Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. МОН: Програмите по бълг. език и литература са с най-много предложения за размествания

Общество

МОН: Програмите по бълг. език и литература са с най-много предложения за размествания

МОН: Програмите по бълг. език и литература са с най-много предложения за размествания - Tribune.bg
Снимка:

Най-голяма потребност от размествания има в учебните програми по български език и литература. След това се нареждат математиката, географията и икономиката. Това става ясно от приключилия преглед на всички програми по общообразователните предмети от първи до десети клас, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

В него са взети предвид мненията на работни групи с участието на 210 учители и резултатите от три специално организирани допитвания - от анкети сред преподавателите и учениците от трети до десети клас, в които се включиха съответно почти 18 000 педагози от цялата страна и 5200 деца и младежи, както и от социологическо проучване сред родители и деца, проведено от Центъра за обществени и политически изследвания "Галъп интернешънъл Болкан".

Отчетени са също резултати от изследвания на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование от 2018-2020 г. за степента на придобиване на ключови умения по история и цивилизации, и география и икономика в прогимназията, и по природни науки в първия гимназиален етап (осми-десети клас). Включени са и изводите от националните външни оценявания в четвърти, седми и десети клас.

Общо 12 са предложенията за промени в учебните програми по български език и литература. Те предвиждат предимно разместване на теми между класовете. Предлага се например миналите глаголни времена, причастията, наречията и предлозите да се преместят от пети в шести клас, а по-леките теми, свързани с местоименията, с еднородните части в простото изречение, с активната и пасивната лексика, с паронимите, с писането на резюме и на делово писмо да слязат в по-долни класове или в прогимназията. Има идея извършването на морфемен анализ да не се включва в общообразователната подготовка, а по него да се работи в разширената.

По литература предложенията са две - Вазовите "Левски" от "Епопея на забравените" и "Под игото" да се преместят от десети в девети клас, а "Моето семейство и други животни" (Даръл) да не се изучава в задължителните учебни часове. Тези промени няма да утежнят учебната програма в нито един клас.

Най-много са темите по математика, които са предложени за преместване в по-горен клас или в разширената подготовка. Такива са например Еднаквости в равнината, Класическа вероятност, Елементи на стереометрията. Според учителите за кредит, рента и квартил трябва да се учи в разширената или в профилираната подготовка.

Предлага се изчисляването на проста лихва, което сега се учи в пети клас, да се преподава две години по-късно, а уменията за построяване на успоредник и на триъгълник по различни дадени елементи да се изискват от седмокласниците в разширената подготовка, а не от всички. Ще се обсъжда също преместването в следващ клас на понятията полуравнина и контур на полуравнина.

Не е необходимо всички петокласници да могат да се ориентират с компас и да изчисляват средната гъстота на населението, смятат учителите. Предлага се тези умения да се усвояват в разширената подготовка по география и икономика заедно с понятия като Лавразия, Гондвана, полезни изкопаеми, атмосферно налягане, приливи и отливи, кръгова диаграма. Друга идея е в по-горен клас да се учат определянето на географски координати по глобус и по карта, и изчисляването на действителни разстояния с помощта на числен мащаб, както и понятията градусна мрежа, географска ширина и дължина.

Има предложение за облекчаване на програмата по география и икономика и в първия гимназиален етап. Ще се мисли дали понятия, като президент, високоразвити и развиващи се страни, енергийна ефективност, Европейски парламент, Европейска комисия, които сега се учат в девети клас, да се извадят от учебната програма по този предмет, защото се усвояват в хода на обучението по-рано и/или през други учебни предмети. Същото се отнася и за изучаваните в десети клас понятия, като произход на релеф, произход на полезни изкопаеми и др.

Най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове. Те засягат само програмите по физическо възпитание и спорт, и по музика.

Предложенията за промени в учебните програми ще бъдат разгледани от работни групи с участието на учители, методици и психолози. В обсъжданията ще участват също номинирани от съответната институция представители на министерствата на здравеопазването, на околната среда и водите, на културата, на младежта и спорта, на електронното управление и на иновациите и растежа. Ще бъдат взети предвид и становищата на неправителствени организации, които работят в сферата на образованието. Евентуалните промени в учебните програми ще бъдат предложени за обществено обсъждане в края на октомври тази година.

Обобщеният доклад от прегледа на учебните програми по общообразователните предмети от първи до десети клас, както и таблицата с предложения за преместване на теми, очаквани резултати и понятия може да се видят тук: https://www.mon.bg/bg/news/4982

 

 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.