Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Четиво за прагматици – 7 проблема, които София реши в последните 10 години

Общество

Четиво за прагматици – 7 проблема, които София реши в последните 10 години

Снимка:

Големият град. Отвън мечтаем да се гмурнем в него - високи заплати, лъскави сгради, метро, бързи коли, широки булеварди, паркове, развлечения. Отвътре ни мори динамиката - чистотата на въздуха, проблеми с паркирането, трафик, задръствания, шум. Истинска лудница. Колкото повече хора - толкова повече възможности. Но и повече проблеми. Милион и половина живеят в столичния град. И броят им нараства всеки месец, може би всяка седмица дори. И всеки, намерил възможности за работа и развитие тук, става част от потребителите на цялата инфраструктура, транспорт, чистота, детски градини, паркоместа, училища, общински болници ... всички ресурси, които един столичен град предоставя на своите обитатели, пише в свой анализ Dir.bg.

Животът в големия град е свързан с постоянно нарастващи очаквания и нужди на неговите жители. Управлението му - с непрекъснато развитие и решаване на купища проблеми от всякакво естество.

Промени ли се нещо в София през последните 10 години? Ето 7 проблема, които са решени, и за които можем простичко да кажем, че днес е по-добре от вчера. Вярно е, че добрите новини за мнозина са просто част от пейзажа и влизат в графата "столичната управа просто си върши работата". И така да е. След като сме винаги готови да посочим проблемите, защо понякога да не кажем и добра дума за намерените решения.

Чистотата

Помните ли лятото на 2009 в София? Боклуците, които преливаха от всеки ъгъл, миризмите, бездомните кучета, които разнасяха отпадъци от неизпразнените контейнери. Градът беше задушен от балите, които по спешност трябваше да се махнат от площадките в Суходол.

Кризата с боклука в София е вече далечен спомен и раздел в снимковия архив на вестниците. Днес сметта на града са почиства редовно, дори сметосъбирането е разделно. И докато през 2009 г. всички отпадъци на София се депонираха в сметища, сега - през 2019-а, 85% от тях се оползотворяват в инсталациите на завода за преработка на боклук. За справка - само от автоматизираното им разделяне резултатът е около 2 тона алуминий на ден, предимно от кен опаковки и дезодоранти.

Зелена София

С 65 000 дървета е по-зелена София днес, в сравнение с 2009-а. Това се равнява на поне 200 000 кв. м нова гора, засадена по улиците на столичния град. И някак си всички виждаме, че броят на колите се увеличава и трафикът нараства. Но зелената част на нашия град също расте - към общинските земи са присъединени допълнително над 1 млн. кв.м нови гори. Облагородени са общо 29 парка и градини, сред които Южен парк, Герена, паркът в Студентски град, Борисовата градина, Докторската градина, градина Баня Лозенец. За първи път от десетилетия София има и напълно нов парк - парк Възраждане в Зона Б5. За тези, които не знаят - в момента се изгражда и първия в столицата голям аквапарк.

Бездомните кучета

Изключително чувствителна тема е и намаляването на броя на бездомните кучета. През 2009 г. те бяха повече от 12 000. Въпреки многото гласове за насилствено умъртвяване на животните по инициатива на кмета Фандъкова, с изграждането на два нови големи приюта и в съвместна работа с европейски екоорганизации, броят на безстопанствените кучета намаля на малко над 3000 в момента, без да се прибягва към нехуманни мерки. В София вече се развиват и програми са осиновяване, които работят усилено в ромските махали и селата с дворните кучета.

Градският транспорт

Помните ли вечно наклонените стари Икаруси с висящи от вратите хора и как пътуването в града се превръщаше в изпитание на волята? А безкрайното чакане по спирки с взиране в далечината, без да знаем кога и дали въобще ще пристигне транспорт? През 2009 г. средната възраст на автобусите в София е над 20 години, като по улиците се движат и пуфтящи машини от времето на Пражката пролет.

