Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. Народът му отпуска края – харчи за курорт, техника и ремонти

Мрежата

Народът му отпуска края – харчи за курорт, техника и ремонти

Народът му отпуска края – харчи за курорт, техника и ремонти - Tribune.bg
Снимка:

Увеличаваме разходите си по-бързо от останалите европейци

Източник: Труд, автор: Катерина Ковачева

 

В топ три на страните от ЕС сме по покупки

Нарастват и намеренията на българите да спестяват

Народът му отпусна края. А трите сфери, за които приоритетно ще харчим пари, са екскурзии, домакински електроуреди и ремонт на жилището, показва проучване за нагласите за потребление в страните от ЕС. 67% от българите са отговорили, че през 2019 г. планират да харчат повече за свободното си време и пътувания в сравнение с 2018 г. Този показател е над средното за Европейския съюз ниво от 60%.

Със 7% са се увеличили българите, които възнамеряват да пътуват повече в сравнение с анкета от предходната година. Те дори планират повече от едно пътуване за годината извън страната. Норвежците са едни от народите, които ще харчат най-много за пътувания, като 73% смятат да увеличат разходите си, докато при французите и унгарците е най-малък делът на хората, които смятат да похарчат повече за пътешествия – съответно 48% и 46%.

През 2019 г. много българи планират да подновят електроуредите си, като 60% от участниците в проучването заявяват, че искат да си купят готварска печка, хладилник или пералня. В това отношение страната ни е на първо място в ЕС, където само 43% от хората са пожелали да си подменят електроуредите. Като причината за това е, че много от домакинските уреди в България са доста стари.

Българите сме номер едно и по отношение на ремонтите в дома, като над половина искат да обновят жилищата си през 2019 г. Това е с 19% повече от средно за ЕС ниво от 33%. Ние поставяме ремонта на дома и подобренията в него на трето място по необходимост след пътуванията и смяна на електроуредите. За разлика от нас останалите европейци поставят на трето място покупката на нов смартфон, което пък за нас е чак на пето място по необходимост.

България не се различава много от другите страни по отношение на това за какво искат хората да харчат парите си. „На първо място, както в България, така и в другите страни то ЕС се нареждат пътуванията, което означава, че настроението на хората е умерено оптимистично, а на второ място се нареждат електроуредите – бяла и черна техника“, заяви Нели Недялкова, която представи данните от международното проучване “Обсерватория” на БНП „Париба лични финанси“. То е проведено в 17 държави, сред които са Австрия, Белгия, България, Чехия, Дания, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция, Норвегия и Великобритания. В рамките на анкетата са интервюирани 14 хил. европейци.

Смартфонът е стоката, която европейците финансират най-често като покупка на изплащане, сочат данните от проучването.

Българите сме сред трите нациите в ЕС, които възнамеряват да увеличат най-много разходите си през 2019 г. Данните показва, че 62% от сънародниците ни биха харчили повече през следващите 12 месеца, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 41%. Това е интересно откритие, имайки предвид, че българите са най-песимистично настроения народ в ЕС по отношение на състоянието на държавата и са сред най-ниско оценяващите личното си положение, допълват още експертите. 

На първо място по намерения за повече покупки са хората в Словакия със 73% положителни отговори, следвани от румънците с 63%. В същото време французите са най-песимистично настроени по отношение на покупателната си способност, като 59% от тях заявяват, че тя се е понижила през последните 12 месеца. Това е много по-високо от средното ниво за ЕС от 33%.

Нарастват и намеренията на българите да спестяват. Делът на хората, които смятат да спестяват расте с цели 17% за година. Около 50% от нашенците биха събирали пари през 2019 г., а средното ниво за ЕС е 49%, показва проучването. Най-малък процент от спестовниците в Европа са във Франция (29%) и Белгия (36%), а най-много са в Норвегия (71%).

