7% са гратисчиите в столичния градски транспорт
Приходите на Центъра за градска мобилност растат
След промяната на цените на превозните документи и въвеждането на нови такива през 2016 година, приходите на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) от продажба на превозни документи през 2016 година са 107 957 хил. лв. с ДДС, през 2017 г. - 116 689 хил. лв., а през 2018- 120 820 хил. лв. Това съобщават от ЦГМ, предава БГНЕС.
„Постоянното увеличение на приходите се дължи на повишения брой продадени абонаментни карти и най-вече годишните персонализирани карти, които бяха въведени като превозен документ през 2016 година. През 2015 г. броят на продадените карти е 225, а в момента те са 30 000“, посочват от там.
Попитани за какво се използват тези средства, от ЦГМ отговориха, че приходите от тази дейност отиват за разплащане на транспортната задача за съответната година. И добавят, че през 2015 година пробегът на градския транспорт е бил 58 485 хил. км, а през 2018 г - 60 557 хил. км.
Повишаването на цената на билета за еднократно пътуване не е покачило гратиса, а е провокирало пътуващите да го заменят с абонаментни карти. Според ЦГМ с тях цената на едно пътуване може да падне до 50 ст.
„След промяната на тарифната политика, която позволи по-евтини годишни абонаментни карти, беше направено проучване, което показа, че гратисът е не повече от 7 на сто. Към настоящия момент анализите на дружеството показват, че той не се е увеличил. Повечето от редовните пътници на обществения транспорт предпочитат дългосрочното решение при закупуването на превозните документи“, посочват от ЦГМ.
Стана ясно още, че близо 240 контрольори следят за редовността на пътниците в градския транспорт. Част от тях работят и като кондуктори в нощния транспорт. Независимо от по-солената цена на билета и глобите не се наблюдава ръст в приходите от санкции.
„През 2015 година когато билетът беше 1 лв., събраните суми от глоби са били 290 000 лева. През 2016 година когато цената на билетчето стана 1,60 лв. приходите от санкции продължиха да растат, но това не важи за 2018 година. Една от причините е, че в средата на 2016 година хората получиха възможност да ползват по-изгодни карти за превоз“, обясняват от дружеството и добавят, че няма определени райони, в които да се наблюдава по-висок процент на нередовните пътници.
„Политиката на ЦГМ е да подпомага редовните пътници като им осигурява повече възможности и по-добри условия. Контролът е само малка част от тази политика. С въвеждането на тикет-системата до края на 2020 г., която в момента е в първата си пилотна фаза, ще има повече данни за редовността на пътниците. С нея се осигурява видео наблюдение, а самата система ще позволи да се събират повече и различни данни. Например системата, която брои пътниците, може да ни каже колко човека се качват, тази за таксуване – колко са валидирали превозните си документи и разликата ще ни покаже дали има гратис по тази линия, което ще позволи по-добре да насочим функциите на контрольорите. Също така ще знаем и натоварването по дадена линия с обективни, ясни и точни данни в реално време, така че ако се налага, да предложим допълнителни превозни средства по тази линия“, обясняват от ЦГМ.
Попитани за какво ще се използват надвзетите суми в размер на над 70 000 лв. за последните четири години от апаратите за билети, поставени в тролеи и трамваи, от там обясняват, че те отиват в бюджета на „Столичния електротранспорт“, който ги използва за поддръжка и ремонт на съществуващата система за заплащане на услугата. От там уточняват още, че няма как апаратите да започнат да връщат ресто и добавят, че именно с тази цел са сложили надписи, че устройството не връща ресто.
„Това ще се промени с пускането на тикет системата. Тогава тези апарати ще бъдат премахнати“, уточняват от дружеството.
Един от укорите към градския транспорт е, че липсват места за закупуване на билети и карти. От ЦГМ казват, че към момента пунктовете за продажби на билети са общо 63, като нови са изградени в кв. „Гоце Делчев“, автостанция „Изток“ и Нови Искър.
„ЦГМ има и мобилни екипи, които зареждат карти на място в бизнес центрове или районите около София. Има и голяма мрежа от търговци, които работят с ЦГМ. Системата MPASS за дневни и нощни карти работи онлайн, а с тикет системата ще се сложи и край на опашките пред пунктовете за зареждане на превозни документи, защото това ще може да става през мобилно устройство“, заявяват от дружеството.
Ще се запази и съществуващата сега възможност да си купим билет от водача на превозното средство.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/7-sa-gratischiite-v-stolichniya-gradski-transport/
Коментари (0)
Добави коментар