Главният проблем е самото място: Едно „немско фестче“ върху гробища
Арх. Николай Баровски, коментар във Фейсбук
Главният проблем е самото място. Кой и защо избра точно това място с точно тези функции.
Тази част на София е крайно наситена с фактори - градски и исторически, които предопределят до голяма степен и нейната функционалност и използване. Очевидно идеята е била да се изкопират западноевропейски модели, където коледния FEAST се случва на площада между църквата и общината, само че тук е пропусната съществена част от анализа, за да се установи, че това пространство в никакъв случай не е аналогично на тамошните, че да може безпроблемно да се случи.
Чисто археологически това пространство е НЕКРОПОЛА на древна Сердика, подсилено от гроба на Иван Вазов и вечния огън на незнайния войн. Прекалено силна смислова обремененост, за да си мисли някой, че едно фестче немски тип ще оживи пространството (Да правиш пир върху гробищата).
Ами не, самата идея за подобен тип оживяваване е грешно преценена, защото там за много хора ще се счете, че е крайно неподходящо. Не говорим въобще за битово-прагматичните въпроси с пространствата за облекчаване на естествени човешки нужди след пиене на алкохол на студено (силно се надявам да не се облекчават върху вечния огън или наоколо). Не е отчетена и системната разлика в насоките за "светлина" между православие (интро-) и католицизъм (екстро-), което също буди сериозни противоречия.
Да, разбирам порива за някаква концентрация на градско пространство - "баш център", каквото в София исторически не се е оформило, и то това да е пред общината, ако може, но градския контекст тук е по-различен. Замислете се над тези въпроси, защото иначе каквото и да се случи извън контекста ще има сериозен обществен отпор.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mrezhata/glavniyat-problem-e-samoto-mya/