Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Общество
  3. Носталгия по социализма: Всеки трети българин иска да живее по времето на Тодор Живков

Общество

Носталгия по социализма: Всеки трети българин иска да живее по времето на Тодор Живков

Носталгия по социализма: Всеки трети българин иска да живее по времето на Тодор Живков - Tribune.bg
Снимка:

28 на сто предпочитат времето след 1989 година, показва проучване

Всеки трети или 32.6% българи биха предпочели да живеят по времето на управлението на Тодор Живков, а 28.1 % - времето след 1989 г.  По време на управлението на цар Борис III биха избрали да живеят 8%, а на цар Фердинанд – 2 %. Това показва изследване на Националния център за парламентарни изследвания (НЦПИ). Данните са публикувани на страницата на Народното събрание. 

Проучването е проведено в периода 6-20 юни 2023 г. и е представително за пълнолетното население на страната. Интервюирани са 1000 пълнолетни български граждани. Извадката е двустепенна, гнездова, случайна, с вероятности, пропорционални на броя на жителите на населените места, които попадат в извадката, стратифицирана по местоживеене. По метода на полустандартизираното интервю лице в лице, респондентите са интервюирани по домовете им. Подборът на респондентите в домакинствата е извършен по модифициран метод на Лесли Киш (най-близка рождена дата). Максимална грешка при дялове от 50%: +/– 3,5%. Изследването на НЦПИ е осъществено по съпоставими методика на регистрацията и методика на извадката и резултатите от проучването са сравними с данните от изследвания на Центъра, проведени от 1999 г. досега.

Привърженици на периода на управлението на Тодор Живков са 53% от респондентите на възраст над 59 години, 60 % от нискообразованите респонденти, 57% от крайно бедните, 40 % от живеещите в селата, 36% от живеещите в малките градове. В най-висока степен носталгия към тези години декларират предимно респондентите със силно изразени национално-патриотични нагласи, посочват от Центъра.

Предпочитащите да живеят по времето на демокрацията след 1989 г. са най-често: хора на възраст между 30 и 39 г.,високообразовани респонденти, жители на столицата и градовете - областни центрове, респонденти със стандарт на живот по-висок от средния за страната.

Национално съзнание и гордост

Данните показват, че мнозинството от пълнолетните български граждани (87 %) са на мнение, че националното съзнание може да бъде формирано в младите хора чрез възпитание.

Най-голяма национална гордост предизвиква българската история, посочена от 84 % от участвалите в изследването. В България горди от националната история са почти всички респонденти, определящи се като „патриоти“ (92 % от тях), нетърпящи критика към България и смятащи запазването на българската култура и традиции за изключително важно, отбелязват от Центъра.

С българската култура и традиции се гордеят 82 % от пълнолетните български граждани, като тази позиция е равномерно разпределена сред представителите на всички социално-демографски групи. За 73 % от респондентите повод за гордост са българската литература и изкуство, а за 69 % – спортните постижения на страната. Научните и технологични постижения на България предизвикват гордост сред почти половината от участвалите в изследването. Социално-икономически аспекти на страната, с които респондентите не се гордеят, са социалната система (изобщо не се гордеят 64 % от интервюираните); икономиката (изобщо не се гордеят 62 % от интервюираните); политическото влияние в света (изобщо не се гордеят 61 % от интервюираните); демокрацията (изобщо не се гордеят 47 % от интервюираните). Над две трети от хората, смятащи, че ниското качество на живот в страната влияе негативно върху запазването на националната идентичност, посочват, че не се гордеят с българската социална система и икономика.

Според 53,3 % запазването на българската идентичност се застрашава най-вече от емиграцията на младите хора, според 47,6 % - от незадоволителните условия за живот в страната, според 30,4 % - от масовото навлизане на западната култура, според 30,3 % - от отказа от българските традиции и обичаи, според 15,3 % - от проникването на чужди религии, според 13,2 % - от навлизането на много чуждици в българския език.

За българския произход

От Центъра посочват, че през 2023 г. гордостта от българския произход преобладава като емоция сред пълнолетното население на страната. 86 % от интервюираните са горди, че са българи, според данните.  

Анализът показва пряка връзка между гордостта, че сме българи и самоопределянето като патриоти на българските граждани – 98 % от хората, изпитващи гордост, че са българи, определят себе си като патриоти, 96 % от тях са емоционално привързани към България, а 94 % – към родното си място. Гордостта, че са българи доминира във всички социално-демографски групи, отбелязват от Центъра.

Всеки трети българин посочва, че славната българска история е основание да се гордее с произхода си. Красотата на българската природа е втората основна причина, посочвана от пълнолетните жители на страната като повод да се гордеят, че са българи. За всеки четвърти респондент повод за гордост са природните богатства и природните красоти. Това се отнася основно за най-възрастните респонденти, както и живеещите в малките градове и селата. С българските традиции и ритуали се гордеят 12 % от българските граждани. Нематериалното наследство на страната ни е повод за гордост за хората, посочили, че запазването на българската култура и традиции е от първостепенна важност за страната ни.  

Сред основните поводи за срам са българските политици (17,1 %), ниският стандарт на живот, ширещата се бедност (13,5 %), лошото управление на държавата (8,3 %), корупцията на всички нива (7,2 %).

Нямат поводи да се срамуват от българския си произход 35% от пълнолетните български граждани. 

Данните показват, че мнозинството от пълнолетните български граждани (77 %) определят себе си като патриоти.

Поводи за гордост

В отговор на открит въпрос респондентите посочват моменти от българската история, които, според тях, са повод за национална гордост. На първо място 40 % от интервюираните посочват създаването на българската държава като най-славен момент в историята на България. На второ място 37 % от респондентите са поставили създаването на славянската писменост от братята Кирил и Методий. Третият най-славен момент в българската история, според 36 % от участвалите в изследването, е Освобождението на България от османско владичество, станало факт с подписаният на 3 март 1878 г. мирен договор между Русия и Османската империя.  

Попитани кои събития в българската история будят у тях най-голямо разочарование, 12,4 % отговарят, че това е падането на България под османско робство, 10,8 % - преходът след 1989 г., 5,4 % -  комунистическият режим, дошъл след 9 септември 1944 г.

Важни събития и личности

Най-важните събития, случили се в България след 1989 г. досега, според мнението на пълнолетните български граждани са три - присъединяването на България към Европейския съюз (39 %); присъединяването на България към НАТО (16 %); преходът в България след 1989 г. (10 %).

В отговор на открит въпроса: „Кои личности в българската история са допринесли в най-голяма степен за развитието на България?“, пълнолетните български граждани поставят начело две от най-значимите фигури на българското Възраждане – Апостолът на свободата Васил Левски (39 %) и българският поет и революционер Христо Ботев (28 %). Следват Цар Симеон Велики, посочен от 17%, и авторът на „История славянобългарска“ Паисий Хилендарски (9 %), посочват от Центъра.  


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.