Мартина Радева, която дарява медицински консумативи на 5 болници в София
В понеделник тя предостави безплатно на 5 столични болници по 100 комплекта за промивки на носната лигавица, които да се ползват като ефективно средство за превенция от лекарите и медицинските служители в инфекциозните отделения.
В положение на криза обществото винаги има нужда да се подсигури. Психологията на потребителското поведение ни показва, че в такива ситуации пазаруването действа като своеобразна терапия. Човекът е изгубил чувството си за контрол и купуването на неща от първа необходимост му помага да си го завърне. Затова и след като дезинфектантите бързо бяха изчерпани, хората се насочиха към рафтовете с тоалетната хартия – тя се продава в големи пакети на ниски цени и, купувайки я, те се успокояват, че са се запасили с „нещо“…
Но докато хартията засега изглежда неизчерпаема, недостигът на дезинфектанти се усеща силно. Още с влизането в аптеките и дрогериите, клиентът бива посрещнат със съобщението, че „Дезинфектанти няма“. А дефицитът доведе до рязкото им поскъпване на малкото места, където все още могат да бъдат открити. Кризисната ситуация обаче създава и предпоставки за различно поведение сред търговците.
Сред примерите за достойно поведение е Мартина Радева, която от около 4 години има семейна фирма за внос на медицински изделия. В понеделник тя дари на 5 столични болници по 100 комплекта за промивки на носната лигавица, които да се ползват като ефективно средство за превенция от лекарите и медицинските служители в инфекциозните отделения. На 2 от тези болници предостави и по 96 кутии с таблетки, от които могат да се приготвят по 2688 литра концентриран разтвор за дезинфекция срещу вируса COVID-19, съобщава Свободна Европа.
„Всички директори на болници, с които разговарях, до един се трогнаха жестоко. Толкова жестоко, че ме хвана срам. Замислих се, че не им се случва често някой просто да пожелае да им помогне – без да иска нищо в замяна. Пари никой не ми поиска. За сметка на това приеха с благодарност дезинфекциращите таблетки Milton и комплектите Nasopure, които ще послужат на лекарите като допълнителна превенция, защото знаем, че маските не са достатъчно надеждни (където изобщо ги има). Така дарението вече е факт“, пише Радева в личния си профил във Фейсбук във вторник сутринта.
От публикацията ѝ разбираме също, че фирмите, организирали и извършили транспортирането на продуктите до петте болници, също не са поискали никакви пари за това: „Искрено благодаря на фирма CIC, които намериха и организираха транспорт на нещата, който настояха да е за тяхна сметка. Бяхме изненадани и още по-трогнати от факта, че фирмата, която намериха, НЕ пожела заплащане. Отговорът им беше: „Нищо не ни дължите, за това сме хора – да се подкрепяме”. Силни думи, които се запечатаха в съзнанието ми. Благодаря ви AUTOJET, стоплихте деня ми!“
Мартина Радева е омъжена с две деца. Всичко започнало с честите боледувания на малката ѝ дъщеря. Покрай тях, тя открива в Amazon въпросния продукт за носни промивки, който започва да купува и за двете си деца. Преди това не е имала абсолютно никакъв опит в тази сфера, но впоследствие стига до идеята да опита да го внася в България. Така, след година преговори с производителя, тя успява да спечели представителство и в България и вече от около 3 години те са налични и на нашия пазар.
„Така стартирахме компанията си и започнахме да вкарваме и други продукти – английски тестове за бременност и стерилизиращи таблетки, които по принцип са предназначени за стерилизация на бебешки шишенца и аксесоари“, разказва тя пред Свободна Европа.
Разтворът от тези таблетки има доказано тройно действие – убива гъбички, бактерии и вируси. Първоначално е използван за дезинфекция и промиване на раните на английските войници през Първата световна война, но впоследствие компанията изобретява таблетките, предназначени за стерилизиране на бебешка посуда. Причината е бумът на ентеровируси в края на 40-те години в Англия, при който загиват стотици новородени бебета.
„Предвид настоящата кризисна ситуация, тези таблетки отново се използват предимно за дезинфекция в дома. Затова още при първите потвърдени случаи на коронавирус в България започнахме да ги рекламираме с цел дезинфекция. Просто разреждането им е малко по-различно от това при стерилизация на бебешка посуда, но разтворът си е същият. Имахме бум на продажбите, отвсякъде ни заляха поръчки, запитвания – всеки иска да се презапаси, тъй като на пазара в момента има страшен недостиг на такива неща“, разказа още Мартина.
Но тъкмо изключително повишеното търсене накарало Мартина да се замисли какво е положението в болниците. Има ли достатъчно нужни медицински консумативи там?
Това я кара да предложи организирането на дарителска кампания във Фейсбук групата „Позитивните майки“, на която е администратор. Свързва с „Пирогов“, Александровска болница, ВМА, пулмологията и педиатрията в София и менно тези пет болници получават в понеделник по 100 комплекта за носни промивки. За първите две пък били разпределени и по 96 кутии с дезинфекциращи таблетки.
„Веднага реших да си спрем продажбите, тъй като имахме останали малко количества"
Според нея материалната помощ за болниците в случая дори не е толкова важна, колкото това, че на самите лекари по този начин им се дава моралната подкрепа, от която се нуждаят.
„В такъв момент трябва да се подкрепяме, а не да извличаме лична изгода. Дори не съм се замисляла да увеличим цените на продуктите. Факт е, че ме попитаха това, но не мога да си обясня как може да се разсъждава по такъв начин. Не мога да разбера хора, които внасят маски и ги продават на десеторни цени, това бих го нарекла мародерство.“
Copyright (c) 2018. RFE/RL, Inc. Препубликувано със съгласието на Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave NW, Ste 400, Washington DC 20036.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/martina-radeva-koyato-daryava-meditsinski-konsumativi-na-5-bolnitsi-v-sofiya/
Коментари (0)
Добави коментар