Модернизацията на градския транспорт започва на високи обороти през 2013 г. Оттогава до момента са обновени около 90% от возилата, като всички новозакупени автобуси са ЕВРО6 стандарт. Днес средната възраст на парка е 6 г. София вече е част от новата тенденция в големите градове по света. В столицата вече се движат първите 20 електробуса, а 15 са в процес на доставка. Планира се купуването и на още.

Метрото

С бързо темпо върви и развитието под земята. Докато през 2009 г. общата дължина на метрото беше 9 км, днес тя е 40, а след довършването на третата линия през 2020-а ще бъде 52 км. Днес всеки ден го ползват около половин милиона граждани, а пътуването от "Младост" до "Обеля" отнема по-малко от 30 минути. Освен че има оценка за реализирането на най-чистото метро в Европа, с него София спестява огромни количества вредни емисии.

Бърза София

Ако преди години кръстовищата на няколко етажа бяха по-близо до фикцията, днес те са реалност и важна част от ежедневния маршрут на столичани. Най-показателни са пътните възли на Семинарията, Телевизионната кула, Лъвов мост и кръстовищата на бул. "Aкад. Иван Гешов" с ул. "Св. Георги Софийски" край ВМА и на бул. "Андрей Сахаров" с бул "Андрей Ляпчев" в "Младост".

Новата инфраструктура върви и с реновиране на вече съществуващата. Почти няма основен булевард, който да не е минал през основен ремонт - мостовете на "Цариградско шосе", бул "България", "Владимир Вазов", "Черни връх", "Александър Малинов", "Васил Левски", "Никола Мушанов" и кръстовището пред Софийския университет са най-видната част от примерите, а в последните години започват и инвестиции в по-малките основни квартални улици.

Обновеното лице на София личи и в проектите, за които повишеният през последните години критерий предизвика публични полемики. Пример за това е емблематичната улица "Граф Игнатиев". Достатъчно е да си спомним разпръснатите по нея сергии, потрошените паважи и амортизирани релси, за да видим разликата с крайния резултат, постигнат днес.

Гостоприемна София

Турист е всеки пренощувал в хотел гост на дадена дестинация, смятат от Световната организация в сектора. В последните 10 години София се превърна в атрактивна туристическа дестинация. Повече от двоен е ръстът на пренощувалите в София чужденци от 2010 до 2018 г., почти двойно повече българи годишно също посещават столичния град за същия период. Очаква се общият брой туристи в столицата да надхвърли 1,5 милиона души за 2019 г. - толкова, колкото са и жителите на столицата. Много повече са посетителите на града, които не са пренощували в него, а са направили дневни екскурзии.

В заключение - няма град без проблеми. И колкото е по-голям градът, толкова повече и по-мащабни за решаване са проблемите. Парижани се оплакват от трафика, в Рим недоволстват от чистотата на града, в Берлин наскоро имаше напрежение заради редовните закъснения в градския транспорт. За проблемите на София четем ежедневно. Но ако направим кратка пауза в устрема си всичко да критикуваме и погледнем за минута назад във времето, ще видим и пътя, който е извървян.

Източник: Dir.bg  


Коментари (2)

Дрън дрън Нищо от тези проблеми не са решени, напротив задълбочени са. икарусите си пътуват все още, а пък новите са толкова опасни, самите шофьори се оплакват. Мръсен въздух, Борисовата градина не прилича на парк, с на стари падащи дървета, обрасли.мръсни, счупени плочки, след.зимста асфалтиран и булеварди са с огромни дупки и пропадания. а тази миловидна учителка по руски език.си мисли, че управлява София.Да си ходи в затвора заедно с циганите.
11.09.2019 18:33 / Отговор
Радио Позитано Браво, другарю, така те искаме, ти си наш'та гордост!
12.09.2019 09:17

Добави коментар




Топ новини

виж още

Мнения

виж още

Мрежата

виж още

Хороскоп

архив