Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Как недостатъчният сън влияе върху целия ни живот

Общество

Как недостатъчният сън влияе върху целия ни живот

Снимка:

Някои хора не могат да намерят време за сън, а други си лягат навреме, но не могат да заспят... И едното, и другото са еднакво вредни за организма.

Когато се отказваме от съня (или той се отказва от нас), нещата не вървят в добра посока. Рано или късно всеки се сблъсква с това. Според медицинските критерии за безсъние се говори, когато човек не спи три нощи седмично. Количеството и качеството на съня дават отражение върху всички сфери от живота.

Недостатъчният сън и телесното тегло

Вероятно и сами сте забелязали, че недостатъчните сън и почивка провокират появата на зверски апетит. Защо това е така ще обясним в следващите редове.

Необходимото ни количество сън е 7-8 часа, но ние често жертваме нощната почивка заради по-важни дела: трябва да довършим проекта, по който работим, да подготвим оферта, отчет или имаме друг неотложен ангажимент. Но!!! Какво се случва с организма, когато не му достига сън?

Ако не спим нужното време, то ние ядем, като обикновено залагаме на сладките и тестените изделия. Забелязали сте?

Енергийната храна измамно компенсира недостигът на енергия, която ние не сме получили от пълноценния сън.

Късното заспиване е пряк път към натрупване на излишни килограми. Ако си лягаме късно, последното ни хранене далеч не е в 19:00 часа, а обикновено час-два преди заспиване. Тогава стомахът изпраща фалшиви гладни спазми и симулира пред мозъка.

Толкова за заспиването. Сега няколко думи за утрото. Ах, утрото! То не е добро нито за пълния (вече разтегнат от храната) стомах, нито за главния мозък (заради такава примитивна лъжа), нито за нас, защото поглеждайки се в огледалото, ще видим подпухналото си отражение. Колкото до предстоящия ден, то той ще ни изненада с внезапно желание да изядем парче торта, цяла франзела с масло или нещо друго, което да ни даде бърза енергия.

Съществуват множество изследвания, посветени на връзката между съня и затлъстяването. Например Gerda Pot и нейните колеги от Кралският колеж в Лондон извършват мета анализ на 11 такива труда. А изследвания в European Journal of Clinical Nutrition доказват, че недоспиването не увеличава енергийния разход (както твърдят някои), затова пък заставя да се консумират повече калории.

Излишно приетата храна през последните 24 часа след недостатъчен сън е равна средно на 385 калории.

Отбелязва се също, че хората, които не си доспиват, консумират по-малко протеини и повече мазнини.

В мозъка на тези хора се активират области, които отговарят за удоволствието от храната (и по-точно за чувството на очакване, че сега ще изядеш нещо вкусно). Именно затова човек търси допинг целия ден, пренебрегвайки нощния безплатен. Еликсирът на младостта и гаранцията за бодрост през деня е мелатонинът. Ако не си легнем до 23:00 часа (ако трябва да бъдем честни, дори до 22:00), не получаваме своята подмладяваща хормонална дажба.

Недостигът на сън нарушава биологичния ни часовник, а заради разстроените ритми се нарушава регулирането на лептин и грелин - два важни хормона, които участват в управлението на енергийната обмяна и влияят върху чувството на глад и усещането за засищане.

Трябва да кажем още, че сънят въздейства върху метаболизма. Нарушената обмяна на глюкозата води до натрупване на излишно тегло. Само една нощ без сън може да намали чувствителността към инсулин с 30%. Ограничаването на времето за сън до 5 часа на нощ (дори само за няколко дни) също предизвиква метаболитни нарушения на глюкозата. Рискът от диабет се увеличава, ако човек спи по-малко от 7 часа на нощ. Затова и хората, които не си доспиват, често търсят сладки храни: заради понижената чувствителност към инсулин, глюкозата не постъпва в клетките, и тялото се чувства изтощено. За да се коригират последиците, е нужен здрав сън поне седмица.

С две думи: който не спи, яде. Може и да е вкусно, но очевидно не е в полза на фигурата.

Недостатъчният сън и интелектът

Известно е, че по време на сън мозъкът работи значително по-интензивно, отколкото при бодърстване. Съществува пряка причинно-следствена връзка между съдържанието на амилоид в мозъчните тъкани и безсънието. Амилоидът е белтък, който образува плаки, формиращи когнитивен дефект и нарастваща деменция при болест на Алцхаймер. Колкото по-лош е сънят, толкова по-висока е концентрацията на амилоид в тъканите на главния мозък. По време на сън протича жизненоважен процес: организмът отстранява излишъкът от амилоиди от главния мозък. Хората, които влизат в рисковата група, по отношение на развитието на болест на Алцхаймер, се оплакват по-често от проблеми със съня, дневна сънливост, нощно събуждане, отколкото тези, които не са предразположени към заболяването.

Недостатъчният сън и нивото на стрес

При недоспиване се активира симпатиковата нервна система. Нейното активиране е необходимо на организма за защита от стрес, от прекомерно умствено напрежение и повишено физическо натоварване.

Възбуждайки се, симпатиковата нервна система освобождава хормона норадреналин (норепинефрин), който увеличава пулса, сърдечния ритъм и кръвното налягане.

Почивката, сънят, медитацията, релаксът и чувството за истинска любов са фактори, които активират парасимпатиковата нервна система. Тя нормализира пулса и кръвното налягане.

Ако не спим, то циклите на симпатиковата и парасимпатиковата нервна системи не се редуват, сливат се - повишава се нивото на възпалителните цитокини, от което страдат кръвоносните съдове. С времето се развива артериална хипертония (високо кръвно налягане). Хората, страдащи от безсъние, са изложени по-голям риск от исхемична болест на сърцето.

Недостатъчният сън и сексът

Изследователи от Университета в Мичиган доказват, че недостигът на сън е най-важният фактор, който оказва отрицателно влияние върху желанието на жените за секс. По време на сън се увеличава производството на хормони, отговорни за сексуалността. Само един допълнителен час сън увеличава с 14% вероятността на следващия ден жената да желае интимност.

При мъжете тази сфера е още по-силно засегната при хронично недоспиване: намалява се нивото на тестостерона, следователно, и либидото.

Тестостеронът не само стимулира мъжката полова система, но и увеличава синтеза на белтъка в мускулите, бъбреците и черния дроб, влияе върху плътността на костната тъкан. Затова увреждане на костно-мускулната система, намаленото сексуално желание и нарушени функции на репродуктивната система могат да бъдат следствие от баналната липса на сън.

Недоспиването и здравето

Нарушената пълноценна почивка на организма е един от ключовите фактори за понижаване на имунитета. При безсъние се намалява броят на Т-лимфоцитите, участващи в идентификацията и неутрализацията на "врагове". При това, както вече казахме, се повишава нивото на цитокините, отговорни за възпалението. Хората, които не спят достатъчно, понасят тежко дори противогрипните ваксини. Организмът просто не произвежда достатъчно антитела.

Безсънието се свързва и с повишен риск от развитие на депресия и тревожни разстройства. Според изследвания на норвежки учени при човек, страдащ от хронично безсъние, рискът от развитие на астма е три пъти по-висок: кортизолът, отговорен за нашето дишане, е по-активен през деня. Астмата е възможно да бъде отговор на "заетостта" на белите дробове във време, през което това не е подходящо.

Редактор: Радостина Райчева  


Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини

виж още

Актуална тема