Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. Вълчев: С актуализирания бюджет Румен Радев и Асен Василев показаха отношението си към образованието – нула

Мрежата

Вълчев: С актуализирания бюджет Румен Радев и Асен Василев показаха отношението си към образованието – нула

Снимка:

От Фейсбук профила на Красимир Вълчев

До края на годината училищата ще изразходват 30 млн. лв. над планираното за енергия и отопление заради повишените цени. Това означава 30 млн. лева по-малко за допълнителни възнаграждения и модернизация. Допълнителните разходи на детските градини ще са още по-големи поради високия процент на разходите за храна в бюджетите им - над 35 млн. лева. 

Инфлацията води и до реално намаляване на доходите за заетите. Ако последните години възнагражденията в сектора се увеличаваха реално като нарастваха с по-висок темп от инфлацията, то тази година намаляват като покупвателна способност.

От друга страна правителство на Радев се хвали, че е събрало допълнителни приходи. Но това са приходи, които са дошли наготово от инфлацията. С математически модел лесно може да се види, че няма повишена събираемост, а само инфлационни приходи. Нещо повече - събираемостта пада заради отпушената контрабанда и концесионираните митници.

Във внесената от правителството на Радев актуализация на бюджета нямаше нито един лев допълнително за образование. Проектът на Асен Василев предлагаше увеличаване на разходите с 1,8 млрд. и нито лев за образование. Оправданието на финансовия министър в парламента бе, че всичко в системата на образованието било осигурено. Да, образованието беше приоритет на предходното правителство и разходите за образование се повишиха с над 2 млрд. лева за 4 години. Няма предварително заложени дефицити в бюджета за тази година. Но има извънредна инфлация, която изисква да бъде компенсирана. Винаги има и дейности, които е полезно да се подпомогнат допълнително - например закупуването на въздухопречистватели. Вирусът COVID-19 се разпространява преди всичко аерозолно. Въздухопречиствателите спомагат за повече присъствено обучение, по-либерален режим за носене на маски, срещу всякакви други вируси и въобще за по-чист въздух в класните стаи. С 25 млн. лева могат да се закупят въздухопречистватели за всички учебни помещения (към момента в училищата са закупени 10 хиляди пречистватели при над 40 хиляди учебни помещения). С миналогодишната актуализация се предоставиха допълнителни 15 млн. лева за подкрепа на училищните бюджети и за закупуване на устройства и въздухопречистватели.

Затова преди месец при разглеждането на актуализацията с колегите от ГЕРБ направихме предложения за увеличаване на разходите за образование. При дебатите в парламента изложих като аргументи необходимостта от компенсиране на инфлацията, увеличаване на доходите в сектора, финансирането на мерки, които да осигурят максимум присъствено обучение, и това, че разходите за образование са с най-висока обществена възвръщаемост от всички публични разходи. Между двете четения на бюджета финансовият министър, явно осъзнавайки че без парламентарно мнозинство няма да му мине актуализацията, се съгласи на допълнително увеличение на разходите с 500 млн. лева, от които 23 млн. лева за образование - 15 млн. лева за висше и 8 млн. лева за предучилищно и училищно образование. Причината за системата на висшето образование да бъде гласувана по-голяма сума е, че народни представители от другите парламентарни групи - преподаватели във висши училища, също направиха предложения за предоставяне на допълнителни средства, като по този начин се формира мнозинство за подкрепа. И макар сумата за висшите училища да е по-ниска от тази, която предложихме - 24 млн., мога да кажа, че като цяло системата на висшето образование получи подкрепа.

За съжаление нямаше кой от другите парламентарни групи да подкрепи средствата за предучилищно и училищно образование. Одобрените 8 млн. лева на фона на инфлацията са крайно недостатъчни. При бюджет от 4 млрд. лева на система, това означава увеличение от 0,2%. Всъщност увеличение няма, тъй като бюджета на Министерството на образованието и науката беше намален с над 8 млн. лв. от началото на годината, заради пренасочването на средства към други сектори и допълнителните средства само компенсират намалението.

Жалко, че не подкрепиха системата и тези народни представители, които са учители и обичат да изтъкват, че са влизали с дневник в класна стая, но явно едно е да си бил част от системата, друго е да имаш мисията да я подкрепяш.

Така в крайна сметка, от 2,3 млрд. лева увеличение на разходите с актуализацията, само 8 млн. лева за предучилищно и училищно образование - по-малко, отколкото преди това са взети от системата. За най-голямата публична система - най-малко спрямо всички други. На културните институти бяха предоставени допълнителни средства за компенсиране на повишените разходи за енергоносители, за училищата и детските градини - не. В резултат на това за първи път от 7 години разходите за образование намаляват като процент от общите бюджетни разходи и БВП.

Не съм оптимист и за проекто-бюджета за следващата година, които ще подготви сегашното служебно правителство. Просто защото образованието не му е никакъв приоритет.

За двата месеца в 46-тото Народно събрание слушайки отношението на другите парламентарни групи към темата образование, не съм оптимист, че системата я чакат добри години откъм бюджетна подкрепа, ако се коалират и управляват, както ни обещават за пореден път.

За да имаме добро образование, трябва да имаме по-високо финансиране за сектора. Бюджетът за образование, разбира се, не е единственото важно нещо, но без него не могат да се реализират голяма част от политиките в сектора. Необходимо е учителските заплати да се повишават и поддържат на нива над 125% от средните за страната, защото само тогава ще имаме мотивирани учители и ще успеем да привлечем в учителска професия ученици с по-високи резултати. Необходими са още много средства за дейности по интереси и спорт, за по-качествена и здравословна храна, строеж на училища за преминаване към едносменен режим, изграждане на детски градини, намаляване на броя на учениците в паралелките и децата в групите в ДГ, ресурсна, логопедична и психологическа подкрепа, модерни  кабинети, спортни площадки, физкултурни салони, обновени дворове, образователни медиатори и още много неща. Всички тези политики и потребности не могат да бъдат обезпечени с един бюджет, но ако образованието е приоритет, може всяка година да се увеличават средствата и да се надгражда. Последните години това се правеше. Но нали всичко направено от ГЕРБ трябва да бъде заличено. Промяната/подмяната е в ход.

Преди няколко дни - на 5 октомври, Международният ден на учителя, Радев каза, че образованието трябвало да бъде национален приоритет. Чували сме го стотици пъти предизборно от почти всички политици и партии. Доколко обаче наистина е приоритет става ясно, когато дойде време да се прави бюджета. Румен Радев и Асен Василев имаха един шанс да покажат истинското си отношение към образованието. И го показаха - нула и на последно място. Както се казва - по делата им ще ги познаете.

На Асен Василев му обърнах внимание от парламентарната трибуна за това, че ако днес се чувства интелигентен и е станал министър, не е само защото се е родил умен (с каквото чувство за божествена нароченост живее голяма част от родния умнокрасивитет) или защото е учил една година в Харвард, а е станал такъв и благодарение на неговите учители тук в България.  

 


Топ новини

виж още

Актуална тема