Българите сме склонни да даваме много повече, от това, което имаме, но за сметка на това да купуваме, коментираха от Активни потребители. Прогнозата на българите е икономиката ни да нарасне с 3,1%. На фона на оценката през 2018 г., която беше 3,6%, наблюдаваме леко забавяне на очакванията за ръста. „През миналата година очакванията бяха подценени, а тази са малко надвишени“, заяви Калоян Стайков от Института за пазарна икономика. По думите му въпреки прогнозите за повече спестявания и потребления, българинът си остава песимист.

Мнение

Хората искат да подобрят стандарта си

Подкрепят икономиката, като купуват бг продукти 

Българите са готови да харчат повече за забавления и да подобрят стандарта си на живот чрез покупка на модерни уреди и ремонт на домовете си, коментира управителят на БНП Париба Лични Финанси в България Жозе Салойо. „Това е положителна новина за икономиката, тъй като вътрешното потребление, заедно с експорта, е основен двигател на ръста на БВП“, допълни той.

Салойо представи и друга част от проучването за нагласите на хората за покупки, които са местното производство. То показва, че българите купуват местни продукти от патриотизъм, както и за да подкрепят икономиката, а французите – защото това е отговорно потребление.

Според 75% от българите основната причина за покупка на местни продукти е, че това е добре за родната икономика. Това е близко до средното ниво за ЕС от 77%. Хората в България също така вярват, че това има и положително отражение върху заетостта. На тази позиция са 72% от участниците в проучването, което е малко по-високо от средното за ЕС от 70%. 

В България, както и в цяла Източна Европа, Великобритания и Дания като „локални“ се приемат „национални“ продукти, добави Жозе Салойо. В останалите страни от ЕС „локален“ означава „регионален“. Проучването показва още, че 62% от българите предпочитат храни „произведени в България“, а 18% – с произход от друга страна от ЕС.

Плащаме повече за бг продукти

68% от българите биха платили повече за местни продукти, което е над средното ниво за ЕС от 61%, показват данните от проучването „Обсерватория 2019“. В това отношение ние сме в топ 3 като пред нас са Италия със 75% и Швеция със 71%.

Сънародниците ни най-често купуват местни храни – 94%, мебели – 75%, и козметика – 74%. Причината за този избор според 43% от участниците в анкетата е доброто качество. Тази цифра е по-висока от средната за ЕС от 35%.

Само 19% от българите заявяват, че качеството на родните продукти не е достатъчно високо. Това е по-високо от средното ниво за ЕС от 14%. По този критерий сме на 3-о място като преди нас са Румъния с 24% и Дания с 21%.

Само 43% от хората в Чехия биха платили повече за локални продукти, а във Франция цифрата е 56%. Българите са готови да платят 5-10% повече за бг продукти. Това са заявили 68% от участниците в проучването у нас. В това отношение отново сме над средното ниво за ЕС от 58%.

През 2018 г. 

30% от българите са се замогнали

След нас е Франция с 10% от населението

Покупателната способност на 30% от българите се е повишила през 2018 г., което е с 2% повече в сравнение с проучването от миналата година. Тази цифра е над средното ниво за ЕС от 23%. По отношение на повишаването на покупателната способност, България е в топ 5 на ЕС и зад страната ни са развити икономики като Франция, където само 10% от хората са дали положителен отговор, и Италия – със 17% положителни отговори. През 2019 г. най-високо по този показател е Норвегия, където покупателната способност на 46% хората се е повишила.

Други 30% от българите заявяват, че покупателната им способност не се е променила, което е под средното ниво за ЕС от 44%. Най-песимистично настроени са хората във Франция, където 59% казват, че покупателната им способност се е понижила, което е много над средното за ЕС от 33%.

Българите имат много ниска оценка за личното си положение – 4,8 точки, което е под средното ниво за ЕС от 6,1 точки. След България е само Унгария с 4,7 точки. Близо до нас са Франция с 5,7 точки и Словакия с 5,4. Най-висока оценка за личното положение имат в Дания – 7,1 точки.


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.