Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Калоян Паргов: Нужно е опростяване на тарифата за превоз на пътници

Общество

Калоян Паргов: Нужно е опростяване на тарифата за превоз на пътници

Калоян Паргов: Нужно е опростяване на тарифата за превоз на пътници - Tribune.bg

„Метрополитен“ трябва да се откаже от монопола си и да имаме единна система за билети и карти, категоричен е Калоян Паргов

В Столичния градски транспорт има дупка от 178 милиона лева, дори и преди ситуацията с газа. Това обясни пред Tribune.bg заместник-председателят Комисия по транспорт и пътна безопасност в Столична община Калоян Паргов.

„Тези пари ръководството на Столична община ги търси от правителството, а правителството обмисля дали да подпомогне Столична община. Темата тук е „пари срещу реформа“, обясни общинарят.

Според него е грешен сегашният подход – ориентация спрямо разходите.

„Не стигат пари? Ще ги вземем от пътниците, без значение дали на тях им е удобно това, което ще им предложим. Без значение дали е качествен транспортът, дали е лято, дали е зима… Дали чакането на превозното средство е 5 или 35 минути и т.н.“, обясни настоящата ситуация социалистът.

Калоян Паргов е категоричен, че е нужен подход, в който пътниците са на първо място.

„Със сигурност тогава държавата би погледнала по друг начин, защото в момента има едно недоверие към ръководството на Столична община по отношение на това дали харчат парите ефективно. И там е проблемът. Аз неведнъж съм го казвал – когато има такова недоверие, не може да очакваш разбиране за един или друг проблем. Държавите в Европа подпомогнаха своите градски транспорти заради недостига на средства след намаления пътникопотока и приходите, но там няма проблем с доверието. Финансовите проблеми навсякъде са еднакви - най-вече свързани с инфлационните процеси и с цените на горивата“, обясни той.

На първо място от той предлага подобряване на ефективността на градския транспорт и лесен достъп до графика за движение на превозните средства в различни платформи – Sofiatraffic.bg, Google maps, Move it и т.н.

„Некоординираните промени в разписанието на градския транспорт и маршрутите на превозните средства създават трудности. Софиянци са свикнали с модерните технологии и това би ги улеснило да се ориентират къде и какво би им свършило работа да се придвижат от точка А до точка Б. Трябва и синхронизация на спирките и разписанията на видовете транспорт – наземен и метро, за да може да има връзка с прекачване“, обясни той.

Паргов не вижда пряка опасност от вдигане на цената на билетчето. Припомни, че и сегашната цена от 1,60 лв. падна в съда.

„Ние имахме възможността в една съдебна сага да оспорим поскъпването отпреди 5-6 години. Беше дълга сага, от която излязохме прави. Съдът прие нашите аргументи и отхвърли разход-ориентирания подход за повишаване на цената на билета. Разбира се, оттогава досега тази наредба се е променяла и вече не е същата. Това са чисто правни аргументи. В момента предстои да се приеме нова тарифна политика. БСП има своите предложения“, разкри Паргов.

Той ще настояват за опростяване на тарифата за превоз на пътници. Социалистите не са съгласни с идеите на ГЕРБ, „Демократична България“ и Борис Бонев, които, опасяват се, ще объркат пътуващите и ще направят системата още по-сложна.

В момента няколко са предложенията са бъдещето на билетчето: пропуск за 30 минути с опции за 60. Борис Бонев пък предлага билет за 40 минути с опция за 90.

„От всичката тази пъстрота на тарифната политика, хората трудно могат да си направят сметката и да преценят какво ще им е по-изгодно да купят. А нещата трябва да са много по-опростени“, категоричен е Паргов.

Текущите проблеми на градския транспорт са няколко, обясни той.

„Първо – бавното и неудобно пътуване с градския транспорт, което дразни софиянци и всички, които използват този транспорт. Второто - начинът, по който се издават превозните документи. В момента имаме двама издатели: Центърът за градска мобилност (ЦГМ) и „Метрополитен“. Това не е добре. Издателят трябва да е един. „Метрополитен“ трябва да се откаже от този си монопол върху билетчетата в метрото, за да може да имаме единна система. Трето – усложнената бюрократична тарифа за превоз на пътниците. Тя трябва да е проста. Хората гледат списъка с различните видове пътници, с правата, които имат, с намаленията, които ползват… и се объркват. Когато се намеси и тарифирането по време, недоумението ще е по-голямо“, опасява се той.

Общинарят определя като популизъм идеята на Борис Бонев Центърът за градска мобилност да бъде закрит и всички дружества да се слеят в едно.

„По същество това не е реформа. Да се сливат или отделят някакви дружества носи и плюсове, и минуси. Реформа обаче би било оптимизирането на транспортните маршрути и на разходите. Вече има изградена тикет система, която генерира данни, на които можем да се облегнем за пътникопотока и предпочитанията на пътниците. Това може да бъде основа на истинската оптимизация“, вярва той.  


Топ новини

виж още