Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Мрежата
  3. Юристът Любомир Талев с подробен анализ за странните назначения в правосъдното министерство

Мрежата

Юристът Любомир Талев с подробен анализ за странните назначения в правосъдното министерство

Юристът Любомир Талев с подробен анализ за странните назначения в правосъдното министерство - Tribune.bg
Снимка:

Юристът Любомир Талев направи подробен анализ и разкрива в свой пост във Фейсбук странни назначения в правосъдното министерство. В края на мандата на второто служебното правителство на Румен Радев се оказва, че за зам.-министър на Янаки Стоилов е назначена съдия Юлия Ковачева, която се прочу след като в първото служебно правителство на Румен Радев се опита да ограничи вота на българите от чужбина.

Ето какво още пише Талев за странните назначения:

ЧИЕ НАЗНАЧЕНИЕ Е ЮЛИЯ КОВАЧЕВА?

От медиите вчера научихме, че дългогодишната съдия (понастоящем във Върховния административен съд) и бивш член на Висшия съдебен съвет Юлия Ковачева е била назначена за заместник-министър на правосъдието. Любопитното около това назначение е, че то се случва по-малко от месец и половина преди датата на предсрочните парламентарни избори, ще рече в края на мандата на втория служебен кабинет на румен радев. Какво точно е накарало служебният министър проф. Янаки Стоилов да осъзнае нуждата от такъв безспорен професионалист в политическия си кабинет след изтичането на мандат и половина? За да си отговорим на този въпрос, нека сравним профила на съдия Ковачева с тези на другите двама заместник-министри на правосъдието, които очевидно не са избирани от проф. Стоилов, а са му натрапени от президентството като приближени и доверени лица на радев.

Мария Павлова беше служебен министър на правосъдието в най-първото служебно правителство на радев през 2017 г. (защо човек, който е бил министър, след това би приел заместник-министерски пост в същото ведомство, което както и да го погледнем, е понижение, е въпрос, чийто отговор би ни навел на много интересни изводи - от широчината на банката кадри на президента, до самооценката на някои хора). Първият ѝ престой в Министерството на правосъдието се запомни с връчения ѝ Златен скункс, задето изпрати от името на министерството букет на Монумента на Окупационната Червена Армия и за участието ѝ в сагата с изработения по указание на президента законопроект, отнемащ правото на глас на българите в чужбина (чиято сгласувателна преписка „мистериозно“ изчезна, след края на мандата ѝ). Второто ѝ пребиваване в МП започна с изричната задача да открие доказателтства за твърдението на един от кошаревските свидетели на Мая Манолова, че бил плашен със записи на изнасилване в затворите. От това, разбира се, не произлезе нищо, а и цялостният ѝ принос към дейността на министерството към днешна дата клони към нула. Злите езици твърдят, че понастоящем проф. Стоилов е в състояние на студена война с нея, като можем само да гадаем какви са причините за това.

Фигурата на втория служебен заместник-министър - пловдивския адвокат Иван Демерджиев - е по-неизвестна за широката публика, но не по-малко интересна. Слуховете твърдят, че е близък до президента по пловдивска линия и по-конкретно чрез падащия си по нацистките униформи президентски сътрудник Пламен Узунов, прочул се напоследък с това, че получава съдебни решения преди да са постановени, и ги изпраща на заинтересованите страни (убедени сме, напълно безвъзмездно), както и че беше заснет да получава плик с „пури и уиски“ от скандалния бивш митнически началник Петко Петков като знак на благодарност (причините за благодарнотта са спорни: според самия Петков оказана помощ при лечението на негов роднина, според не толкова доброжелателни коментатори - роднинско назначение в системата на митниците). Факт е, че приносът на Иван Демерджиев към дейността на министерството също е доста спорен. В неговия ресор е може би най-важната дейност на МП - нормотвормческата, но напоследък именно ту куца, като за последните три месеца на интернет страницата на министерството са публикувани за обществени консултации едва три проекта на нормативни актове общо, от които първият  - Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 от 2015 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, е изработен по време на редовното правителство на ГЕРБ и „Обединените патриоти“, а вторият - Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Наредбата за заплащането на правната помощ, предвиждащ увеличаване на заплащането за правната помощ, е изработен не от министерството, а от Националното бюро за правна помощ, като интересното е, че няма данни Иван Демерджиев, който, както казахме, е адвокат, да е декларирал конфликт на интереси във връзка с проекта, и да се е отстранил от процеса по съгласуването му. За сравнение, докато министър на правосъдието беше Десислава Ахладова, редовно всеки месец за обществени консултации бяха публикувани между два и четири проекта на нормативни актове, а в същия период беше извършена и комплексна оценка на въздействието на Закона да кадастъра и имотния регистър и на подзаконовите нормативни актове по прилагането му във връзка със създаването на имотния регистър. На практика последният месец с голям брой публикувани проекти на нормативни актове за обществени консултации в ерата „Демерджиев“  е юни, като става въпрос за проекти, изработени по времете на министър Ахладова (същото се отнася и до списъка със законопроекти, изпратен в 46 НС от служебното ръководство на МП и включен в отчета му).

