Европейският център за транспортни политики със сигнал до прокуратурата срещу Васил Терзиев
Европейският център за транспортни политики чрез председателя си Диана Русинова сезира чрез сигнал с входящ номер и.ф. главен прокурор по случая с пътната връзка между път II-16 (Околовръстен път) и бул. „България“.
Сигналът е относно искане за проверка по казуса с евентуалното бездействието на Столична община по отношение на затворената пътна връзка между път II-16 (Околовръстен път) и бул. „България“ лица в Столична община със знанието на кмета на София Васил Терзиев.
Ето какво се казва в сигнала:
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН САРАФОВ, Сдружение „Европейски център за транспортни политики“ се обръща към Вас с настоящия сигнал, за да поиска извършване на проверка относно евентуално бездействие от страна на Столична община във връзка със затворената пътна връзка между път II-16 (Околовръстен път) и бул. „България“, която е затворена от 31.05.2024 г. до настоящия момент. Тази пътна връзка е изключително натоварена и е от стратегическо значение както за столицата, така и за националната транспортна мрежа. Тя свързва важни транспортни артерии и е ключов коридор за движението на хора и стоки както в рамките на София, така и към югозападната част на страната.
Затварянето на този участък сериозно затруднява движението, създавайки значителни задръжки в трафика и възпрепятствайки нормалното функциониране на транспортната система. Считаме, че допуснатото затваряне от над четири месеца, в които не се случва нищо по отстраняването на проблема нарушава разпоредбите на чл. 3, ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), а именно: „Лицата, които стопанисват пътищата, ги поддържат изправни с необходимата маркировка и сигнализация за съответния клас път, организират движението по тях така, че да осигурят условия за бързо и сигурно придвижване и за опазване на околната среда от наднормен шум и от замърсяване от моторните превозни средства“. Липсата на действия за възстановяване на пътната връзка от страна на Столична община поставя под въпрос ангажираността на компетентните органи към поддръжката на критичната инфраструктура. Още повече, налице е обосновано съмнение, че подобно бездействие може да има последици, които засягат не само икономическата стабилност, но и националната сигурност, като пряко възпрепятстват свободното движение по национално значими транспортни връзки.
Липсата на предприети мерки по възстановяване на движението или предприемането на СМР за укрепване на опасния надлез е възможно да се извършва с користна цел, а именно, за да се увеличи значително и многократно стойността на последващите ремонтни дейности.
В този контекст, молим да бъде извършена проверка по следните въпроси:
1. На какво основание и имал ли е право кметът на. Столична община да разпореди затварянето на пътната връзка?
2. за чия сметка е било извършено обследване и имал ли е право кметът на Столична община да възлага подобни действия с пари от бюджета на общината?
3. Какви са причините за затварянето на пътната връзка и дали Столична община е предприела каквото и да е действие за нейното възстановяване?
4. Има ли предприети мерки за търсене на алтернативни решения за облекчаване на движението в района?
5. Налице ли е нарушение на нормативни разпоредби, свързани с поддръжката и експлоатацията на пътната инфраструктура от страна на общинската администрация?
6. Какви мерки са предприети за информиране на гражданите относно състоянието на този инфраструктурен участък и действията за неговото възстановяване?
7. Застрашена ли е по този начин националната сигурност, предвид важността на пътната връзка за националния транспортен трафик? 8. При въвеждането на временна организация и безопасност на движението били ли са изпълнени всички условия съобразно разпоредбите на чл. 3, ал. 2, ал. 3 и ал. 4 както и на чл. 14, ал. 1 от ЗДвП, както и на всички подзаконови разпоредби произтичащи от този член?
УВАЖАЕМИ Г-Н САРАФОВ, Молим Ви да разпоредите пълна проверка за това дали са били спазени всички разпоредби на Закона за пътищата, Закона за движение по пътищата, Закона за устройство на територията, Закона за обществените поръчки и всички произтичащи от тях подзаконови нормативни правила, при затварянето на пътната връзка между СОП и бул. „България“ от страна на Столична община. Молим, в случай че бъдат установени евентуални нарушения или бездействие, да бъдат предприети необходимите правни мерки спрямо отговорните лица, с цел възстановяване на нормалната експлоатация на пътната връзка и предотвратяване на евентуални рискове за националната сигурност.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/evropeyskiyat-tsentar-za-trans/