Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Милен Драмалиев: „Бонус – малус“ е превантивна мярка за опасните шофьори

Общество

Милен Драмалиев: „Бонус – малус“ е превантивна мярка за опасните шофьори

Милен Драмалиев: Бонус – малус е превантивна мярка за опасните шофьори - Tribune.bg
Снимка:

Не трябва системата да се отнася за автомобила и добрите шофьори да плащат за грешките на други

Системата „Бонус – малус“ трябваше отдавна да се въведе в България. Тя има много варианти и критериите, които ще се взимат предвид, ако тя бъде приложена у нас, трябва да бъдат много внимателно обмислени. Това заяви за Tribune.bg  Милен Драмалиев, експерт „Връзки с обществеността“ в сферата на застраховането.

„В много държави тя функционира от 20-30 години. Навсякъде тя има своята положителна стойност. Става въпрос за това, че за тези, които са добри водачи на пътя и за тези, които правят по-малки нарушения, тя определя задължителната застраховка  „Гражданска отговорност“ да се заплаща с някакъв бонус-коефициент“, уточни Милен Драмалиев.

„В същото време при нарушителите се натрупва малус-коефициент. Например, ако някой водач направи едно малко ПТП, не значи че ще заплати по-скъпа гражданска отговорност. Това може да се случи при натрупване на малус. Тоест, ако направим три нарушения в рамките на една година и застрахователят заплати тези три застраховки към потърпевшите, тогава вече аз влизам в системата на малус и през следващата година ще заплащам по-голяма сума за „Гражданска отговорност“, допълни той.

По думите на Милен Драмалиев тази практика е широко разпространена на много места в Европа и по света. По този начин системата „Бонус – малус“ играе ролята на превантивна мярка за всички, които карат опасно, за всички нарушители на пътя.

„Задължителната „Гражданска отговорност“ по принцип е отговорността към трето лице. Тоест аз, когато направя едно нарушение, тогава моят застраховател заплаща щетите на пострадалото лице. Предимствата на системата са, че всички ние, които сме на пътя, ще бъдем малко по-добросъвестни, ще внимаваме да не правим нарушения и да не правим ПТП-та, в които могат да пострадат трети лица, както и ние“, обяснява специалистът.

„В света по принцип „бонус-малусът“ се прави на шофьора. Взимат се под внимание различни параметри, включително колко стаж има шофьорът, в някои държави дори пола и възрастта. По този начин, ако аз взема вашата кола или колата на приятел и направя пътнотранспортно произшествие, малусът не се прехвърля на автомобила, а на мен самия, защото аз съм карал и аз съм нарушил закона“, подчерта Милен Драмалиев.

В някои страни бонусът или малусът се акумулира както на шофьора, така и на автомобила.

„В България по новата система, която се предлага, виновна е само колата, което не е правилно. Ако закупя автомобил, който е имал щети, тогава аз ще трябва да поема отговорността за тези щети и ще плащам по-голяма застраховка. Това за мен абсолютно противоречи на всякакви законови, етични и морални норми! Представете си, че от 40 години съм шофьор със златен талон и купя кола от човек, който е направил ПТП,  по каква презумция аз трябва да поема негативите и последствията да са за мен? Няма логика!“, категоричен е Драмалиев.

Милен Драмалиев извежда на преден план още един недостатък на системата „Бонус-малус“, която се предлага у нас. Според него натрупването на малусите и бонусите трябва да се обсъди и промени, защото не е равнопоставено.

„Не може максималният клас малуси, да доведе до оскъпяване на застраховката с 400%, а в същото време отстъпката за изрядните шофьори да стига едва до 20%. Неравнопоставеността в тази система ще накара хората да измислят всякакви корупционни системи, чрез които да променят реалното си досие“, подчертава Драмалиев.

Той смята, че добър вариант за България би бил този, при който бонусите и малусите се трупат на шофьора, но има коефициент и за автомобила, като по-голямата тежест трябва да се пада на шофьора.

В Германия и САЩ системата „Бонус-малус“ съществува отдавна, като се правят два паралелни профила – един на шофьора, който включва възраст, години, пол, шофьорски стаж и т.н. и един на колата – каква мощност, какъв мотор и какъв двигател има. Взема се предвид и това къде ще бъде каран автомобилът чисто географски. По този начин в тези държави се следи водачът и когато той направи нарушение, той заплаща по-голяма застрахователна стойност. При повече ПТП-та тя се увеличава.

„Друго нещо, което искам да отбележа е, че не може когато превишаваш скоростта с 5 или 10 километра в час в населено или извън населено място, след като си платил глобата към КАТ, това да ти се води като малус нарушение към застраховател. В света няма такава система и не знам откъде е дошло при нас. Не може за нарушения, които са на пътя без ПТП, това да се случва“, категоричен е Милен Драмалиев.

Автор: Андреа Драганова


Последвайте ни в Google News

 

Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар




Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети