МОН: Програмите по бълг. език и литература са с най-много предложения за размествания
Най-голяма потребност от размествания има в учебните програми по български език и литература. След това се нареждат математиката, географията и икономиката. Това става ясно от приключилия преглед на всички програми по общообразователните предмети от първи до десети клас, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
В него са взети предвид мненията на работни групи с участието на 210 учители и резултатите от три специално организирани допитвания - от анкети сред преподавателите и учениците от трети до десети клас, в които се включиха съответно почти 18 000 педагози от цялата страна и 5200 деца и младежи, както и от социологическо проучване сред родители и деца, проведено от Центъра за обществени и политически изследвания "Галъп интернешънъл Болкан".
Отчетени са също резултати от изследвания на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование от 2018-2020 г. за степента на придобиване на ключови умения по история и цивилизации, и география и икономика в прогимназията, и по природни науки в първия гимназиален етап (осми-десети клас). Включени са и изводите от националните външни оценявания в четвърти, седми и десети клас.
Общо 12 са предложенията за промени в учебните програми по български език и литература. Те предвиждат предимно разместване на теми между класовете. Предлага се например миналите глаголни времена, причастията, наречията и предлозите да се преместят от пети в шести клас, а по-леките теми, свързани с местоименията, с еднородните части в простото изречение, с активната и пасивната лексика, с паронимите, с писането на резюме и на делово писмо да слязат в по-долни класове или в прогимназията. Има идея извършването на морфемен анализ да не се включва в общообразователната подготовка, а по него да се работи в разширената.
По литература предложенията са две - Вазовите "Левски" от "Епопея на забравените" и "Под игото" да се преместят от десети в девети клас, а "Моето семейство и други животни" (Даръл) да не се изучава в задължителните учебни часове. Тези промени няма да утежнят учебната програма в нито един клас.
Най-много са темите по математика, които са предложени за преместване в по-горен клас или в разширената подготовка. Такива са например Еднаквости в равнината, Класическа вероятност, Елементи на стереометрията. Според учителите за кредит, рента и квартил трябва да се учи в разширената или в профилираната подготовка.
Предлага се изчисляването на проста лихва, което сега се учи в пети клас, да се преподава две години по-късно, а уменията за построяване на успоредник и на триъгълник по различни дадени елементи да се изискват от седмокласниците в разширената подготовка, а не от всички. Ще се обсъжда също преместването в следващ клас на понятията полуравнина и контур на полуравнина.
Не е необходимо всички петокласници да могат да се ориентират с компас и да изчисляват средната гъстота на населението, смятат учителите. Предлага се тези умения да се усвояват в разширената подготовка по география и икономика заедно с понятия като Лавразия, Гондвана, полезни изкопаеми, атмосферно налягане, приливи и отливи, кръгова диаграма. Друга идея е в по-горен клас да се учат определянето на географски координати по глобус и по карта, и изчисляването на действителни разстояния с помощта на числен мащаб, както и понятията градусна мрежа, географска ширина и дължина.
Има предложение за облекчаване на програмата по география и икономика и в първия гимназиален етап. Ще се мисли дали понятия, като президент, високоразвити и развиващи се страни, енергийна ефективност, Европейски парламент, Европейска комисия, които сега се учат в девети клас, да се извадят от учебната програма по този предмет, защото се усвояват в хода на обучението по-рано и/или през други учебни предмети. Същото се отнася и за изучаваните в десети клас понятия, като произход на релеф, произход на полезни изкопаеми и др.
Най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове. Те засягат само програмите по физическо възпитание и спорт, и по музика.
Предложенията за промени в учебните програми ще бъдат разгледани от работни групи с участието на учители, методици и психолози. В обсъжданията ще участват също номинирани от съответната институция представители на министерствата на здравеопазването, на околната среда и водите, на културата, на младежта и спорта, на електронното управление и на иновациите и растежа. Ще бъдат взети предвид и становищата на неправителствени организации, които работят в сферата на образованието. Евентуалните промени в учебните програми ще бъдат предложени за обществено обсъждане в края на октомври тази година.
Обобщеният доклад от прегледа на учебните програми по общообразователните предмети от първи до десети клас, както и таблицата с предложения за преместване на теми, очаквани резултати и понятия може да се видят тук: https://www.mon.bg/bg/news/4982
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtestvo/mon-programite-po-balg-ezik-i-literatura-sa-s-nay-mnogo-predlozheniya-za-razmestvaniya/