Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
English

Новини, анализи, мнения - Tribune.bg

Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Камарата на строителите към министър Комитова: Не сме роби, авансите са нормална практика

Общество

Камарата на строителите към министър Комитова: Не сме роби, авансите са нормална практика

Снимка:

Над 60 процента от частните проекти са вид инженеринг, казаха от Камарата

Kaмapaтa нa cтpoитeлитe в Бългapия отговори на изнесените миналата седмица данни от cлyжeбния peгиoнaлeн миниcтъp Bиoлeтa Koмитoвa за практиките в работата по държавните проекти.

КСБ изразиха недоволство, че са cpaвнeни c ĸpaдци и принизени до роби.

„Ние не сме собственост на никой, не сме роби. Тези 250 хиляди човека, които работят всеки ден, искат да оставят някаква история зад гърба си. Ние се изморихме да ни използват политически, изморихме се да ни бичуват, да ни наричат крадци“, категоричен беше Валентин Николов - изпълнителен директор на Камарата на строителите в България, по време на пресконференцията, озаглавена „Лъжите, спекулациите и реалността за състоянието на строителния бранш“.

„Bъздъpжaxмe ce дa ce нaмecвaмe в тaзи пoлитичecĸи cлoжнa cитyaция, нo бяxмe въвлeчeни в нeя oт cлyжeбнoтo пpaвитeлcтвo“, допълни той.

„От седмици г-жа Комитова говори за неплатени 600 милиона лева, които са и фактурирани, за проверки на проверките на актовете на строително-монтажните работи. Говори, че пари няма, че пари са осигурени, че се търси финансиране заедно с министъра на финансите. Това са три коренно различни сценария. В крайна сметка нито сумата, нито сценариите са верни“, каза още изпълнителният директор на Камарата на строителите.

Според данните дъpжaвaтa дължи oĸoлo 1 млpд. лв. нa cтpoитeлнитe фиpми. Oт тяx aĸтyвaни и oдoбpeни oт възлoжитeлитe ca около 700 млн. лв. Πo тяx ĸoмпaниитe дължaт ДДC дo 5 дни, т.e. внacят тeзи пapи в бюджeтa, a в cъщoтo вpeмe плaщaниятa oт cтpaнa нa дъpжaвaтa ĸъм фиpмитe ca зaбaвeни c нaд гoдинa, oбяcни председателят на Управителния съвет на Камарата на строителите в България инж. Илиян Tepзиeв.

„Тук не е въпросът, че се дължат някакви пари в определен момент, а въпросът е, че процесът на плащане спря. Там е заровено кучето, а скъса ли се веригата веднъж, става страшно“, коментира Валентин Николов.

Освен това забавените плащания водят до междуфирмена задлъжнялост, защото компаниите няма как да не платят ДДС или пък заплатите на своите работници, заяви инж. Терзиев.

„От встъпването в длъжност на служебния министър арх. Виолета Комитова са спрени всички разплащания към компаниите, като оправданието е, че има платени аванси“, допълни изпълнителният директор на КСБ Валентин Николов.

„Тези действия само показват, че арх. Комитова явно не разбира инвестиционния процес. Защото, за да се продължи със следващи етапи от строителството, първо трябва да бъдат одобрени и актувани разходите по предходните, тоест плащанията да бъдат одобрени и приспаднати от вече платените аванси,“ обясни Николов.

По думите му когато това не се случва, съответно се блокира целият инвестиционен процес. Освен държавата, общините също дължат стотици хиляди лева на строителния бранш за вече изпълнени дейности по договори.

По отношение на авансовите разплащания от Камарата уточниха, че са обичайна практика в бранша.

„Няма случай аванс да не е гарантиран. Парите на държавата, които са влезли като аванси, са гарантирани. И при положение, че не се случи по договор това, което е описано, те се прибират било под формата на застраховка, било под формата на пълна гаранция от изпълнителя“, заяви инж. Терзиев.

Авансовите плащания, както за изграждане на магистрала „Хемус“, така и по всички останали строителни договори са гарантирани неколкократно. Образно казано инвеститорът си е вързал гащите по 25 начина, обясни той.

Освен това 6-7 на сто от парите по контракта остават блокирани с години, тъй като с тях се гарантира качеството и отстраняване на евентуални проблеми от 5 до 10 години, а понякога и за по-дълъг период, допълни председателят на УС на КСБ.

По думите на Валентин Николов прехвърлянето на средствата за автомагистрала „Хемус“ засяга целия инвестиционен проект.

„Какво значи – парите се прехвърлят за справяне с ковид пандемията. Защо се налага да се вземат пари от определените за строителство, след като Министерството на финансите казва, че пари държавата има“, обърна се изпълнителният директор на КСБ към министъра на МРРБ.

Според Валентин Николов в последните дни се прави внушение, че методът „Инженеринг“ е кражба, в същото време това е нормална световна практика.

„Инженерингът в последно време е мръсна дума. Може би над 60-70% от частните проекти са точно вид Инженеринг, защото там един човек отговаря за всичко, казва какво иска, наема си архитект, изпълнители, доставчици и т.н., и той си носи отговорността. Аз бих казал, че Инженерингът е нещо, което дава на един човек това да отговаря за всичко и след това той носи отговорността за всичко, което се случва“, посочи инж. Илиян Терзиев.

Според Валентин Николов, вместо с избори, МРРБ трябва да се занимава с облекчаване на процедурите и с подпомагане на жизненоважните за държавата обекти.

Нападките срещу строителния сектор са само политическо говорене без нито едно посочено доказателство за реална вина на конкретни компании, смята той.

„Мислехме, че времето на колективната вина е изтекло, но в момента се опитват да ни вменят такава. Излиза, че всички строители са крадци“, заяви изпълнителният директор на Камарата на строителите.

„Ние не сме част от предизборната битка, но сме въвлечени против волята ни в кампания и на наш гръб се опитват да извлекат дивиденти“, категорични са от КСБ.

Те призоваха за пореден път да се изчисти така законодателството, че всеки участник в строително-инвестиционния процес – проектант, строителен надзор, изпълнител, възложител и инвеститор, да носят отговорност за действията си.

По думите на инж. Терзиев Камарата и нейните членове никога не са искали да бягат от отговорност, когато категорично е доказано, че те са виновни за даден проект.

„Не всичко е по мед и масло, не всичко е с необходимото качество“, заяви той и обърна внимание на това, което е казала за България Европейската комисия по пътищата:

„По отношение на цена и качество нашите магистрали, които най-много плюем, да, не са най-добрите, но са едни от най-евтините. Ще се опитаме да вървим напред, но искаме всеки един в този процес да си носи отговорността за неговите грешки, ако разбира се се докаже, че има такива“, категоричен бе председателят на УС на КСБ.

По думите му един от проблемите на Камарата на строителите в България е капацитетът, с който разполага държавата.

„През следващите години се очаква да влизат по 7-8 млрд. лева по европейски програми, но аз се притеснявам с какъв капацитет бихме могли да ги усвоим“, заяви инж. Илиян Терзиев.  


Топ новини

виж още

Актуална тема

Мрежата

виж още