Историята на патриаршеските одежди
Патриаршеската корона ще бъде сложена на главата на новия духовен водач на българската православна църква – тя е златна, тежка и символ на вярата. Короната е от 1953 година и е принадлежала на патриарх Кирил.
„Когато я свалят по време на служби се получва голяма червена черта – това символизира трънливият венец, който е носил нашият Бог“, разказва пред бТВ Дафинка Граховска – журналист.
Жираир Гюрджиян е майсторът, който е изработил златната корона на българския патриарх. Той е бил изявен пловдивски златар, който е работил с брат си.
Зелената патриаршеска мантия
Тя символизира всичко, което и една архиерейска мантия: източващите от архиерея, като отобраз Христов, едемските реки Тигър и Ефрат в Рая, които символно са извезани по гърба на мантията и др. Като пастирско наметало тя напомня, че ролята на архиерея е да води паството си към Царството Божие.
Защо е зелена? За да се отличава от червените мантии на Константинополските патриарси подарявани им от Византийските императори. Зелени са били мантиите и на Преславсите ни предстоятели, традицията се е съхранила и при преместването на престола в Дръстър, Сердика, Преспа и Охрид.
В зелен цвят на мантията си е бил българският Охридски архиепископ, за когото е известно още, че се е и подписвал със зелено мастило, в отличие от Вселенския патриарх, който се подписва с червено мастило.
Българската зелена патриаршеска мантия е символ на автокефалния статут на Българската църква. А влиянието на БПЦ сред славяните е оказало такава роля, че предстоятелите на всички славяноезични църкви носят зелени мантии – Сръбска, Руска, Полска и Чешка църкви, вкл. и Грузинската. Така зеленото става символ на патриаршеското достойнство в слявяноезичните църкви.
В деня на Интронизацията, новоизбраният български патриарх ще бъде и със зелен епатрихил и омофор, специално ушити за тържественото събитие.
Бялата епанокалимавка
Тя символизира не само духовната чистота на личността, а най-вече чистотата на православната вяра и нейната непорочност, за които предстоятелят трябва да съблюдава и които да провокират у него стремеж към лична чистота и благочестие на повереното му паство.
Традицията на бялото покривало на главата идва от исихазма. Според преданието на Църквата, такова бяло було е подарено на св. Патриарх Евтимий Търновски при ръкоположението му от Константинополския патриарх св. Калист в Константинополската "Св. София".
Бялата епанокалимавка става традиционна сред славяноезичните църкви.
При българските предстоятели от ново време, тя е въведена от блаженейшия екзарх Стефан.
Патриаршеският жезъл
Патриаршеският жезъл не е различен от епископския. Молитвата при връчването му е идентична с тази при епископската хиротония и напомня за разцъфтелия се жезъл на Аарон, който се е съхранявал в Ковчега на завета.
Жезълът, който ще бъде връчен на новоизбраният Български патриарх е жезълът на Българския патриарх Кирил, първият след възстановяването на Българската патриаршия 1954 г.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/istoriyata-na-patriarsheskite-/