Красимир Вълчев: „Иновации и младеж“ е изключително голям ресор
Нашите учени, нашите преподаватели, хората от системата на образованието и науките ще имат възможност постоянно да се срещат с Мария Габриел, каза министърът на образованието
„Иновации и младеж“ е изключително голям ресор. Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев пред БНР.
„Признавам, че в първия момент, когато чух наименованието на ресора, попитах кой комисар ще отговаря за образованието и кой ще отговаря за научните изследвания. Чак по-късно разбрах, че и за двата сектора ще отговаря Мария Габриел. Учудих се, че може да има толкова голям ресор. До сега двама комисари отговаряха отделно за тези ресори, а може да се каже, че са два ресора и половина спрямо предходната комисия ще бъдат в отговорността на Мария Габриел“, обясни Вълчев.
Според него този ресор е една възможност България постоянно да черпи информация от нея, да взаимодейства пряко с Европейската комисия по отношение на възможностите за финансиране.
„Тези близо 150 милиарда евро се разпределят въз основа на правила, които са регламентирани, но въпреки това, както и преди, когато беше комисар, Мария всяка седмица беше в София. Нашите учени, нашите преподаватели, хората от системата на образованието и науките ще имат възможност постоянно да се срещат с нея. 100 млрд. ще бъдат само средствата по „Хоризонт Европа“ наследникът на „Хоризонт 2020“. Голяма част от тези средства се концентрират върху най-големите страни на принципа на върхови постижения, финансиране на върхови постижения“, добави министърът на образованието.
„Ние ще поставим съобразна национална цел да участваме в тази програма. Надявам се, че г-жа Габриел ще ни помогне за постигането на тази цел. Българското висше образование и наука може да задържи повече млади хора, може да се развива само ако е свързано в рамките на Европейския съюз. Факт е, че нашите висши училища сами не могат да бъдат достатъчно конкурентни в международен план, но ако се свържат в европейски университетски мрежи, ще бъдат разпознаваеми, ще бъдат видими на радарите на висшето образование“, коментира Красимир Вълчев.
„По същия начин и научните изследвания, в рамките на една малка страна големите научни изследвания трудно се комерсиализират, но в рамките на ЕС ще бъде заложено на работа“, допълни Вълчев.
Той подчерта, че няма обща криза за учители, но по отделни дисциплини има голям проблем: „Следващите години ще бъдат трудни. Този недостиг ще се задълбочава“. По думите му с повишаването на заплатите се наблюдава и повишаване на мотивацията за включване в професията.
Въпреки допълнителното възнаграждение са малко кандидатите, които искат да преподават в училищата в проблемните райони, отчете просветният министър.
По думите му най-голямо отпадане на деца от тези райони има след 7 клас. Голям проблем остава и ежедневната посещаемост, добави Вълчев и отбеляза, че това е може би едно от най-важните предизвикателства, за което разчитат на помощта на учителите.
Министърът на образованието посочи и целите, към които са се насочили. Основното, което трябва да се случи, е да подобрим функционалната грамотност и да провокираме в по-голяма степен интереса за учене на децата, категоричен бе Вълчев и добави: „Учителят трябва да ги накара да мислят, да проблематизират, да четат допълнително – това е промяната, която се случва в системите. При нас това означава да променим модела на промяна – да кажем на учителите: „Вие сте по-свободни, но и по-отговорни. Разчитаме на вас“. Много са промените, които трябва да се случат. Най-важният фактор обаче си остават учителите“.
Системата в бъдеще много повече трябва да се развива благодарение на енергията на учителите да избират собствени, иновативни методи за обучение, смята още Красимир Вълчев.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/krasimir-valchev-inovatsii-i-mladezh-e-izkliuchitelno-golyam-resor/
Коментари (0)
Добави коментар