеч не става дума просто за достъп до Витоша и лифта. Затова и всякакви сметки за човекопоток до лифта са неадекватни в този случай. Нито става дума за достъп до IKEA и Ring Mall и лоби на “лоши частници”. Става дума за достъп до един бързоразстващ се бизнес и резиденшъл хъб, без аналог в София и България. Карето над “Бизнес Парк София”, между Камбаните и вилната зона на Симеоново се промени драстично през последните 10 години. И то силно несъразмерно по отношение на частни срещу публични инвестиции. “Garitage Park” е инвестиция на стойност 360 млн. лева, “Residential Park” на “Линдер” от 2005-а досега е с инвестиции от над 160 млн. лева, “SiteGround” построиха офисна сграда на стойност 25 млн. лева, “Телелинк” - на стойност 20 млн. лева. Продължаваме със сградите на “Кока Кола” и “Декатлон”, затворените комплекси нагоре по Рачо Петков-Казанджията - “Sofia Park Villas” и “Gentle Park”, стигаме до “Ring Mall” и “IKEA”, минаваме зад тях и затаяваме дъх пред следващите грандиозни проекти - "Морени клуб резиденс" и вече строящия се “River Park”. Нека не забравяме и сградите на HP, Postbank и Modis под Камбаните. Всички тези частни проекти под една или друга форма бяха заставяни от СОС да даряват терени и изграждат публична инфраструктура за тяхна сметка. Кръговото пред “Garitage Park” на Рачо Петков-Казанджията е изградено не от общината, а е частна инвестиция и дарено от Garitage. Следва още едно кръгово от другата страна, както и директна рампа от Околовръстното - отново частни инвестиции и дарение към общината. В същото време община Витоша изгради точно… нищо! Нула квадратни метра нови улици, тротоари, улично осветление. Както и нула нови автобусни линии.

В това каре живеят и работят над 20 000 човека, а с мащабни проекти като "Морени клуб резиденс", “River Park” и завършването на “Garitage Park”, тази бройка лесно ще нарасне поне двойно до 2-3 години. Само в “Garitage Park” излизат 95 000m2 офиси и 60 000m2 жилища, училище за 500 деца и новата спортна зала на волейболния отбор “Левски”, в която Владо Николов ще пренесе и детската си школа.

Поради нулевата инвестиция на общината в района, тези десетки хиляди хора не разполагат с дори близки до някакъв адекватен публичен транспорт опции. Реално единствената опция за транспорт е собствения автомобил, за който обаче става все по-сложно и дори невъзможно паркирането в района. Големите компании като “Кока Кола”, “Siteground” и “Телелинк” пуснаха свои частни бусчета, които сутрин и вечер обикалят между офисните сгради и последната спирка на метрото до “Бизнес Парк София”. “Garitage Park” пусна цяла частна автобусна линия още много преди да е завършен, а “Ring Mall” направи същото още с отварянето си преди години. Ако след всичко това не светва една ярко червена лампа, осветявайки проблемите и нуждите на този средноголям, новоизникнал софийски квартал и тоталната невъзможност на общината да ги задоволи адекватно, не знам какво би. Сериозно!

Този нов, средноголям софийски квартал има и още един сериозен проблем - пешеходното пресичане на Околовръстното. В момента това се случва през две точки - един двестаметров тунел с тротоар с широчина максимум метър, и една кална, козя пътечка, стигаща в нищото малко преди “Бизнес Парк София”. В последния проект на метростанцията под “Декатлон” (който прилагам) бяха заложени изходи и от двете страни на Околовръстното - общинския терен пред Декатлон от една страна, и изход откъм новостроящия се “нов Младост” в карето между МВР Академията и Околовръстното. Тоест, с изграждането на метростанцията на това място се предвижда пешеходно пресичане под Околовръстното. Тази пешеходна връзка е животоспасяваща. И за съжаление, говоря буквално.

И да премина към последния ми довод. Ако направим една безпардонна социална дисекция, ще видим, че това каре трайно се заформя като район на новоизникващата средна класа в София. Не, това не са мутрите от 90-те или някакви конюнктурни юпита, те правиха каквито палати и хотели правиха по Бояна и Драгалевци. В тези нови квартали живеят и работят кадрите на успешните нови индустрии. Работниците в HP, VMware, Siteground, Телелинк, Modis и десетките по-малки ИКТ компании в офисните сгради клас А там не затварят буркани, за да се препитават. Това е онзи сегмент от нашето общество, който във всеки макроикономически план за следващите 10 години се сочи за гръбнак. Това са онези хора, изискващи и постигащи една малко по-различна среда около себе си. И онези, за които не е проблем да я получат (средата) лесно и наготово навън, откъдето и биват ежедневно ухажвани. Това са същите онези, които биват наричани “офисен планктон” от неадекватни антики като Петър Волгин, “родоотстъпници” от поредния полиран Динко, защото англицизмите в средностатистическо изречение са 60/40, или “жълтопаветни тротинеткаджии”, нищо че повечето са амбициозни момчета и момичета от провинцията, дошли и постигащи далеч повече от “растите” и “смъкнатите гащи” израснали на Витошка. И когато твърдите, че е по-окей да пуснем съчленени автобуси вместо метро, просто визуализирайте как на един такъв човек Moovit app-a му дава 70 минути път от Siteground до Орлов мост. А това, мили мои съпартийци, ако не знаете, ни е естествения електорат. Онази константа, на която разчитаме за база, от която да разширяваме периферия настрани. Just sayin’...  


Коментари (1)

кесо Интересно дали това споделено "солидно сечение от идеи" включва избора на другаря Грипенов или "похвалната" политическа галантност към "милите" другарки Импексова и Костинбродска?
12.06.2020 13:47 / Отговор

Добави коментар




Топ новини

виж още

Актуална тема

Мрежата

виж още