Да преосмислим ежедневието си в „Нюанс“
Визуалният артист Мариана Манева вдъхва нов живот на стари вещи в своята изложба „Преосмисляне на ежедневието“
Пандемията от COVID-19, която връхлетя света, без съмнение промени човечеството и оказа влияние на всяка частица от нашето житие и битие. Изолацията, на която бяхме подложени, определено бе шок за всеки от нас в забързания и изнервен 21 век, но от друга страна ни принуди да се спрем, да се вгледаме в себе си, да преоткрием семейството, да се замислим върху ценностите и приоритетите в нашия живот, да загърбим суетата и да се съсредоточим върху всички онези простички неща от ежедневието, които всъщност градят нашето щастие и смисъл на съществуване. Може би най-осезаемо това духовно израстване в тези смутни времена откриваме при хората на изкуството. Един от хубавите примери в това отношение е младата и изключително талантлива художничка Мариана Манева, която е визуален артист, работещ в областта на пластичните изкуства. Тя, както мнозина, е стигнала до нови хоризонти по време на пандемията както в личен, така и в творчески план. Арт галерия „Нюанс“ представя нейната последна изложба, която носи символичното име „Преосмисляне на ежедневието“. Характерно за нейните творби е комбинацията на дърво с различни материали, чрез които създава изчистени композиции със силно изразена пластика. Голяма част от посланията в тях са със социална насоченост, както добре може да се види и в последната й изложба. Тя използва излезли от употреба предмети от бита, които намират все по-малко приложение в съвременното ни общество, като променя техния контекст и ги превръща в произведение на изкуството.
„Това е посока на работа, която развивам в последните няколко години. В началото на миналата година Галерия „Нюанс“ беше организирала един конкурс за млади автори „Миналото начин на употреба“ и аз спечелих награда точно с такъв тип инсталация, озаглавена „Ежедневие“. Малко след това настъпи и пандемията от COVID-19 и изолацията, която наложи тотална промяна в нашето ежедневие, в резултат на което трябваше да преосмислим нашите ценности, приоритети и цели. Тази ситуация ми даде добро поле за изява да доразвия цялата тази тематика, защото всички ние имахме твърде много време да си стоим вкъщи. Благодаря на Галерия „Нюанс“ за възможността да реализираме тази изложба, защото тя е един вид продължение на цялата тази идея“, разкрива Мариана Манева за Tribune.bg.
Тя по оригинален начин вплита в творбите си вентилаторни перки, месомелачки, тигани, форми за кекс и различни метални части от стари машини, като по този начин им вдъхва нов живот.
„Винаги са поставени в центъра на композицията, като пластичен акцент, комбиниран с дърво и подчертан допълнително от цвят. Такива вещи намирам изхвърлени в пунктовете за вторични суровини или на битака. Голяма част от тях са ми подарени от мои колеги и приятели, защото знаят, че работя по тази концепция. Много е интересен процесът по създаване на една такава работа. В момента, в който видя такъв предмет, пред очите ми изниква нещото, в което може да се превърне той. Понякога са много различни идеите ми, те се избистрят и така се раждат едно, две или три произведения, в които присъства дадения предмет. Например няколко релефа „Много шум за нищо“, които са включени в изложбата, са във вариации. Тоест една идея търпи различни развития“, разказва още Мариана Манева.
Тя не скрива, че е повлияна именно от течението в съвременното изкуство Редимейд и разказва как се е запалила по него.
„Това е течение, което се развива първите десетилетия на миналия век, но дава отражение и върху съвременното изкуство. Много колеги работят в това направление. Първата ми идея за такъв тип работи се появи спонтанно по време на едно преместване, докато изхвърлях стари вещи и тъкмо беше дошъл реда на няколко стари тигана и една форма за кекс от бабино време, когато в съзнанието ми изплуваха произведенията на американския концептуалист Джоузев Косут – „Един и три стола“ и „Един и три тигана“, който е последовател на бащата на течението Редимейд Марсел Дюшан. Веднага ми хрумна, че предметите могат да влязат в употреба и ги прибрах в ателието, където зачакаха търпеливо, докато идеята отлежи и се превърнат в настоящите произведения на изкуството. Първата работа, която се появи е релефът – „Hot point“, в който включих единия тиган. След време излезе песента „Кекс”, и понеже съм от Габрово – столицата на хумора и сатирата, реших че старата тава за кекс на баба заслужава по-голямо внимание и веднага стана част от друг релеф“, споделя още Мариана.
По думите й процесът по създаването на една такава инсталация всеки път отнема различно време, тъй като това зависи от вътрешните импулси, вдъхновение и емоции на твореца, които го движат в даден момент или период от време.
„Първо идва идеята, после преосмислянето. Може би самото изпълнение на задачата не отнема толкова много време, но изпипването на творбата до нейния краен вариант наистина е дълъг процес. Има работи, които съм правила в продължение на няколко месеца, други в рамките на 4-5 дни, подтикната от творческия порив“, казва Мариана и допълва, че ще продължи да развива тази серия.
Тя определено поставя своя индивидуален почерк върху дървопластиката чрез комбинацията на дървото с различни пластични материали, което я отличава от нейните колеги, които работят в тази област.
„Другата насока, в която се опитвам да се развивам, е така наречената монументална пластика. Имам участия в най-различни международни скулптурни симпозиуми и се надявам нещата да вървят в добра посока и всички тези форуми, които бяха затворени, лека-полека да започнат да отварят врати, за да може ние творците да се включваме във все повече такива проекти“, изрази надежда Мариана Манева.
Ако и вие искате да преосмислите своето ежедневие, да се заредите с изкуство и приятни емоции, заповядайте в Арт галерия „Нюанс“ в столицата на ул. „Иван Денкоглу“ No 42. Изложбата „Преосмисляне на ежедневието“ може да бъде видяна до 3 октомври.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/multimediq/da-preosmislim-ezhednevieto-si-v-niuans/