Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. Д-р Стефан Митев фармацевтичните компании заделят специални бюджети за обгрижване на лекари

Мрежата

Д-р Стефан Митев фармацевтичните компании заделят специални бюджети за обгрижване на лекари

Д-р Стефан Митев фармацевтичните компании заделят специални бюджети за обгрижване на лекари - Tribune.bg
Снимка:

От Фейсбук профила на д-р Стефан Митев

Започва сезонът на медицинските конгреси. Той има своите „тъмни тайни“, за които едва ли подозирате, ако работите извън здравната сфера.

Първо, фармацевтичните компании се надпреварват да финансират участието в конгреси. Таргетират най-вече известни и влиятелни лекари, но почти всеки лесно може да си намери „спонсор“.

За най-желаните медици понякога има борба кой ще им плати разноските. Виждал съм го с очите си. Защо го правят? Много е просто. Фармацевтичните фирми знаят, че инвестицията им ще се възвърне, понякога многократно.

Спонсорираните лекари по-често изписват съответни продукти, което е доказано при многобройни научни публикации. Неслучайно фирмите заделят специални бюджети за обгрижване на лекарите. Със сигурност не е случайно и че тази практика задължително трябва да се обявява при различни изяви, защото универсално се възприема като „конфликт на интереси“.

Второ, зачестяват рекламните лекции и презентации, които през лятото бяха поставени на пауза. С връщането на медиците от заслужена почивка вече могат да се таргетират повече участници, обикновено сутрин след рапорт или на вечери в луксозни ресторанти и хотели. Също така е научно доказано, че  дори минимални „подаръци“ променят поведението на лекарите. Не е нужно да ви покрият пътя и хотела за конгрес в чужбина. Дори скромна почерпка с храна ще свърши работа. Неслучайно всяка рекламна лекция е последвана от „кетъринг“ за сметка на фармацевтичната фирма.

Да разгледаме един абсурден пример. Представете си, че присъствате на медицински рапорт рано сутрин, може би дори сте леко сънени. След края му влиза представител на фармацевтична фирма, който разпалено и убедително ви убеждава в ползите от определен продукт. Презентацията продължава около 10 минути и веднага е последвана от раздаване на рекламни материали. Понякога дори се пуска задължителен „списък“ на присъствалите. Нужен е отчет все пак. Дотук всичко е стандартно.

Но сега примерът става абсурден. Представете си, че в края на лекцията презентаторът обикаля присъстващите и лепва банкнота от двадесет лева на челото на всеки от тях. Като на гаден чалга концерт от средата на деветдесетте. Ако подобно нещо се случи (в което се съмнявам), всеки лекар би бил възмутен. Той не би се поддал на подобен подкуп за отделеното внимание и присъствие на лекцията.

Но всъщност храната, химикалките и тефтерите са точно това. Е, не са банкноти на челото, но понякога са на стойност дори под 20 лева. И лекарите ги приемат с охота. Кой би отказал вкусна закуска в началото на труден ден?

Проблемът е, че спонсорството от фирмите, в каквото и да е форма, дори с минимална стойност, променя поведението на лекарите. Виждам го всеки ден, когато чета епикризи. Често се изписват напълно излишни продукти - пробиотици, имуностимулатори, хранителни добавки и какво ли още не. Нека да има.

Обяснението може да е, че лекарите не са чели достатъчно и не знаят кой медикамент е ефективен, но е напълно възможно и те просто да „връщат услуга“ на фирмите. Подчертавам, че става подсъзнателно, а не задължително целенасочено, поради дълбоко вродения инстинкт за реципрочност. Получил си нещо, трябва да върнеш. От всичко това страдат пациентите, които ще имат излишни разходи, а в редки случаи дори ще получат потенциално опасни предписания.

Да, знам, че по темата не се говори и е неприятна за много колеги. Самият аз я повдигам, защото не съм спонсориран от много години. В началото на кариерата си бях и осъзнавам, че е много примамливо. Не просто ти плащат разноските, но и се чувстваш оценен, че някой те е забелязал, особено като млад лекар. В действителност, обаче, фирмите знаят, че всеки разход в тази посока, ще им се върне с печалба. Хубаво е и вие да го знаете.

Струва си отново да повторя. Сега е изключително трудно да намерите научно базиран лекар. А е практически невъзможно да намерите научно базиран лекар, който няма услуги за връщане на фирмите и е напълно независим в решенията си.


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети