Красимир Вълчев: С 24,5 милиона лева ще се финансира нов проект за дуалното образование
Тази учебна година имаме 177 паралелки в дуална форма на обучение с близо 3 800 ученици
С 24,5 милиона лева ще се финансира нов проект за дуалното образование. Средствата ще бъдат насочени към подготовката на наставниците и за организирането на обучението, а не толкова за изплащането на конкретни стипендии на учениците. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на II-та национална конференция „Дуалното образование – път на възможностите“, която представи българския модел на дуално образование, създаден по проекта ДОМИНО с подкрепата на швейцарското правителство.
„Тази приключваща учебна година имаме 177 паралелки в дуална форма на обучение с близо 3 800 ученици. Всяка година се удвоява броят на учениците, като се натрупат с предишните класове. За идната учебна година имаме заявени 149 паралелки и половина в дуална форма на обучение за близо 3 900 ученика“, отбеляза Красимир Вълчев.
„Дуалната форма на обучение е възможност да върнем репутацията на професионалното образование, да привлечем повече ученици в професионалното образование, да направим пряката връзка както като взаимодействие с бизнеса, така и по отношение на знанията и уменията, които се придобиват в гимназиалното професионално образование“, допълни той.
По думите му направените миналата година промени в Закона за професионалното образование и обучение са имали за цел да изчистят някои от пречките по дуалната форма на обучение.
„Сега ще бъде третата година, в която продължава приема на ученици в дуална форма на обучение. През последните две години си поставихме цел за преструктуриране на приема в системата на гимназиалното образование. През 2017 година приемът в професионалните паралелки беше 49,5%, тази година ще бъде 58%, т.е. ние сме направили преструктуриране може би едно оптимално съотношение 60 на 40 в полза на професионалното образование. Толкова е бил в годините, десетилетията преди да спадне търсенето на професионално образование“, посочи министър Вълчев.
По думите му обаче, това не е самоцел. Има професионални направления, които са по-важни и учениците трябва да бъдат насочвани към тях в по-голяма степен.
„Затова направихме и специалности с очакван бъдещ недостиг на пазара на труда. Това са специалности, при които има най-голям разрив между очакваното бъдещо търсене на пазара на труда и днешното търсене на образование“, поясни министърът на образованието и науката.
Тази година са планирани допълнителни стипендии за дуална форма на обучение и за специалности с очакван бъдещ недостиг на пазара на труда. На професионалните гимназии, които обучават по тези специалности се предоставят и допълнителни средства.
„Остава задачата да актуализираме постоянно всички учебни програми. Близо 4 000 учебни програми са актуализирани. Заложихме изискванията веднъж на четири години да се актуализират. С различните финансови инструменти, които имаме, се опитваме да насърчим и подобряването на материалната база в системата на професионалното образование“, посочи той.
По думите му дуалната форма на обучение набира популярност и все повече професионални гимназии и работодатели искат да се включат, но и голяма част от тях се въздържат по различни причини.
Андреа Драганова
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/krasimir-valchev-s-245-miliona-leva-shte-se-finansira-nov-proekt-za-dualnoto-obrazovanie/
Коментари (0)
Добави коментар