Дебело държа да подчертая, че причината за това забавяне в нормотворческата дейност на МП не е в професионализма на експертите там, които, с малки изключения, са същите, а в начина на ръководство и приоритетите на прекия ръководител на тази дейност - служебният заместник-министър Иван Демерджиев. От предполагаемата му близост с кандидата за президент румен радев (засвидетелствана впрочем от камерите и обективите) произтича и видимото му желание на всяка цена да съдейства за постигането на целите на последния, дори и когато те не влизат в сферата на компетентност на МП. Нагледен пример за това е водещата рола на министерството при изработването на законопроект за прилагане на санкциите по Закона „Магнитски“, където с оглед на факта, че става въпрос за санкции, наложена от чужда държава, водеща роля би трябвало да има не МП, а МВнР. Крайният резултат от тази активност все още не е изложен пред зажаднялата публика, но ако медийните публикации, говорещи за носене на отговорност не само от пряко санкционираните лица, но и за техните роднини по права линия и по сватовство (нещо, което дори националсоциалистическа Германия и интернационалсоциалистическа Русия не си позволиха официално) са варни, това би било сериозен атестат за правосъзнанието на заместник-министър Демерджиев. Друг пример за неособено свързаната със служебното му положение деятелност на господина е усърдието му да консултира МРРБ и АПИ как да не изпълняват (т.е. да нарушават) сключените договорки за ремонт на пътната инфраструктура. Тук заместник-министърът стигна до гениалното прозрение, че валидно сключен договор може да се смята за прекратен, защото възложителят по него твърди, че е останал без пари - теза, която може да бъде оборена от всеки завършил облигационно право третокурсник по право, който знае, че обстоятелството, че длъжникът не разполага с парични средства за изпълнение на задължението, не го освобождава от отговорност (чл. 81, ал. 2 ЗЗД), тъй като парите са родово определени вещи, а „родът не погива“.

Дали мотивацията за цялата тази извънслужебна активност на заместник-министър Демерджиев е безкористното му възхищение от личността на президента, или (както твърдят злите езици), трябва да я търсим в това, че му е обещано ако проф. Стоилов все пак получи прословутото назначение в Конституционния съд, той да бъде следващият служебен министър на правосъдието, можем само да гадаем. Факт е, че цялата тези деятелност консумира ресурсите от качествени експерти в МП и ги отклонява от същинската дейност на министерството, в резултат на което тя страда. Факт е и, че от непремерените и реваншистки изказвания на Иван Демерджиев в стил Радев-Рашков (като публичната му закана отпреди известно време да осигури изповед, причастие и бръснене на служителите от Бюрото по защита на свидетелите) страда репутацията на министерството.

Този кратък обзор на професионалните качества и достойнствата на досегашните служебни заместник-министри от „президентската квота“ прави още по-ярък контрастът между  тях от една страна и съдия Юлия Ковачева от друга и прави въпросът защо доказан професионалист и авторитет в магистратската общност като нея трябваше да бъде привлечен в ръководния екип на МП едва в края на втория мандат на служебното правителство? Дали не наблюдаваме първото назначение за служебен заместник-министър на правосъдието, изхождащо не от президентството, а лично от проф. Стоилов? И не представлява ли то закъснял опит за еманципация от страна на последния, след като (както бях писал и по-рано) се е убедил, че след неохотното и неособено успешно изпълнение на поръчката на тандема Радев-Рашков срещу неудобния главен прокурор Иван Гешев няма да получи обещаното назначение в КС и желае поне да се опита да остане в историята като сравнително успешен служебен министър, а не просто като параван за изпълнението на поръчките на президентството? Или дори румен радев се е убедил в капацитета на протежетата си и е решил предизборно да пробва да подобри дейността на министерството? Предстои да разберем.

 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.