Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. Лоло и социолозите

Мрежата

Лоло и социолозите

Лоло и социолозите - Tribune.bg
Снимка:

От Фейсбук профила на Тома Николов

ЛОЛО И СОЦИОЛОЗИТЕ

Аз съм родом от Пазарджик. От 30 години живея в София, но ходя редовно да видя близките си. Историята, която ще ви разкажа днес, се развива през далечната 2005-та година. Комунизмът отдавна си беше отишъл и децата вече спяха спокойно, но заедно с комунизма си беше отишла и етническата сегрегация, която беше неписано правило в градове като Пазарджик с компактно циганско население. Апартаментът ни в града беше на два блока отстояние от демаркационната линия, зад която започваше прочутата в целия регион Париж маала. По онова време „Десетилетието на ромското включване" тъкмо започваше, та циганите (бъдещи роми) не се бяха включили масово, а се интегрираха поединично. В нашия блок някъде в началото на века се засели със семейството си чичо Лоло – изключително възпитан и чист циганин на възраст около 50, образован, привърженик на двудетния модел. С две думи – гражданин за пример, който на драго сърце бих сменил с половината си други съседи. Та, прибирам се аз един ден през късната пролет на 2005-та в Пазарджик и виждам пред блока чичо Лоло да мие с маркуча. Поздравих го, както си му е реда, пък взех, че го попитах как е....

- Мани, мани, - оплака ми се Лоло, - покрай тея избори се съсипах.

За по-младите читатели припомням, че в края на юни 2005-та се проведоха избори за парламент, след които се създаде първата Тройна коалиция – НДСВ, ДПС, БСП. Бяхме в разгара на предизборната кампания...

- Е, айде сега, какво се оплакваш?! – репликирах Лоло. – Ще паднат едни пари покрай изборите в маалата...

- Те вече паднаха! – прекъсна ме Лоло. – Вече взех над 100 лева за изборите.

Тогава един глас вървеше 20-30 лева, та малко се учудих.

- Е как така? Те изборите са след 3 седмици, а ти вече си взел пари?

- Взех! – вика Лоло! – От социолозите!!!!

- ???

- Да, бе, честно! Нали знаеш, че съм висшист? Ама сигурно не знаеш, че съм единственият в маалата?!

Така си беше, не знаех! Но беше логично да е единствен, по онова време цигани висшисти имаше доста в областта на културата и още повече в областта на изкуството, но извън тези сфери се брояха на пръсти. Били са няколко хиляди в страната, но аз знаех само за Лоло и за професор Чирков, даже за Ваня Григорова не бях чувал...

- Е, и?!? Какво като си единствен?

- Ами трябвам им за квотата на социолозите!

И тогава ми просветна! През 2005-та вече се бях занимавал дотолкова със социология, че лятото си обзаведох апартамента с награди от игри за познаване на предизборния резултат. „Квотата“ за която чичо Лоло говореше, се отнасяше до така наречената „стратификация“, при която се гледа дали в представителната извадка са представени всички групи на населението по отделни признаци. Най-просто казано, за да е една извадка представителна, в нея трябва да има 53% жени, 12% роми, 75% християни, 25% среднисти и т.н.

В България открай време проучванията се правят не върху цялото население, а само в определени „гнезда“ (части от град или средно село, по 50 до 100 избиратели в едно гнездо), които имат добра стратификация. Някой си беше наумил, че нашият квартал, в който имаше българи, гърци (бежанци от гражданската война 1946-49) и цигани, е много добро място за гнездо и който социолог не беше минал през Париж маала и българските й предградия се считаше, че все едно въобще не е правил изследване.

Та, на социолозите им трябваше в извадка с 50 роми в нея да намерят поне един висшист, че да представя образованото циганско (бъдещо ромско) население. И това можеше да е само и единствено чичо Лоло, който веднага бе съзрял възможност да капитализира уникалността си!

- Айде, - викам, - разправяй! - вече ухилен до уши го подканих аз, защото усещах, че тука има история...

