„Труд“: Светло харвардско бъдеще в транспорта
Преговорите на тема „Транспорт“ вървят гладко, равномерно и праволинейно. В далечината се очертават жалоните на светлото бъдеще за българския шофьор и всички пътища - сухоземни, въздушни и водни, пише в свой анализ в. „Труд“.
На масата за преговори виждам двама транспортни „експерти“ от някогашния Реформаторски блок. Единият е Гроздан Караджов - бивш Демократ за Силна България и настоящ Има Такъв Народ и Настимир Ананиев - бивш България за Гражданите и настоящ „Волт“ - мандатоносител или нещо като електродвигател или електромобил на Продължаваме промяната. Караджов, Ананиев и ръководената от тях Транспортна комисия в 43-то Народно събрание успяха да реализират всички катаджийски мечти, които им спусна от МВР тогавашната вътрешна министърка Румяна Бъчварова. И в Закона за движение по пътищата бяха нанесени над 100 непоправими милиционерски поправки, които влязоха в сила от януари 2017 г. Досега само една от тях успя да задраска Конституционният съд. Но това е история.
Парадайските преговори за транспорта са настояще и стигнаха до съществени идеи. Ето част от тях. За шофьорите - създава се изцяло нов Закон за движение по пътищата, обединяват се контролните органи КАТ и бившата ДАИ, АПИ минава под контрола на транспортния, а не на регионалния министър, изграждат се 28 полигона за практическо обучение на кандидатите за книжка, премахва се синия талон (да не си помислите, че ще махат и екостикера и ще лишат от няколко милиона печатницата на коалиционния им партньор от БСП Петър Кънев - б. а.). За пътищата - където по Дунава има фериботи - ще се построят мостове, „Хемус“ от магистрала ще се довърши като скоростен път, магистрала „Струма“ няма да минава през Кресненското дефиле, а някъде отстрани, ще се изгради магистрала Истанбул-Бургас-Варна-Констанца и щех се прокопаят три тунела в Стара планина под Петрохан, под Шипка и в източната част. Или в Дюлински, или в Ришкия проход, където кремъкът на нашия Балкан се окаже по-мек.
Както виждате - харвардските възпитаници Кирил Петков, Асен Василев и Настимир Ананиев (в биографията му пише, че е завършил Харвард Кенеди скул - б. а.) искат промяната им да продължава не една, а четири петилетки. Чака ги дълго време във властта. Но Петков-Василев-Ананиев, в унисон с тяхната вродена скромност, поне до момента, крият повечето от идеите си за развитие на транспорта. Например тримата - с помощта на пратньорите им от БСП, могат да възстановят прокопаването на плавателен канал от Панчарево през Горубляне, Драгалевци и Бояна до пристанището в квартал „Павлово“, за да осъществят идеята на Вълко Червенков от 1950 г. Хем шопите ще имат канализация, хем ще плават параходчета с групи от ИТ специалисти от Бизнес парка „Младост 4“. А защо да не изкопае и един ръкав до 4-ти километър и София Тех Парк. В същия ред на мисли може да се прокопае и плавателен канал Варна-Русе. Това също е отколешна идея как да се заобиколи по море делтата на Дунава. Нали сме балканци, как ще останем по-назад от Ердоган, дето почна да копае канал, за да заобикаляне на Босфора.
Или друго - да изградят космодрум до „Филиповци“ с резервна площадка на летището в Божурище. Така ще осъществят и идеята на ИТН да бъдат изстреляни в космоса българин, българка и някой гражданин на Северна Македония.
А защо да не направят и покрита площадка над река Дунав в участъка от от село Връв до Силистра, която спокойно ще може да се използва за паркинг на ТИР-ове.
Но най-революционните им идеи все пак ще са в пътната безопасност. Ще въведат временна маркировка, тип „зебра“, на автомобилите на нарушителите. Колата ще се обагри в различен цвят с бои с трайност три, шест месеца или една година. Например - за употреба на алкохол - черна, за минаване на червено - червена, за незакопчан колан - жълта. Когато свърши срокът на наказанието, боята сама ще пада и автомобилите ще се боядисват чисто зелени като всички останали. И това ще част от приноса на България към зелената сделка.
Накрая, но не на последно място, на всеки автомобил ще бъде слаган гирлянд от стикери с различни чипове, за всеки то който ще трябват различни четци. И пак поръчките за тях ще отиват с пряко договаряне със споменатия по-горе коалиционен партньор от БСП.
Ето такова ще светлото ни харвардско бъдеще, с което смятам да се пенсионирам.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/mrezhata/trud-svetlo-harvardsko-badeshte-v-transporta/