Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. 130 хиляди шофьори у нас са пътни терористи

Общество

130 хиляди шофьори у нас са пътни терористи

130 хиляди шофьори у нас са пътни терористи - Tribune.bg
Снимка:

Ниска концентрация и висока скорост - сред най-големите проблеми при шофирането

Българите смятат, че шофират безопасно. Въпреки това 130 хиляди от родните шофьори са пътни терористи. Това съобщи за Tribune.bg Яна Спасова, управител на  Изследователска агенция „Explica“ веднага след представянето на тазгодишното издание на Национален индекс за безопасно шофиране SDIndex (Safe Drive Index).

„Има едни хора, които ние наричаме пътни терористи, които правят всички неща едновременно – т.е. слабо се концентрират, превишават скоростта и карат агресивно. Те всъщност са 130 хиляди души и това изобщо не е малък брой, близо 6 % от активните водачи в България“, посочи Яна Спасова.

2,4 милиона души са активните водачи в България. Доказано е, че всички те допускат грешки. По данни на Пътна полиция за 2018 от Доклада за пътния травматизъм 96% от всички пътнотранспортни произшествия и 97% от загиналите в пътни инциденти са в резултат на нарушение на водача, т.е. на човешка грешка.

„Водачите имат три основни проблема: единият е ниската концентрация, другият е склонността да превишават скоростта и третият проблем е, че имат  желание да направят и умишлени нарушения“, обяснява Спасова.

Превишаването на позволената скорост, определяно като „неволно”, е най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на леки и лекотоварни автомобили на възраст между 18 и 75 г. 71% от запитаните 1000 водачи отговарят, че това им се е случило поне веднъж през последната година.

Стойността на Индекса за безопасно шофиране за 2018 г. е 89,6 при максимална стойност 100 (най -нерисково поведение на пътя) и минимална стойност 0 (най-рисково поведение на пътя).

„Това означава, че българският шофьор е категоричен в мнението си, че шофира безопасно“, коментира Яна Спасова.

„Българинът все още смята, че грешката е в някой друг. Водачите в  нарушение прехвърлят отговорността на друго лице, не могат да си поемат отговорността“, коментира за Tribune.bg началникът на сектор „Пътен контрол“ към ГД „Национална полиция“, гл. инспектор Росен Рапчев.

„Всеки един анализ, който е базиран на статистически данни  на нас ни помага, за да можем да предприемем адекватни действия  за промяна на нещо в положителна насока – намаляване на жертвите от пътнотранспортни инциденти. Хората, които влизат и решават този тест, имат вече съпричастност. Те стават съпричастни към безопасността на движението. И това е апелът, който трябва да отправим към всеки един участник в движението, не само водачите да съблюдават и да спазват правилата за движение. Когато  се научим да спазваме всички правила за движение и бъдем личен пример за всеки един около нас, това ще доведе наистина до значително намаляване на жертвите на пътя“, каза още той.

През 2019 година SDIndex ще обхване и водачите на камиони и автобуси.

Андреа Драганова


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети

Правилно ли е решението за отпускане на великденски добавки за най-бедните пенсионери?
Покажи резултати Скрий резултати