- Ами, дошли миналия месец в маалата социолози и почнали да питат народа за кой ще гласува. И по едно време гледат – нямат висшист! Кой ме издал, не знам, но цъфнаха у нас и ми се молят! Дай, викат, да те интервюираме, че не можем без теб да си изпълним квотата! И аз има дадох... срещу 20 лева! Веднага платиха!

Тогава още не бяхме минали през инфлациите на Кокорчо и тази от 2007-2008, та 20 лева си бяха бая пари, някъде около 100 лева днес, можеше с тях един хладилник да се напълни при интелигентно пазаруване....

- Браво бе! И от колко агенции прибра пари?

- От всичките! Три идваха, по два пъти, та общо шест пъти ми платиха! И пак ги чакам идната седмица!

- Обаче, - викам, - си им помогнал на социолозите! Сега поне знаят за кого ще гласуват образованите цигани!

- Ба! – хили се Лоло. – На едната агенция казах ДПС на другата – БСП, на третата – за Царя!

По това време маалата наистина гласуваше за тези три партии, къде по симпатия, къде – от материален интерес (понякога даже с двоен материален интерес, защото и те като Лоло прибираха от всеки, който предложи да плати). А чичо Лоло беше им объркал тотално сметките, защото в извадка 1000 човека (толкова е прието горе-долу да се интервюират, за да е представителна) си предвидил точно 1(един) циганин висшист – толкова са като процент от населението. Лоло реално беше представителен за всички няколко хиляди цигани висшисти...

Та като почнаха тия агенции да тръбят прогнози за вота: „Образованите роми ще гласуват за Царя!“ – пишат от едната; „Грамотните цигани са за БСП“ – другата, „Доган е най-харесван дори при циганите висшисти“, пише третата! На кого да вярваш?! Само аз знаех, че и зад трите заглавия седят чичо Лоло и неговите закачки с агенциите! Така и не разбрах, защо поне на едната не беше казал, че е за Евророма, но мисля, че просто не харесваше Цветелин Кънчев и дори на майтап не би казал, че ще гласува за него...

Разказвам всичко това, за да осветля поне малко кухнята на социолозите! А там е такава мръсотия, че ако влезе шеф Манчев, „кошмарите“, на които е свикнал, ще му се видят приказка! Знаете ли например, че:

- половината агенции използват онлайн анкети, което автоматично ги прави непредставителни, но това пропускат да го кажат по телевизора

- много от агенциите нямат собствени анкетьори, а ползват чужди под наем, които пък от своя страна си съчиняват голяма част от резултатите (провеждат ужким интервюта с ужким респонденти)

- ако накрая имат отговори от 60 жени и 40 мъже, не ви казват тези отговори, а ги „балансират“ по пол – жените с тежест 0.86, мъжете с тежест 1.2, така че сумарно да станат 52% жени и 48% мъже, което им е по план

- същото „балансиране“ се прави по възраст, по населено място, по етнос и по образование, поне така е по канон, който обаче много агенции не спазват и балансират само по пол и населено място

- може да се окаже, че турчин висшист от Тутракан, на 29 години, ще влезе в извадката с тежест 2.35, защото квотата по всеки от петте критерия – пол, етнос, образование, населено място, възраст, не е изпълнена и гласът му получава петорна бонус тежест

- данните за тези разбивки се публикуват в кростабове, което НИКОЯ агенция в България не прави

Мога да продължавам до утре, като говоря колко нескопосано се избират гнездата, колко непрофесионално работят анкетьорите, колко зле са конструирани въпросниците и т.н., и т.н. Няма да ви отегчавам, който желае, пускам в коментар линк към мои статии от личния ми блог още от 2011-та година. Само ще кажа следното по въпроса: социологическите агенции имат такива големи разминавания в изследванията си основно по три причини: НЕКАДЪРНОСТ, МЪРЛЯВОСТ И ПРОДАЖНОСТ!

На светлинни години сме от това да имаме читава социологическа гилдия!!!

 

Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.